Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
göra ett omslag till en cdskiva, hur?
- Trådstartare sussieohl
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
Storlek
Image-size
I rutan du får upp anger du storlek till 12 cm och det ppi du vill ha. Glöm inte att bocka i den lilla rutan för resize ... som i min version av ps finns längst ner i rutan du får upp.
Det går ju också att använda cropverktyget och där ange 12x12 cm och valfritt ppi innan du beskär. I min version skriver man i dessa inställningar överst ovanför droplisterna.
Image-size
I rutan du får upp anger du storlek till 12 cm och det ppi du vill ha. Glöm inte att bocka i den lilla rutan för resize ... som i min version av ps finns längst ner i rutan du får upp.
Det går ju också att använda cropverktyget och där ange 12x12 cm och valfritt ppi innan du beskär. I min version skriver man i dessa inställningar överst ovanför droplisterna.
pellepiano
Aktiv medlem
Om du ändrar dpi i efterhand med samma mått så blir det inte samma kvalitet som om du hade gjort omslaget i rätt storlek och dpi från början. Om det ska gå i tryck, bör du också ha en marginal, alltså ha lite extra utrymme runt om, så dokumentet kanske är 13x13 ( 5mm marginal på alla sidor )
Saarikko
Aktiv medlem
Jag har jobbat inom musikbranschen och vet att skivomslaget (häftet) är exakt 23,2 cm x 11,6 cm (bredd x höjd). Vad som gäller dpi så brukar det ligga på så högt värde som 600 dpi, men för i normala tryck räcker det med 150-300 dpi.
http://www.saarikko.nu/tmp/116mm300dpi.psd (11,6 x 11,6 cm / 300 dpi)
http://www.saarikko.nu/tmp/232mm300dpi.psd (23,2 x 11,6 cm / 300 dpi)
http://www.saarikko.nu/tmp/116mm300dpi.psd (11,6 x 11,6 cm / 300 dpi)
http://www.saarikko.nu/tmp/232mm300dpi.psd (23,2 x 11,6 cm / 300 dpi)
pellepiano
Aktiv medlem
Mallar för tryck är inte generella utan bör hämtas från det aktuella tryckeriets/cd producentens hemsida. Och deras färgprofil.
Det skiljer dessutom på mått om det gäller digipak eller jewelcase mm
Men nu kanske rs kanske bara ska göra det med sin egen skrivare.
Saarikko
Aktiv medlem
Mallar för tryck är inte generella utan bör hämtas från det aktuella tryckeriets/cd producentens hemsida. Och deras färgprofil.
Tryck är alltid CMYK oavsett vad, det är aldrig RGB.
Det är här som de flesta bättre skrivare kommer fram på, då de använder sig utav CMYK färgskalan istället för de absolut billigaste som har RGB.
Måtten som jag angav är de mått vi använde när vi gjorde omslag.
stefohl
Aktiv medlem
Tryck är alltid CMYK oavsett vad, det är aldrig RGB.
Det är här som de flesta bättre skrivare kommer fram på, då de använder sig utav CMYK färgskalan istället för de absolut billigaste som har RGB.
Måtten som jag angav är de mått vi använde när vi gjorde omslag.
En av mina skrivare kostar 150 000 kr och den gillar när man skickar informationen i RGB
Allvarligt talat, om du ska skicka informationen till en bläckstråleskrivare i form av CMYK eller RGB beror på den programvara som driver skrivaren. Allt fler program vill idag har informationen i RGB och omvandlar den sedan internt till CcMmYKlkllk, eller vilken kombination av bläck som din skrivare råkar ha.
Falumas
Aktiv medlem
Skriver du ut själv så skicka bilden i så hög DPI du bara kan till skrivaren. Blir det för mycket så kommer skrivaren fixa till den.
Det verkar som om utskriftstorleken inte skickas med korrekt till skrivaren. PS är inget jag är bra på men det finns det andra här som är. Det låter dock som om det borde vara ett lösbart problem.
/Karl
Det verkar som om utskriftstorleken inte skickas med korrekt till skrivaren. PS är inget jag är bra på men det finns det andra här som är. Det låter dock som om det borde vara ett lösbart problem.
/Karl
stefohl
Aktiv medlem
Jag använde grop verktyget och gjorde 12x12 och valde dpi.
När jag skrev ut blev det ändå fel :/ ska pröva ikväll igen med era tips
Öppna dialogrutan Bildstorlek (finns under Bildmenyn) och välj storlek där. Se till att upplösningen hamnar på 240 - 400 ppi.
Stefan
Falumas
Aktiv medlem
Öppna dialogrutan Bildstorlek (finns under Bildmenyn) och välj storlek där. Se till att upplösningen hamnar på 240 - 400 ppi.
Stefan
Vad är det för vits med att begränsa DPI:n?
/Karl