Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra sin egen beanbag

Produkter
(logga in för att koppla)
.-)


Ja visst fungerar det!

Jag för min del äger beanbag av enklare modell men tycker det blir lite jobbigt att dra med ut,, I bilen fungerar det däremot ypperligt.

Jag fotar ofta liggande på marken med kameraryggan liggande framför som stöd,, ev med en ihoprullad ulltröja som ofta redan hänger där bak..

För trädgårdsfoto fungerar beanbagen fullgott där mitt stativ inte kommer till,,

Till vad använder ni era beanbags,, när anser ni att den fungerar bäst?
JAg själv anser bilfönstret vara den rätta platsen för en beanbag.

Mvh Niclas.
 
Lågprofil-foto :)

Typ..glöm allt mecklande med stativ... så lågt kommer man ändå inte med ett...om man inte gräver ner det ;)
 

Bilagor

  • jeppe2.jpg
    jeppe2.jpg
    41.6 KB · Visningar: 2,023
Jesper snyggt :)
Har du mer bilder tagna med ditt 300 F4? :)
blir så intresserad varje gång jag ser nån som har ett sådant då jag är spekulant på just ett :)
 
Verkar vara många som använder påsen när de inte kommer till med stativet. Min är så tung att jag sällan släpar med den (två lager tyg, stor och fylld med ris), men jag måste säga att jag förstår inte hur ett stativ någonsin kan ge samma stabilitet som en bönpåse på ett stabilt underlag, som marken eller en stubbe. Lägger man telet rejält nedbäddat i påsen rör det sig inte ett smack.

/Pontus
 
Martin.. Du behöver inte se några bilder.. Det ÄR ett grymt trevligt objektiv... skarpt? Jodå, så det räcker och blir över...

Bör hittas för runt en 5500-6500 beroende på skick.. finns faktisk ett eller två bland radannonserna på FS.

Kolla in på min sida (www.ekvallphoto.se) och välj avancerad sökning i menyn. Därifrån kan du söka på bilder tagna med objektivet. (Genom att välja objektivet i rullmenyn, samt visa antal bilder till 64).

Dock är den ovanstående bilden tagen med ett EF 100/2.8 Macro USM + extender (minns inte om det var 1.4x eller 2x)
 
Niclasfoto skrev:
Mvh Niclas, som ofta använder fotoryggan som stöd,,

Precis vad jag skulle föreslå!

Jag brukar också använda fotoryggan som stöd..dels för att objektivet kommer upp ganska lagom i höjd när man ligger ned och dels för att den faktiskt oftast ändå är med i "packningen"..

Men det är klart..den är inte så himla praktisk att hänga över ett öppet bilfönster! ;=)
 
Jag har konstrueraten dylik anordning enlig följande:


1. En liten plastpåse (sån man får i fotobutiken när man hämtar bilder)

2. Frigolitflingor som används som stötdämpande matrial postpaket.

3. Häll 2 i 1 och förslöt dett med häftklammer.

Fördelen väger något mer en luft och är gratis, samt miljöriktigt eftersom det är återbruk.
 
Skumbilar

Fyll påsen med några hekto bilar. Då har du reservmat med dig också. Bra att ha när blodsockernivån sjunker.
 
Behöver man inte reservmat själv kan man fylla med fågelfrö, så kan man mata pippijåglarna också. Osaltade jordnötter verkar både djur och människor tycka om, men jag har inte prövat stabiliteten...

/Pontus
 
Beanbag med frigolitkulor

Hej på er!

Dessa två "bönpåsar" är gjorda i "goretex" liknande mateiral med frigolit kulor som fyllning, den till höger är inte riktigt fylld då kulorna tog slut men ska fyllas upp.

båda är försedda med spännen för upphängning utanpå ryggsäckarna.

väger mindre än en ordinär lördagsgodispåse.

/marcus och magnus
 

Bilagor

  • beanbag1061217-400.jpg
    beanbag1061217-400.jpg
    56.8 KB · Visningar: 863
Ett exempel på användning

Magnus Canon 350D + Sigma biggma 50-500.
 

Bilagor

  • beanbag2061217-400.jpg
    beanbag2061217-400.jpg
    45 KB · Visningar: 857
annars kan man köpa en påse ej poppade popcorn, köp det lite större paketet. Är såpass hårt packade att det fungerar ypperligt som stöd till kamera. Vet av erfarenhet :) Behöver väl inte säga vad man kan göra om man blir hungrig...?
 
Isak_B skrev:
marcus: schysst påse vart fick du tag på goretex tyget och vad kostade det?

Jo tyget köpte jag på en tgaffär i örebro olssons tyger och stuvar, ca 50 spänn för en ströbit, men det är goretex likt inte äkta.

Frigolitkulorna är både lätta och suger inte till sig vatten alltså undvika vikt och mögel!
 
Rismjöl

Ett litet förslag på fyllning om man ser till att ha åtminstone ett vattentätt lager är rismjöl. Det "rinner" bättre än vanligt mjöl men är mycket strävare än vanligt mjöl vilket innebär att när man fluffar till påsen kan man lätt forma den som man vill ha den, men när man sen packar till den lite så håller den formen rätt bra och mjölet flyttar sig inte lika lätt när man bökar runt kameran. Funkar fina fisken för mig.

//Rickard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.