Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra regn i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

i c o n

Avslutat medlemskap
Hej allihopa! Nu har jag suttit nästan hela kvällen och lekt och testat i photoshop att göra regn, men det blir bara fult, och på sin höjd fick jag det att se ut som solstrålar. Vet någon hur man skall gå tillväga för att kunna göra realistiskt regn, och gärna vattendroppar?

Vore jättetacksam för svar!

Mvh/
Elin

Klurigt!

Jag testade med motion blur!
Det blev ett bautaösregn!*s*
Men om du jobbar med det i ett lager som du gör transparent och joxar lite med kontrast...
Kanske?:)

Hej Jonas och tack för tipset! jag testade med motionblur ett flertal gånger, men det blev inte alls bra :(

Macro

Jag har ett macro för ps 7.0 som kallas duggregn, duger det?

Bilagor

• img_5611_400x400.jpg
    img_5611_400x400.jpg
    27.8 KB · Visningar: 626
en annan metod, lätt men något omständig kanske(?)

- Öppna bilden som du vill ha regn på
- Gör ett nytt lager ovanpå och gör det helt svart
- Välj vit förgrundsfärg
- Gå in på Filter -> Brus (Noise), c:a 80% vekar vara lagom. Välj Monokrom (Monochromatic). Tryck OK
- Sätt färgläge Screen (kommer inte ihåg vad det heter på svenska) på det lager som bruset ligger i. Vips har du fått "snö" på bilden.
- Gå in på Filter -> Oskärpa (Blur) -> Rörelseoskärpa (Motion Blur) och välj vilket håll det ska regna och hur "hårt".
- Efter detta kan man justera annat som Opacitet, skärpa och annat på regnet.

www.actionxchange.com

Hej,
Ett tips är att titta på www.actionxchange.com Det är en sida som är full med olika typer av funktionsmakron till bl a Photoshop. Mycket olika effekter och så ser du i själva funktionsmakrot hur dom gjort så det är enkelt att justera själv om man vill det.

Mvh
// Fredrik Rossander

ANNONS