Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Göra bilden skarpare
- Trådstartare Bexxilicious
- Start datum
FilipAhlander
Aktiv medlem
Är bilden inte skarp från scratch (alltså vid fototillfället) finns det inget du kan göra.
Om bilden på papper är skarp så måste den bli skarp när du scannar den, annars kan du
inte göra något.
Om bilden på papper är skarp så måste den bli skarp när du scannar den, annars kan du
inte göra något.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Jag vill nog påstå att det är omöjligt.
Är det någon som vet hur man kan göra denna bilden skarpare?
Jag vill gärna veta HUR man gör. För jag har fler sådana bilder jag ska fixa.
Jag kanske ska tillägga också att jag har Photoshop CS5
Bexxilicious
Medlem
Ja, de var ju synd. Får ska införskaffa mej en scaner då.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Hur har du åstadkommit den där bilden? Fotograferat en gammal pappersbild med din kamera? Om, vilket objektiv har du använt och vilket ljus har du använt?
Ja, de var ju synd. Får ska införskaffa mej en scaner då.
Bexxilicious
Medlem
Hur har du åstadkommit den där bilden? Fotograferat en gammal pappersbild med din kamera? Om, vilket objektiv har du använt och vilket ljus har du använt?
Det är en släkting som har orginal bilderna och min pappa har tagit kort på den med sin mobil. En gammel sony ericsson mobil. Så därför kvalliten.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
OK, anade nästa något sådant. Ett alternativ till en scanner är kanske ett makroobjektiv som kan fota både dina gamla pappersbilder och blommor och småkryp. Eller så lämnar du bort bilderna och får dem scannade.
Det är en släkting som har orginal bilderna och min pappa har tagit kort på den med sin mobil. En gammel sony ericsson mobil. Så därför kvalliten.
sarnor
Avslutat medlemskap
Jag vill nog påstå att det är omöjligt.
Helt omöjligt är det faktiskt inte, det finns faktiskt avancerade algoritmer för att återställa skärpan även i svårt ofokuserade bilder. Dock brukar resultatet sällan ge en njutbar bild, varför det används mest när man är ute efter att identifiera information dold i bilden (tänk CSI).
Ett exempel på program som används för denna typ av skärpning är Focus Magic, se deras webbsida för mer information: http://www.focusmagic.com/
bjoele
Aktiv medlem
Det absolut lättaste är nog att låna bilderna igen och ta kort av dem med en bättre kamera än en mobil. Om du har en bra kompaktkamera eller ännu hellre en systemkamera så är det mest en fråga om att ha rätt ljus där du tar bilderna.
Scanner är självklart trevligt, och en Epson V300 kostar c:a tusen spänn och är perfekt för att scanna pappersbilder.
När de väl är scannade får man väl givetvis göra visst efterjobb med både färger, kurvor och skärpa, men det brukar vara relativt rättframt.
Scanner är självklart trevligt, och en Epson V300 kostar c:a tusen spänn och är perfekt för att scanna pappersbilder.
När de väl är scannade får man väl givetvis göra visst efterjobb med både färger, kurvor och skärpa, men det brukar vara relativt rättframt.
Bexxilicious
Medlem
Tack för svaren. Jag ska kolla denna hemsida.
Och scannen ska jag kolla på med. Lite efter behandling på bilderna gör inget. Jag gillar att pilla med photoshop och dyl. Så de är bara bra
Och scannen ska jag kolla på med. Lite efter behandling på bilderna gör inget. Jag gillar att pilla med photoshop och dyl. Så de är bara bra
perstromgren
Aktiv medlem
Jag är förvånad att din pappa faktiskt skickade bilden till dig över huvud taget! Han borde raderat den omedelbart och sagt att han ska skaffa en bättre kamera och göra om det...
Per.
Per.
gorse
Aktiv medlem
Så svårt är det inte om man nöjer sig med till synes skapligt resultat. Jag har fått som uppdrag att lägga upp fotoklubbens månadsbilder på klubbsidan och får en trave bilder i papplåda. Jag har ingen skanner så jag brukar bara lägga bilderna på golvet bakom mitt skrivbord. Jag siktar med min kamera på fri hand, riktar blixten rakt mot väggen (egentligen det vita elementet under fönstret), håller en pappskiva under blixten så det inte blir direktreflexer i bilden) och trycker av. Alltså jag blixtrar mot elementet som reflekterar ljuset ner mot bilden, men jag vill inte att nått ljus speglar sig i bilden direkt från blixten. Det behöver inte ens vara riktigt rakt (nästan bättre om det är lite snett). Jag har en grå pappkartong (inte ens ett riktigt gråkort) lagd på passepartout.
När jag öppnar bilden i råkonverteraren i photoshop petar jag på den grå pappen med pipeten och vips stämmer färgerna rätt skapligt. Jag låter övriga inställningar vara på auto utom skärpan som sätts till ca 90. Öppna i photoshop.
Jag väljer kroppverktyget, markerar ut bilden, kryssar perspektivruten och sätter hörnen så exakt jag kan i bilden hörn och kroppar. VIps är bilden rak och sen är det bara att byta till lagom storlek för att lägga ut på webben. Det brukar bli så pass likt orginal att ingen har klagat på sina bilder hittills och metoden går rätt snabbt utan trollkonster. Jag är säker på att metoden går att förfina om man är mer noggran än jag är, och missar man lite i kontrast kan man säkert rätta till det med ögonmått.
Det jag uppskattar med att göra såhär, är att det funkar om du tex inte får ta hem bilderna utan måsta plåta av dem på plats under rätt dåliga förutsättningar, typ på köksbordet med endast fönsterljus, eller ligger i nån papplåda i nån hembyggdsgård.
När jag öppnar bilden i råkonverteraren i photoshop petar jag på den grå pappen med pipeten och vips stämmer färgerna rätt skapligt. Jag låter övriga inställningar vara på auto utom skärpan som sätts till ca 90. Öppna i photoshop.
Jag väljer kroppverktyget, markerar ut bilden, kryssar perspektivruten och sätter hörnen så exakt jag kan i bilden hörn och kroppar. VIps är bilden rak och sen är det bara att byta till lagom storlek för att lägga ut på webben. Det brukar bli så pass likt orginal att ingen har klagat på sina bilder hittills och metoden går rätt snabbt utan trollkonster. Jag är säker på att metoden går att förfina om man är mer noggran än jag är, och missar man lite i kontrast kan man säkert rätta till det med ögonmått.
Det jag uppskattar med att göra såhär, är att det funkar om du tex inte får ta hem bilderna utan måsta plåta av dem på plats under rätt dåliga förutsättningar, typ på köksbordet med endast fönsterljus, eller ligger i nån papplåda i nån hembyggdsgård.