Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

göra ordning bilder till 10x15

Produkter
(logga in för att koppla)

mikj

Aktiv medlem
ibland vill jag beskära bilderna så dom blir 10x15cm. (markerings ram sätts till 10x15 och sedan beskär) ej pillat på någon upplösning alltså.

då blir bilden 1063-709 pixlar stor. men på fotolabo vill dom ha mellan 1200-800 och 1500x1000 pixlar för 10x15. För att få bilderna till pappers kopior.

Så det verkar som jag ändå tvingas avända beskärningsverktyget ändå, eller?
blä

Jag är ingen stjärna på det här, men när jag ska göra det du beskriver, så sätter jag förhållandet till 2:3 och sedan markerar rätt av i PS. (med beskärningsverktyget alltså...)

Då blir förhållandet 10x15 rätt när jag lämnar in fotot för kopiering...

...Eller var det inte så du menade?

mvh //Peter

Det jag igentligen undrar är om upplösning 180 räcker. Då ändrar man inte upplösningen alls.

ändra upplösning

Det verkar som om du beskärt bilden och struntat i upplösningen. Se till att upplösningen är 250-300 med bibehållet mått så får du bilden som du vill ha den. Skärp bilden (om du behöver) efter att ha skalat ner den men innan du lägger på eventuella ramar.

jag vill ha 1500-1000px och 15-10 cm. men beskärningsverktyget ger mig ingen kontroll hur mycket man ska dra ut eller in. bara en chansning.

Se till att du har tillräckligt med pixlar i ursprunget, sen kör du med vanliga markeringsverktyget inställd på fixed aspect ratio, och väljer 2/3, eller 3/2 beroende på om det är stående eller liggande.

Under menyn image finns då crop som en funktion.

Crop-verktyget å andra sidan, när man har ställt in en pixelsize, och upplösning så interpolerar denna upp eller skalar ner bilden till det man valt. Vet inte om det går att gå runt det.

Beror ju lite på om du har en kamera med som ger i bilder i formatet 3:4 eller 2:3. Har du en DSLR som ger 2:3 så är det ju bara att ändra i imagesize och sätta 300dpi 10x15 så räknar PS om bilden själv. Har du en kompaktkamera så får du först croppa bilden till 2:3. Använd markeringsverktyget och sätt skalan till 2:3 och markera bilden så att du får med så mycket som möjligt. Sedan gör du likadant som om bilden hade varit 2:3 från början.

Blev lite rörigt kanske...nån annan kan säkert förklara bättre.

//David

Med er hjälp luskade jag ut hur jag ville ha det.

först markeringsram - faställd storlek - 1500x1000px.
beskär
ändra storlek - tryck av ändra bildupplösning rutan- ändra till 15x10cm.
done

Labben som t ex Colormailer och Fotolabo använder maskiner som lägger ut pixlar med en täthet av 10 pixlar per mm. Det finns labb har 15 pixlar per mm. Nu är detta av mindre betydelse för det är ingen väsentlig skillnad i förmågan att uppfatta skillnaden i täthet.

Oavsett vilket labb du väljer så ser de till att den insckade bilden täcker pappret. Fattas det pixlar så lägger de till pixlar, d v s förstorar bilden och finns det för många pixlar till ytan så förminskar de bilden. I grunden gäller det att se till att det finns ett godtagbart antal pixlar och att höjd- och breddförhållandet stämmer med pappret, så att labbet inte klipper bort information i bilden för att måtta in den på pappret.

Jag har skickat in bilder till labb för utskrift på 15x10 cm som innehållit 850x560 pixlar och de bilderna blir godtagbara. För bästa resultat så behövs 1500x1000 pixlar.

Fotolabo har en bra sida som beskriver hur processen går till.

Lycka till

okej Roland. jag skickade bilder på 1063-709 pixlar till fotolabo. väntar med spänning hur dom ser ut.

Det känns som jag läste en tråd för mycket när det gäller att croppa fotona inför framkallning.
Jag sitter dessutom med två olika format, ett från min gamla A1:a med 3:4 formatet och nya formatet med min D70 vilket är 2:3.

