Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra bilden i Sepia

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en favorit som jag lärt mig av Michael Reichmann. Han kallar den 50/50.

Du drar högdager/highligths till 50 och mättnad/saturation till 15. Sedan gör du samma sak med skuggor/shadows.

Man kan sedan variera effekten genom att bara välja att använda highlights och ha saturation på noll för shadow. Det ger en varm ton och en svag sepia färgad bild.

Vill man ha mer effekt kan man också öka saturation för shadows till 15.

Spara det sedan som som egen preset och du har skapat en fin sepia effekt som är mycket användbar.

Jag har en favorit som jag lärt mig av Michael Reichmann. Han kallar den 50/50.

Du drar högdager/highligths till 50 och mättnad/saturation till 15. Sedan gör du samma sak med skuggor/shadows.

Man kan sedan variera effekten genom att bara välja att använda highlights och ha saturation på noll för shadow. Det ger en varm ton och en svag sepia färgad bild.

Vill man ha mer effekt kan man också öka saturation för shadows till 15.

Spara det sedan som som egen preset och du har skapat en fin sepia effekt som är mycket användbar.

Är det under samma "Delad toning"?

Vill du efterlikna en gammal bild så är det i första hand högdagrarna du ska ge färg - det är det vita fotopapperet som gulnar med åren..

Är det under samma "Delad toning"?

Det ligger under delad toning. Jag använder oftast enbart toning av högdager. Det ger en diskret men tydlig toning av bilden. Syns speciellt i en utskrift.
Passar perfekt för pottätt och liknande.

Om man också använder toning av lågdagrar börjar det påminna väldigt mycket om riktigt gamla bilder från 1900-talets början.
De verkade använda fotopapper där tonen var mörkbrun snarare än svart.

Den ger en väldigt kraftig sepia toning. För kraftig för min smak. Påminner mer om de där bilderna från början av 1900-talet.

Allt är ju en fråga om tycke och smak samt vad man vill uppnå.
Jag föredrar 50/50 varianten som jag dessutom lätt kan styra effekten av.

Det ligger under delad toning. Jag använder oftast enbart toning av högdager. Det ger en diskret men tydlig toning av bilden. Syns speciellt i en utskrift.
Passar perfekt för pottätt och liknande.

Om man också använder toning av lågdagrar börjar det påminna väldigt mycket om riktigt gamla bilder från 1900-talets början.
De verkade använda fotopapper där tonen var mörkbrun snarare än svart.

Just valet lågdager hittar inte jag under min rubrik...

Jag kör engelsk variant. Kan det heta skuggor istället på svenska?

Du skall i alla fall ha 2 uppsättningar av reglage. En för high lights/högdagrar och en för shadow/lågdagrar/skuggor.

Balans styr hur mycket respektive skall påverka bilden. Mest intressant när man gör sk. dualtone.
T.ex sepia för högdagrar och selentoning (blå kall ton) för lågdagrar.

För det vi pratar om här så lämna den i mittläge, 0.

Jag kör engelsk variant. Kan det heta skuggor istället på svenska?

Du skall i alla fall ha 2 uppsättningar av reglage. En för high lights/högdagrar och en för shadow/lågdagrar/skuggor.

Balans styr hur mycket respektive skall påverka bilden. Mest intressant när man gör sk. dualtone.
T.ex sepia för högdagrar och selentoning (blå kall ton) för lågdagrar.

För det vi pratar om här så lämna den i mittläge, 0.

Ja precis den heter skuggor för jag har den svenska varianten! :)
Får pröva igen men min blev så röd...

Den här inställningen med splittoning brukar bli ganska bra också:
.

Bilagor

• splittoning.JPG
    splittoning.JPG
    15.7 KB · Visningar: 66
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto