Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra sin egen portfolio-app för smartphone/surfplatta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något smidigt verktyp/program/app för att skapa en egen portfolio-app?

Jag har bara hittat portfolio-appar för att presentera bilder på sin egen surplatta, men jag är ute efter att skapa en app som andra kan ladda hem.

Några tips?

Det finns verktyg som utger sig för att kunna skapa appar utan att koda, men de fungerar i bästa fall bara till väldigt enkla appar som följer en specifik mall. Ska man göra en vettig app så kommer man inte undan programmeringsbiten.

Men, varför en egen app? För mig förefaller det mer logiskt att göra en webbsida som är optimerad för mobila enheter. Jag tvivlar på att potentiella kunder eller andra intressenter vill installera en app bara för att titta på dina bilder. Det skulle inte jag vilja göra i alla fall.

Ok. Jag skulle dock gärna ta mig en titt på något av de enkla mallbaserade verktyg du nämner, har du något namn på dessa?

Tanken är både och – både webbsida och app. Det som stör mig på mobilanpassade webbsidor är, vad jag vet, inte går att zooma in i bilden och lite sånt därnt. Så appen skulle i så fall vara till för potentiella kunder som vill se bilder mer i detalj så att säga.

...men det är bara på första idéstadiet liksom, så det är fullt möjligt att jag slopar hela app-idén.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto