Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Jag tänker bygga ett par reflektorer av solskydd till bilen (sånna som man sätter med sugpropp i rutan i baksätet för att inte bli bländad). Jag undrar därför om det är någon som har bra tips på tyger eller nått i den stilen som man kan använda? Eventuellt något liknande som sitter i de reflektorer som man köper. Jag vill dock att tygerna ska suga upp vatten.
 
som förslag kan jag ge apotekets räddningsfilt, tipset var med i senaste kamera & bild

vet dock inte hur det är med uppsugningsförmåga men skulle gissa på att den inte gör det
 
Jo, om man inte ha en skiva av något slag att spänna upp det på men en stor cirkelsågad mdf kanske kan passa till? Saken med räddningsfilten är att den är billig ;) sen kanske det inte är det lättaste men om man är villiga att arbeta lite tror jag att man kan åstadkomma ett par riktigt fina reflektorer till ett ypperligt pris
 
Har en fråga till ang reflektor (har aldrig använt en).
Kan det inte bli för stark reflex? Är de alltid silvriga?
 
Nä det finns reflektorer som är silver, vita, guld, transparanta och svarta beroende på vilken effekt man vill ha.
Såg att det finns 5 in 1 colapsible reflectors i varierande storlek på ebay till bra pris.
 
Ja, reflexen kan bli för stark. Risken är troligen att modellen kisar då så det upptäcker du snabbt. Men den stora skillnaden mellan metall och vit är att metall (silver eller guld) ger mer riktat ljus medan vit mer diffust och mjukt. Skillnaden mellan guld och silver är att guld ger varmare ljus. Det finns även randiga och rutiga guld/silverkombinationer som ger ett mellanting.

Själv har jag inte hört att man vinklar reflektorn för att minska ljuset, då studsar man ju ljuset åt fel håll. Det man oftare gör är att variera avståndet till reflektorn.

Och bara för att ha det sagt, den svarta är egentligen ingen reflektor utan används för att blockera ljus. Ett exempel kan vara då man oavsiktligt skulle få ljus att studsa mot en vit vägg och råka belysa motivet, då sätter man dit den svarta för att förhindra detta.

Tänk på att reflektorn gärna ska vara av samma storleksordning som det den ska belysa. Var inte heller rädd för att ha den nära, precis utanför bild är ofta där den landar när jag använder min.
 
Fundrar också...

Biltema har en brandfilt 120x180 vet inte färg men silver eller vit hoppas jag på. Är det någon som vet?
Tänkte sy eller tejpa hörn med byggtejp så att det blir en ficka. I dessa hörnfickor placera VP-rör (elrör) från hörn till hörn som ett kors så att duken sträcks ut. Borde kunna bli en bra reflektor. Sedan en till denna med någon sorts myggnät eller tunn gardin, enkelt eller dubbelt som skall mer fungera som en diffusor i solskenet så att diffen mellan solljuset och skuggan mjukas upp. Alltså hållas ovanför på något sätt. Är det någon som testat?
MVH
Frank
 
maxzomborszki skrev:
Tänk på att reflektorn gärna ska vara av samma storleksordning som det den ska belysa. Var inte heller rädd för att ha den nära, precis utanför bild är ofta där den landar när jag använder min.

Jag tänkte tillverka en av en slags skiva som är vitlackad på ena sidan och ngn slags silver på andra sidan men den blir ju svår o transportera om den måste vara så stor.

Vad är lämplig storlek för 1-2 modeller? Måste den vara ca 1,5x1,5 m då?

Tack för alla tips, de va intressant de här.
 
ChiPs skrev:
Jag tänkte tillverka en av en slags skiva som är vitlackad på ena sidan och ngn slags silver på andra sidan men den blir ju svår o transportera om den måste vara så stor.
Du kanske börjar ana varför ljustekniker har en drös med handräckning på plats och varför företagen kan ta så hutlösa summor för hopfällbara modeller? :-D

Vad är lämplig storlek för 1-2 modeller? Måste den vara ca 1,5x1,5 m då?
Ja, därikring enligt tumreglen, eller varför inte två mindre reflektorer av lämplig storlek?

Eller måste och måste, sådana hårda regler finns sällan i fotografin. Det är klart den inte måste men ofta vill man att en reflektor ska ge kunna lysa upp motivet på ett bra sätt, det har en mindre reflektor svårt med. Är man ute efter någon specialeffekt så kan man säkerligen hitta på roligheter med en mindre reflektor som bara lyser upp en del av motivet som man vill lägga särkskild emfas vid.
 
Hej!

Det finns gångjärn som gör att du kan vika ihop din tänkta reflektor till den storlek du kan tänka dig att släpa på. Vikten blir tyvärr inte mindre.
Mvh Olle
 
Re: Fundrar också...

FraCap skrev:
Biltema har en brandfilt 120x180 vet inte färg men silver eller vit hoppas jag på. Är det någon som vet?
Tänkte sy eller tejpa hörn med byggtejp så att det blir en ficka. I dessa hörnfickor placera VP-rör (elrör) från hörn till hörn som ett kors så att duken sträcks ut. Borde kunna bli en bra reflektor. Sedan en till denna med någon sorts myggnät eller tunn gardin, enkelt eller dubbelt som skall mer fungera som en diffusor i solskenet så att diffen mellan solljuset och skuggan mjukas upp. Alltså hållas ovanför på något sätt. Är det någon som testat?
MVH
Frank

Hej.
Jag tog filten som jag hade i min förstahjälpen kudde i bilen. Gjorde ett kors av VPrör. Hörnorna på filten är förstärkta med gaffa och sen satte jag en VP-muff (?) i varje ända med en gummi cord. Spänner man dit VP korset (á la tält) så sträcks räddningsfilten ut superfint. Det blir en rätt kraftig effekt. Snyggast att använda när det inte är så himla skarpt solljus ute.
/Jacob vP
 
Jag funderar på att köpa ett par markisoleringsskivor från nån bygghandel. De är lika lätta som frigolit men lite mer kompakt.

Sen tänkte jag att man skär av dem mitt på och limmar dit en tygbit som gångjärn, alltså man kan bara vika åt ena hållet åt det andra så låser tygbiten. På motsatt sida skulle man kunna låsa med 2 kardborreband.

Tanken är att göra en skärm med en silverfilt från apoteket och vit på motsatt sida. Den skulle då få ett vitt gångjärn på den vita sidan.

Sen tänkte jag göra en med svart sida och vit på andra samma med gångjärn där.

Man skulle då kunna transportera dom lite enklare.
/Jonas, JOP
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.