Annons

Göra egen kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej hopp.. har hittat en kanonsnygg vävd "rem" och ska nu göra en kamerarem av den tänkte jag.
Har allt klart för mig och har hittat allt material... utom hakarna att fästa i kameran... även den minsta karbinhaken jag hittat är för stor. har letat i hela uppsala känns det som, allt från clas O till naturkompaniet och fiskebutiker.... hjälp!

Letar efter såna som ni kan se på bilden i länken. Någon som vet var jag kan köpa såna eller rent av har en gammal rem liggandes som ni vill bli av med?
http://www.tradera.com/auction/aid_33696152
Jag har haft en såndär nyckelrem som hade en såndär hake, men alla verkar ha andra typer av hakar nu...

/malin

Har bjudit på den men blev överbjuden rätt snabbt. Dessutom är jag en otålig själ som vill bli klar med mitt projekt nuuuuu! =D

Det där ser ju ut precis som den typen av krokar man ibland kan hitta på fönster för att de inte skall blåsa upp, hör med ngn glasmästare kanske, eller bygvaruhus. Eller de mer uppenbara sybehörsaffärerna? Kan kanske finnas något liknande på djuraffärer också...

Ett alternativ är ju att göra som det ser ut på flertalet nyare kameror och trä en rem genom bygeln på kameran och fästa upp tillbaka på remmen.

Per_tissen skrev:
Det där ser ju ut precis som den typen av krokar man ibland kan hitta på fönster för att de inte skall blåsa upp, hör med ngn glasmästare kanske, eller bygvaruhus. Eller de mer uppenbara sybehörsaffärerna? Kan kanske finnas något liknande på djuraffärer också...

Ett alternativ är ju att göra som det ser ut på flertalet nyare kameror och trä en rem genom bygeln på kameran och fästa upp tillbaka på remmen.

Djuraffär var en bra ide... kom precis på att föräldrarnas katter har koppel med liknande hakar.... bra tips! tackar!

Re: fula märken

lacrits68 skrev:
på bilden http://www.tradera.com/auction/aid_33696152

dom kromade hakarna kommer garanterat repa rejält på kameran! Sök dom i plast eller kolla hur tex nikon original ser ut!
http://cgi.ebay.de/NIKON-Kamera-Tra...ZViewItemQQitemZ320023403776#ebayphotohosting dom skyddar kameran och inte repar!

--J--

Har tänkt på det där med repandet, har en ide i skallen som är svår att förklara... får lägga upp en bild när jag är färdig... om jag blir det.. ;)

"nikonkonstruktionen" har jag på min nuvarande rem, nackdelen är att det tar sån tid att få loss remmen från kameran när man vill det.
När jag är ute och går en längre sträcka med ryggsäck och kamera skulle jag vilja kunna haka fast kameran i de ringar som finns på ryggsäckens bärremmar, och sedan på ett smidigt sätt skifta till "vanlig" rem. Har en hel del problem med min nacke och vill ha så lite som möjligt hänga runt den....

/malin

Jag har också försökt hitta såna där hakar, dock utan resultat. Slutligen fick jag skaffa lite större karbinhakar av en annan modell på Panduro och sätta dem i små nyckelringar som jag satt på kameran. Fult som stryk men de gör jobbet i alla fall. Jag tar av och på remmen ganska ofta och jag hittade ingen färdig rem som jag tyckte fungerade bra.

Gammal väska kanske?

Kolla om du har en gammal axelväska i gömmorna men den bör nog vara 20+ för nuförtiden görs bara karbinhakarna i plast.

M V H Peter

Kolla låssmedens sortiment. Varje gångf jag ska ha små hakar eller små ringar, går jag till "Låsmäster". Inte svikit mig hittills.

Tack för alla råd!
Knallade in på en djuraffär idag... å där fanns dom... Behövde inte ens köpa en helt koppel och ha sönder för de hade extra hakar att köpa! *wee*

10 kr kostade det mig! Nu ska här grejas!

Här kommer lite bilder från mitt projekt, blev kanonnöjd! =)

Först sydde jag ihop den vävda remmen jag köpte med fuskmocca som är lite strävt... tanken var att remmen ska ligga bättre på axeln.

Bilagor

• syihop0569.jpg
    syihop0569.jpg
    96.1 KB · Visningar: 991
Ett spänne för att kunna reglera längden på remmen... köpt på naturkompaniet för 10 kr.

Bilagor

• spännereglage0572.jpg
    spännereglage0572.jpg
    98.3 KB · Visningar: 1,009
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar