Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra siluet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ripper skrev:
Kan man få fram liknade efekter i PS?

Man kan i princip göra ALLT i PS. Om det nu är svar på din fråga.
Men varför blanda in PS i detta fall där det egentligen bara handlar om ljussättning vid fotograferingen. Sen kan man ju konvertera bilden till svartvitt och höja kontrasten i efterbehandlingen för att förstärka resultatet, men grunden görs såklart redan vid fotograferingen.

/jer.
 
Jag gjorde bilden svartvit. Det finns ju många sätt som är olika bra, men för detta tyckte jag det räckte med det enklaste Desaturate, under image - adjustments. Jag tror det heter nåt likt bild - justeringar - tunna ur på svernska, men är inte säker.

När bilden är svartvit ökade jag kontrasterna genpm att gå till levels (bild - justeringar - nivåer)
Där drog jag in svart och vitpunkterna inåt i histogrammet. Då blir det mörka mörkare och det ljusa ljusare. Sen finlirade jag med gråpunkten för att justera mellantonerna. Lekte med dessa reglage till jag hade ett sjysst kontrastomfång i bilden.

Nu tyckte jag att kanterna var lite vassa, så jag gjorde ett nytt lager med samma bild genom att kopiera bakgrundslagret. På det ny lagret lade jag filtret gaussian blur (gaussisk oskärpa) med ganska mycket kraftigare oskärpa än jag sen behövde.

Därefter med det nya oskarpa lagret markerat drog jag i opacitetsreglaget tills det släppte igenom lagom mycket av den skarpa bakgrundslagret och jag var nöjd med bilden.

Klarrt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.