EllinorKempe
Aktiv medlem
Hej!
Hur ställer ni in i Lightroom för att få fina sepia bilder?
Hur ställer ni in i Lightroom för att få fina sepia bilder?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Delad toning, dra reglagen till runt 40 i både hög- och lågdagrar, sen drar du på med mättnad tills du är nöjd.
Jag har en favorit som jag lärt mig av Michael Reichmann. Han kallar den 50/50.
Du drar högdager/highligths till 50 och mättnad/saturation till 15. Sedan gör du samma sak med skuggor/shadows.
Man kan sedan variera effekten genom att bara välja att använda highlights och ha saturation på noll för shadow. Det ger en varm ton och en svag sepia färgad bild.
Vill man ha mer effekt kan man också öka saturation för shadows till 15.
Spara det sedan som som egen preset och du har skapat en fin sepia effekt som är mycket användbar.
Är det under samma "Delad toning"?
Det ligger under delad toning. Jag använder oftast enbart toning av högdager. Det ger en diskret men tydlig toning av bilden. Syns speciellt i en utskrift.
Passar perfekt för pottätt och liknande.
Om man också använder toning av lågdagrar börjar det påminna väldigt mycket om riktigt gamla bilder från 1900-talets början.
De verkade använda fotopapper där tonen var mörkbrun snarare än svart.
Ni vet väl alla om att LR har en del användbara presets. En av dom är sepia.
Jag kör engelsk variant. Kan det heta skuggor istället på svenska?
Du skall i alla fall ha 2 uppsättningar av reglage. En för high lights/högdagrar och en för shadow/lågdagrar/skuggor.
Balans styr hur mycket respektive skall påverka bilden. Mest intressant när man gör sk. dualtone.
T.ex sepia för högdagrar och selentoning (blå kall ton) för lågdagrar.
För det vi pratar om här så lämna den i mittläge, 0.
OM du ställer värdet på 50 i båda reglagen skall den inte bli röd utan brun/gulbrun.
Är din skärm kalibrerad/profilerad?
Använder man både högdager och skugga blir effekten betydligt starkare om ställer mättnaden på 15 för båda. Jag använder det mer som en effekt för att ge bilden en känsla om en gammal bild.
Här är ett exempel på det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/275096/3284471.htm?set=mp