Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Göra rent glas på objektiv
- Trådstartare J-PB
- Start datum
bengt-re
Aktiv medlem
IPA fungerar på alla objketiv jag har testat det på och inofficiellt har jag fått det rådet av en Zeiss nisse så rätt säkert val med ren IPA. Undvik bensin som pesten så detta med säkerhet skadar vissa ar-behandlingar. Dock till bländarlameller med detta urtagna ur objektivet så är bensin utmärkt, men inte i samma rum som linserna ens...
Som vanligt med detta - stäm in mig om du pajar något, men jag har använt IPA med gott resultat.
Som vanligt med detta - stäm in mig om du pajar något, men jag har använt IPA med gott resultat.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Besin skadar inte på något sätt ytbehandlingarna på glaset, men lämnar däremot otrevliga, oljiga rester efter sig. När dessa torkar in ordentligt (du tar ut objektivet i solen) så kan de (eller rättare sagt syrorna de då bildar) göra märken i AR-coatingen.
Ren IPA är första-anhalten, tar 99% av alla problematiska oljor. Om detta inte hjälper så försök få tag på lite xylen (svårt) eller droppa i ett par droppar kemiskt ren aceton (den utan olja!) i IPA, ca 1:50-1:100 är starkt nog, både med aceton och Xylen...
Zeiss egen linsrengöringsvätska (det dom själva använder på fabriken) är IPA+Xylen(Xylol). Det dom säljer i sina rengöringskit är en betydligt svagare variant av detta - jag har inte analyserat den, men jag tror INTE det är något så starkt som Xylen i den. Mer troligt är någon annan starkare alkohol-variant, mer lättflyktig än IPA'n.
Ren IPA är första-anhalten, tar 99% av alla problematiska oljor. Om detta inte hjälper så försök få tag på lite xylen (svårt) eller droppa i ett par droppar kemiskt ren aceton (den utan olja!) i IPA, ca 1:50-1:100 är starkt nog, både med aceton och Xylen...
Zeiss egen linsrengöringsvätska (det dom själva använder på fabriken) är IPA+Xylen(Xylol). Det dom säljer i sina rengöringskit är en betydligt svagare variant av detta - jag har inte analyserat den, men jag tror INTE det är något så starkt som Xylen i den. Mer troligt är någon annan starkare alkohol-variant, mer lättflyktig än IPA'n.
cakon
Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att när man ska använda förkortningar så bör man definiera dem första gången man använder dem i t.ex. en skrivelse. Annars är det lätt att läsaren inte har en aning om vad man menar. Såvida det inte är en allmänt vedertagen och väldigt vanlig förkortning.
Med detta sagt så undrar jag vad IPA betyder?
ErlandH
Aktiv medlem
Oftast (iaf i min värld) betyder det India Pale Ale -- gott, men olämpligt till rengöring av objektiv. I det här fallet betyder det nog isopropylalkohol, vilket är samma sak som isopropanol.Med detta sagt så undrar jag vad IPA betyder?
cakon
Aktiv medlem
Oftast (iaf i min värld) betyder det India Pale Ale -- gott, men olämpligt till rengöring av objektiv. I det här fallet betyder det nog isopropylalkohol, vilket är samma sak som isopropanol.
Tack! Jag misstänkte det men var inte helt säker. Därav mitt inlägg.
bengt-re
Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att när man ska använda förkortningar så bör man definiera dem första gången man använder dem i t.ex. en skrivelse. Annars är det lätt att läsaren inte har en aning om vad man menar. Såvida det inte är en allmänt vedertagen och väldigt vanlig förkortning.
Sorry - IPA är propan-2-ol, 2-propanol eller ISO-propanol lite mer vardagligt eller bara isopropylalkohol - olika namn för samma sak. Det har väl varit elektronikindustrins vanligaste lösningsmedel i många många år och det brukar kallas för IPA kort och gott (har iaf gjorts de senaste 20 åren...). Jag trodde att förkortningen var mer allmänt känd, men troligen är jag lite miljöskadad....
The_SuedeII
Aktiv medlem
Kemiskt ren spolarvätska ? Kanske fler som känner igen namnet då...
Rommel
Avslutat medlemskap
Kemiskt ren spolarvätska ? Kanske fler som känner igen namnet då...
Tja, spolarvätska ska man nog inte ta. Finns annat gojs i det och det är inte rent. Finns antagligen o köpa ev. hos färghandlaren eller apoteket kanske....
Som tur jobbar man på ett lab så här kan man få tag på superren isopropanol.
/Stefan
The_SuedeII
Aktiv medlem
Jag sade ju "kemiskt ren"... Mest för att förtydliga vad "IPA" egentligen är - i detta sammanhang. Det smakar betydligt mindre gott än de flesta "IPA" i ölsammanhang. De flesta iaf...
Jotack, ibland saknar man de gamla dagliga lab-kontakterna - dessa kemikalier (Xylen/toluol osv) är ju inget man vill långtidslagra hemma direkt.
Jotack, ibland saknar man de gamla dagliga lab-kontakterna - dessa kemikalier (Xylen/toluol osv) är ju inget man vill långtidslagra hemma direkt.