Om vi börjar med 3:4 formatet så öppnar jag upp bilden i PS (uppenbart, lol). Därefter väljer jag markeringsverktyget (rektangulär markeringsram). Sedan väljer jag fasta proportioner och 3 i bredd, 2 i höjd. Sedan sätter jag igång att markera.

Vad gör jag sen för att allt ska bli rätt?
Jag vill ha ut fotona i 10x15.

Tack för att ni hjälper en snurrig, trött och förkyld datanörd =)

Mvh
Dennis

kan säga så att jag blir inte smartare n är jag har läst dessa inlägg..

jag har en Canon 300D

tar bilder i den största storleken..

3072x2048 men "Resolution" på 180.. det är väl 180dpi eller..??

skickade iväg mina bilder till ProPrint.. dem skriver ju i 400dpi.. hur blir mina bilder..??

hur kan jag öka dpi till 400..??

ska jag öka dpi i efter hand eller ska man göra det i kameran..??

Såhär..

1: Markera bilden i 2:3 med markeringsverktyget. "Fixed Aspect Ratio" på engelska.

2: Välj "Crop", typ klipp ut.

3: Öppna bildstorleksrutan. Ställ in dpi till önskat värde, exempelvis 300dpi.

4: Ändra storleken i cm till 10x15

5: klart!

Hur många pixlar det blev har ingen betydelse, så länge de är färre eller lika med det antal du hade från början.

Är det fler pixlar än du hade från början får du göra om från steg 3 och välja ett lägre dpi.

bilderna jag skickade in till ProPrint var

3072x2048@180dpi.. utskrift i 15x10cm..

skulle bilderna ser bättre ut om jag hade ändrat så att det blev

3072x2048@400dpi utskrift i 15x10cm.. i PS..??

Fotolabo printar med 254 dpi. Använder du PS, välj crop-verktyget, mata in 10*15cm i verktygets inställningslist, mata in 254 dpi -> klart.

I och med att 254dpi = 100 dpcm (dots per centimeter...) kommer bilden bli 1000*1500 punkter efter beskärning.

För 10*15 brukar jag ställa in värde 9*14 och sedan expandera canvasen med en halv centimeter på varje sida för en vit ram.

/Erik

Lionheart skrev:
min gamla A1:a

Himla gammal hörrudu... jag håller just på att leta lämplig ettårspresent till Aette, fjorton dagar kvar, knappt *s*

När jag langar in mina bilder ställer jag in proportionerna rätt o inget annat, sen beskär jag som jag vill ha det o skickar iväg bilderna. Nångång har jag beskurit väldigt snävt o då blir det få pixlar, men i 10x15 verkar det mesta fungera!

Jag ändrar t ex aldrig dpi-inställningen i PS, eller storleken i cm. Det fixar Fuji, Kodak, FotoLabo eller NK alldeles på egen hand.

När jag skickar mina bilder till fujidirekt så gör jag ingen förminskning av dem alls.
Det kan hända att jag lägger en ram runt när jag inte vill ha vita sidokanter bara.
Då ökar jag bara "canvas size" med 10% i höjd och 22% i sidled på mina 2832 x 2128 bilder.
Eller så låter jag de vara som de e och framkallar dem i 11x15.

Tror jag får rådfråga manual och "Photoshop CS allt i en bok" för att få koll på allt det här med crop, resize, utskriftupplösning och så vidare.

För ju mer svar jag får desto mer invecklat blir det. Vad är skillnaden mellan att göra crop till fixed aspect ratio och använda den rektangulära markeringsramen och sen gå till image --> crop?

peter_wahlström skrev:
Jag är ingen stjärna på det här, men när jag ska göra det du beskriver, så sätter jag förhållandet till 2:3 och sedan markerar rätt av i PS. (med beskärningsverktyget alltså...)
mvh //Peter

Hur sätter Du in förhållandet 2:3 i PS?

Varje verktyg i PS har en ruta, eller verktygsrad där man kan ställa in olika inställningar. Där finns ett ställe där man kan klicka för att välja antingen "Fixed Aspect Ratio", "Fixed Size" eller helt fri markering. Titta noggrannt när du har det rektangulära markeringsverktyget valt så hittar du nog det ganska lätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar