Annons

Göra en färbild till s/v I photoshop...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Hur gör ni? om man bara ändrar mode så får man ju inte välja hur mycket man vill att varje färg ska svärta den s/v bilden...

Blanda kanaler ger stor frihet. Ligger i Photoshop i menyn under bild/justeringar eller bild/ställ in beroende på programversion. Klicka i checkboxen "monokrom" längst ner till vänster i dialogrutan och blanda på bara.

Håll ett öga på den totala ljusmängden så att du inte fräter ur några högdagrar. Den bör ligga inte alltför långt från 100%. Effekten av blanda kanaler påminner om att använda färgfilter vid svartvit fotografering. Använd som alltid den blå kanalen med viss försiktighet eftersom brukar vara brusigare än de andra.

Blanda kanaler går att göra som justeringslager, ännu ett plus framför att välja "gråskala".

Senast ändrad:
Ja, svartvit är nog ett bra ord, om man använder gråskalebild för de där andra.

Mitt inlägg förorsakades bara av att det finns en del problem med tryckta bilder där trycket är svartvitt men bilder lämnas som desaturerade RGB-original. Inte så vanligt men det har hänt.

Respekt för dig som använder kortkommandon :)

gors skrev:
Blanda kanaler ger stor frihet. Ligger i Photoshop i menyn under bild/justeringar eller bild/ställ in beroende på programversion. Klicka i checkboxen "monokrom" längst ner till vänster i dialogrutan och blanda på bara.

Håll ett öga på den totala ljusmängden så att du inte fräter ur några högdagrar. Den bör ligga inte alltför långt från 100%. Effekten av blanda kanaler påminner om att använda färgfilter vid svartvit fotografering. Använd som alltid den blå kanalen med viss försiktighet eftersom brukar vara brusigare än de andra.

Blanda kanaler går att göra som justeringslager, ännu ett plus framför att välja "gråskala".

Oj sorry, jag måste varit blind :)

Ett annat alternativ är att lägga på ett helsvart separat lager och välja "color" i lagerpreferenserna. Sen kan du dra opacityn upp och ner för att tona bort färgerna gradvis om du vill.
På detta sätt kan du också jämföra svartvit- och färgversion med ett enkelt klick på ögat som representerar lagrets synlighet.

Detta är också ett smidigt sätt att lägga på sepia eller annan ton. Lägg då först på ett svart lager som tar bort färgerna, och sedan ett brunt lager på samma sätt, som tonar bilden.

Man kan också lägga på ett justeringslager där man drar ner mättnaden och sen väljer blandningsläget Färg. Ger bättre toner än t ex Tunna ut.

sebbfolk skrev:
Man kan också lägga på ett justeringslager där man drar ner mättnaden och sen väljer blandningsläget Färg. Ger bättre toner än t ex Tunna ut.

Är det någon skillnad mellan detta och det jag skrev, förutom att du använder svenska och jag engelska för "färg"? Jag hänger inte med...

Åsa, det är skillnad på metod, men inte på resultat.

Den metod Gunnvor beskriver går ut på att:

1) Gör ett justeringslager för nyans/mättnad.

2) Sätt färgmättnaden i detta lager till -100

3) Sätt blandningsläget för lagret till färg.

Resultatet blir exakt likadant som med metoden du beskriver.

Tunna ut ger samma resultat som att sätta mättnaden till -100 i justeringslagret men med blandningsläge normal istället för färg.

Hoppas jag inte förvirrade till saker mer än nödvändigt.

Senast ändrad:
gors skrev:
Åsa, det är skillnad på metod, men inte på resultat.

Den metod Gunnvor beskriver går ut på att:

1) Gör ett justeringslager för nyans/mättnad.
2) Sätt färgmättnaden i detta lager till -100
3) Sätt blandningsläget för lagret till färg.
Hoppas jag inte förvirrade till saker mer än nödvändigt.

Aha! Fiffigt! Enda skillnaden är väl då kanske att filen borde bli större med Gunnvors metod i och med att lagret innehåller mer kompicerad data. Med det är ju absolut fascinerande hur många sätt det finns att göra samma sak. :D

Nejdå, det blir ingen märkbar skillnad i storlek mellan photoshopdokumenten.

Så länge man inte målar i lagermasken som tillhör justeringslagret tar det i princip lika lite utrymme som ett enfärgat bildlager - det vill säga nästan inget alls.

Så många olika sätt att göra samma sak på – och inget är nödvändigtvis bättre än de andra.

gors skrev:
Nejdå, det blir ingen märkbar skillnad i storlek mellan photoshopdokumenten.

Så länge man inte målar i lagermasken som tillhör justeringslagret tar det i princip lika lite utrymme som ett enfärgat bildlager - det vill säga nästan inget alls.

Så många olika sätt att göra samma sak på – och inget är nödvändigtvis bättre än de andra.

Jag gjorde ett test och filen med dubbla exponerade lager blev dubbelt så stor som den med bara ett bildlager och ett enfärgat lager. Börjar undra om jag fortfarande inte fattat helt vad du menar... Vad har jag missat.. ?

Du har missat att det finns en alldeles speciell lagertyp som heter just justeringslager.

Det ska du vara glad över, för det betyder att du idag kan lära dig en mycket användbar funktion i Photoshops lagerpalett.

Ett justeringslager är inte som ett bildlager. Det innehåller inte bilddata, utan justeringsdata. De flesta funktionerna från menyn bild/ställ in eller bild/justera finns där. Till exempel nyans/mättnad, nivåer och kurvor.

Förändringen av bilden blir precis densamma som om du skulle ha gjort motsvarande förändring direkt på bilden, men med ett justeringslager förändrar du inte den underliggande bilden för gott. Man skulle snarare kunna säga att justeringslagret är ett sorts "filter", som du kan slå av och på med ögat i lagerpaletten, precis som med andra lager. Du kan också ändra justeringslagrets opacitet för att tona ner förändringen, och den medföljande lagermasken för att bestämma exakt var i bilden förändringen ska appliceras. Om du inte vet vad en lagermask är så tar vi det senare.

En viktig funktion hos justeringslagren är att man kan dubbelklicka på dom och ändra justeringen när som helst. Det är som att ha oändlig ångervecka på alla kommandon. Om man gör förändringar direkt på grundbilden försvinner ju alla möjligheter att ångra sig när man sparar, så icke med de fenomenala justeringslagren.

Själva funktionen för nytt justeringslager hittar du antingen i den lilla menyn högst upp till höger i lagerpaletten (den med en högerpil på, version 5 och 5.5) eller vid en liten symbol längst ner i lagerpaletten (en cirkel med en svart halva och en vit halva, version 6 och 7).

Det finns mer att säga om justeringslager, men det här ska väl vara tillräckligt för att få igång dig.

Ha't så kul.

Senast ändrad:
gors skrev:
Du har missat att det finns en alldeles speciell lagertyp som heter just justeringslager.

Ha't så kul.

Haha! Man får tacka och bocka! Det var en häftig grej! Tänk att jag inte hittat den funktionen på fem år. :D
Så går det när man inte läser manualen!
Nu lär jag få ner filstorleken på mina bilder med massvis med megabyte, tack för det gors! Bästa tipset jag fått på väldigt länge.

Jag tror inte att den funktionen har funnits i Photoshop i fem år, kom nog i version 6, så du behöver inte vara så ledsen...

Justeringslager kom med version 4.

Det är ett av de mest underskattade funktionerna i Photoshop, precis som lagermasker och ritstiftet för att skapa markeringar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar