Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra egen kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuskläder i andra änden. Plastspännet som det löper genom är likadant som det spännet man reglerar längden med. Kapade ena "öglan" med brödkniven och sen finpolerade jag den lite med hjälp av lågan från en tändsticka... luktade inte godis... :S

Bilagor

• andraänden0576.jpg
    andraänden0576.jpg
    84.9 KB · Visningar: 980
Sista sömmen... det blev stundtals lite tjockt.. behöver jag säga att jag och symaskinen var lite osams ibland? Jag hade ingen aning om att jag kunde så många fula ord.....

Bilagor

• sistasömmen0578.jpg
    sistasömmen0578.jpg
    62.5 KB · Visningar: 974
Skönheten i sina nya kläder.. ;)

Riktigt skönt med en bred rem! Kameran känns lättare!

Bilagor

• komplett0580.jpg
    komplett0580.jpg
    91.9 KB · Visningar: 977
SmurfMolly skrev:
Tackar... rätt nöjd... den må inte vara skitsnygg men den är unik! =)

Kostade strax under 100 kr att göra...

Den är ju jättesnygg! Får nästan lust att ta fram symaskinen för egen del men det finns annat att göra.

Bra jobbat, den ser skön ut.

/AnWi

Ähum.. fick lite rem över... jag vet.. det är på gränsen till löjligt det här men det är så roligt att sy! Ingen som vill ha en rem? =))

En liten förvaring till minneskorten..=)

Bilagor

• minneskort10581.jpg
    minneskort10581.jpg
    96.1 KB · Visningar: 918
Fan vad snyggt! Jag vill också ha! :-D

Jag hatar den fuuuula och obekväma originalremmen (också D200), med en stor jäkla blaffig logga som skriker "titta på mig, jag har en dyr kamera!". Mindre kul i mina ögon. Just nu har jag tejpat över loggan med svart eltejp, och på min gamla till D50:n skrapade jag helt enkelt bort den.

Din rem är väldigt lik ett gitarraxelband som jag har, med samma mönster fast i annan färg. Det kanske kan vara ett tips för den som vill ha en bred och hållbar rem att utgå ifrån. De har längdjusteringsmöjlighet, men man måste fixa några vettiga fästen bara. Är man ingen hejare på att sy så skulle man kunna nita ihop den, med såna där nitar som jeans har i hörnen av fickorna. Det kan nog en skomakare fixa åt en om man betalar en liten summa.

Jädrans, så snyggt det blev! :eek:)

Skulle behöva en axelrem till min "nya" analoga faktiskt. Vi får se vad jag hittar på. Någon slags vaddering för axeln skulle ju inte vara så dumt heller. Det kanske går att hitta en gammal väska som inte används och ta bort själva axelremmen.

Senast ändrad:
Lysande, Malin! Extra guldstjärna för den magnifika börsen...

Jag känner mig inte säker angående råden om att slakta gamla väskor för att ta karbinhakarna i plast. Hur bra håller gammal plast? Nya rejäla plastspännen kan man köpa på t.ex. Naturkompaniet.

Inte plastspänne inte.

BengtJohnsson skrev:
Jag känner mig inte säker angående råden om att slakta gamla väskor för att ta karbinhakarna i plast. Hur bra håller gammal plast? Nya rejäla plastspännen kan man köpa på t.ex. Naturkompaniet.

Jag menade att man skulle ta från en äldre väska bara för att få metallspännen.

M V H Peter

Gammal tråd men ny kamerarem

Hittade denna tråd när jag sökte på google efter "sy kamerarem", blev inspirerad och tänkte visa hur min kamerarem blev. Använde mig av nylonband 12mm (liknande som redan sitter på kameran närmast huset) och nylonband 30mm, prickigt tyg, fuskskinn och platsdetaljerna från gamla remmen. Sydde på det prickiga tyget på det breda nylonbandet, fäste det mellan två fuskskinnbitar i andra änden av fuskskinnet fäste jag det tunna nylonbandet. Det hela tog ca 30 min (ja det tog lite längre eftersom strömmen gick mitt i allt men men) och blev toppenbra!

Min syster undrade om jag kunde sy en till henne också men då blir det metalspännen då små plastspännen verkar vara svåra att få tag i.

Bilagor

• kamerarem.jpg
    kamerarem.jpg
    17.2 KB · Visningar: 1,831
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar