** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Göra IR blixtulösare av den inbyggda blixten.

Produkter
(logga in för att koppla)

itchiban

Avslutat medlemskap
Hej, jag tänkte tipsa om något som säkert några kan ha glädje av.
Jag har tidigare använt min Sigma EF 500 DG super blixt fristående och triggat den med den inbyggda blixten på min 350D. Detta har medfört att man trots blixtkompensation nerställd på minimuim ändå fått en svag effekt av inbyggda blixten.
För någon dag sedan tog jag lös framstycket på en gammal fjärrkontroll (den mörka, röda, knappt genomskinliga saken) och monterade den framför inbyggda blixten på min kamera med ett gummiband. Till min förvåning så fungerade det utmärkt, den triggar Sigma blixten men inget ljus blir synlig från den inbyggda blixten. Se min kassa men dock beskrivande exempelbild där jag fotar mot en spegel med inbyggda blixten som triggar Sigmablixten.

Bilagor

• ir-inbyggd_blixt.jpg
    ir-inbyggd_blixt.jpg
    37.9 KB · Visningar: 758
Senast ändrad:
Joachim: Det har jag också läst, och inte heller provat, det fungerar säkert bra. Vad som är fördelen med IR lösningen är i alla fall i teorin att ljuset som triggar blixten räcker ganska långt samtidigt som det inte syns på bilden.
Jag har ännu inte testa om det fungerar bra utomhus vilket det borde i teorin (kanske i närheten av st-e2 i räckvidd?, givetvis är man utan e-ttl med denna metod). Jag är inte någon expert på området, fick bara en liten ide som jag vill disskutera här.

det borde väl vara en oexponerad diabild? då en diabild som är exponerad mot nåt vitt blir genomskinlig ;) men bäst att ta det säkra med en sak som är till för detta ändamål, altså ett filter från fjärr...
men jag har aldrig fattat varför man har dessa filter på fjärrar nån som vet det?

Fragola skrev:
det borde väl vara en oexponerad diabild? då en diabild som är exponerad mot nåt vitt blir genomskinlig ;) men bäst att ta det säkra med en sak som är till för detta ändamål, altså ett filter från fjärr...
men jag har aldrig fattat varför man har dessa filter på fjärrar nån som vet det?

Nä. För när jag letade igenom en handfull gamla fjärrkontroller för att hitta den där plastbiten visade det sig att alla hade IR-dioden helt i det fria. Ingen röd plastbit där inte.

itchiban skrev:
Hej, jag tänkte tipsa om något som säkert några kan ha glädje av.
Jag har tidigare använt min Sigma EF 500 DG super blixt fristående och triggat den med den inbyggda blixten på min 350D. Detta har medfört att man trots blixtkompensation nerställd på minimuim ändå fått en svag effekt av inbyggda blixten.
För någon dag sedan tog jag lös framstycket på en gammal fjärrkontroll (den mörka, röda, knappt genomskinliga saken) och monterade den framför inbyggda blixten på min kamera med ett gummiband. Till min förvåning så fungerade det utmärkt, den triggar Sigma blixten men inget ljus blir synlig från den inbyggda blixten. Se min kassa men dock beskrivande exempelbild där jag fotar mot en spegel med inbyggda blixten som triggar Sigmablixten.

Jag har en 350D och en Speedlite 430EX men jag får de inte att fungera,
hur ställer man in 350D så att de fungerar?

Fragola skrev:

kan tänka mig att det mest sitter där för att skydda dioderna. Har noterat att dioderna i min fjärr har lossnat ibland.
För det kan väl inte vara så att de saknade IR-dioder och därför använde helt vanliga?

Re: Re: Göra IR blixtulösare av den inbyggda blixten.

Pettson81 skrev:
Jag har en 350D och en Speedlite 430EX men jag får de inte att fungera,
hur ställer man in 350D så att de fungerar?

430 EX kan du väl inte använda som remote utan en 550 alt 580 EX som master eller en ST-E2.

/OH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar