Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gör proffsfotografer efterbehandlingen själva?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
Det är väldigt vanligt att modefotografer har ett gäng assistenter. En som assar vid plåtningen, en som slabbar i labbet, en som skurar golven....Jocce skrev:
Förstår att det är en "dum" fråga, för det arierar väl.
Men jag tänker på relativt stora fotografer, a´la modefotografer etc, gör de efterbehandlingen av bilderna själva, eller har de nån assistent som gör det och fixar till alla skavanker osv?
/Jocce
stoltz
Aktiv medlem
I de fall jag har sett eller varit i kontakt med "stora" fotografer, så har det oftast varit en assistent som fixat en hel del av "grovjobbet".
Vissa har till och med en ass. som bytar film åt dom i kameran när det behövs!
Eftersom det i många sammanhang gäller att hålla en hög produktionstakt, så behövs det också assistenthjälp på olika områden. Inte så märkligt egentligen.
Vissa har till och med en ass. som bytar film åt dom i kameran när det behövs!
Eftersom det i många sammanhang gäller att hålla en hög produktionstakt, så behövs det också assistenthjälp på olika områden. Inte så märkligt egentligen.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Om det hela spelar upp mot den individuella konstnärens krav på uttryckets och det visuella kvalitetskravet så tycker nog inte jag att det spelar så stor roll vem som kopierar, monterar eller trycker på labbknappen.....
Utan Rembrant så hade bilderna ändå aldrig sett dagen och det är ju det som räknas!/Niclas.
Ps, Sedan får vi inte glöma att det inte vilka personer som helst som jobbar/jobbade för dessa kreatörer utan spec, utvalda individer som till fullo förstod konstnärens tanke...ds
I detta utesluter jag nog dem som jobbar "mer kommerisellt" med stora produktioner i studio, mode produkt etc...bara så det är sagt
Utan Rembrant så hade bilderna ändå aldrig sett dagen och det är ju det som räknas!/Niclas.
Ps, Sedan får vi inte glöma att det inte vilka personer som helst som jobbar/jobbade för dessa kreatörer utan spec, utvalda individer som till fullo förstod konstnärens tanke...ds
I detta utesluter jag nog dem som jobbar "mer kommerisellt" med stora produktioner i studio, mode produkt etc...bara så det är sagt
Kristine Wreyford
Ny medlem
Det är nog vanligast att assistent gör bildbehandlingen i efterhand. Min egen erfarnhet är att fotografen själv har knappt någon ide hur man andvänder photoshop. Men det kan hända att vissa fotografer vet detta så klart. Men ändå så är det assistenten som sitter där hela dagarna och nätterna framför datan och retushar bilderna. Fotografen brukar har annat för sig, men vanligast tycker dom om att se bilderna före dom är leverad så att dom kan tycka till om hur det ser ut.
Johan P
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Vissa har till och med en ass. som bytar film åt dom i kameran när det behövs!
Tyckte det där lät lite roligt
Om man arbetar som fotoassistent så är uppgiften att byta film i kameran antagligen den enklaste och mest basala uppgiften.
Arbetar man åt de största fotograferna räknas det som en ära att vara så nära fotografen att man är den som byter film.
Antagligen får man arbeta sig upp till den nivån genom en hel del annat skitjobb.
Arbetsuppgifterna kan vara:
*Handhavande av kamerautrustning (rengöring, skicka på reparation mm)
*Mörkrumsarbete - framkallning av svartvit film, kopiering av bilder (neg) färg/svartvit
*Skicka film till framkallning
*Packa och skicka färdiga bilder
*ljussättning och hantering av rekvisita vid studioplåtningar, laddning av film
*Städa kontoret, svara i telefon.
*Köpa in film, papper, kontorsmatrial etc
*Retuschera i Photoshop
Arbetsveckor på 7 dagar 09.00 - 23.00 är inte ovanliga.
Det här kan kanske låta som divafasoner från fotografens sida - men han/hon har helt enkelt inte tid med alla arbetsuppgifter. Den mesta tiden går åt till olika kundmöten med att diskutera bildidéer och att välja modeller mm.
Trots allt arbete man har som fotoassistent kan man ändå (när man berättar vad man gör) få kommentaren: "jaha - du kokar kaffe alltså ?" ;-)
ollecarlsson
Aktiv medlem
Re: Re: Gör proffsfotografer efterbehandlingen själva?
Hahahahahaha så sant, golvmoppen liksom. Gilla läget eller packa o dra liksom!! ; )
Calle S skrev:
Det är väldigt vanligt att modefotografer har ett gäng assistenter. En som assar vid plåtningen, en som slabbar i labbet, en som skurar golven....
Hahahahahaha så sant, golvmoppen liksom. Gilla läget eller packa o dra liksom!! ; )
ollecarlsson
Aktiv medlem
stoltz skrev:
I de fall jag har sett eller varit i kontakt med "stora" fotografer, så har det oftast varit en assistent som fixat en hel del av "grovjobbet".
Vissa har till och med en ass. som bytar film åt dom i kameran när det behövs!
Eftersom det i många sammanhang gäller att hålla en hög produktionstakt, så behövs det också assistenthjälp på olika områden. Inte så märkligt egentligen.
Är du släkt med Calle Stoltz?
ollecarlsson
Aktiv medlem
kopieringen
Jag skulle lugnt vilja påstå att de bästa och största fotograferna jobbar nära med sina kopior för att skapa karaktär och känsla även om det är som ni säger att det är ont om tid för det också. Men vad vore Anton Corbijn om det inte vore för hans kopieringsstil han utvecklat? Ingenting!
Jag tycker så länge man inte kan säga "aha det är blablabla som tagit den här bilden" så är inte fotografen i full kontakt med sin fotografering. För mig är kopiorna pissviktiga. Mina bilder skulle suga hårt om det inte vore för kopiorna. "en bra fotograf är en bra kopist"
Jag skulle lugnt vilja påstå att de bästa och största fotograferna jobbar nära med sina kopior för att skapa karaktär och känsla även om det är som ni säger att det är ont om tid för det också. Men vad vore Anton Corbijn om det inte vore för hans kopieringsstil han utvecklat? Ingenting!
Jag tycker så länge man inte kan säga "aha det är blablabla som tagit den här bilden" så är inte fotografen i full kontakt med sin fotografering. För mig är kopiorna pissviktiga. Mina bilder skulle suga hårt om det inte vore för kopiorna. "en bra fotograf är en bra kopist"
Johan P
Aktiv medlem
Re: kopieringen
En bra fotograf har en bra kopist ;-)
ollecarlsson skrev:
"en bra fotograf är en bra kopist"
En bra fotograf har en bra kopist ;-)
mcleicester
Avslutat medlemskap
anton kopierar INTE sina bilder själv
anton kopierar INTE sina bilder själv...det borde du olle veta som tycks vara nån slags corbijnspecialist...hans specifika stil har han sin sv/v-kopist att tacka för. och vad gäller färgkopiering har han aldrig någonsin haft tassarna i några färgkemibyttor, allt är kopistens förtjänst.
anton kopierar INTE sina bilder själv...det borde du olle veta som tycks vara nån slags corbijnspecialist...hans specifika stil har han sin sv/v-kopist att tacka för. och vad gäller färgkopiering har han aldrig någonsin haft tassarna i några färgkemibyttor, allt är kopistens förtjänst.
Re: anton kopierar INTE sina bilder själv
Nä, det såg jag på nån dokumentär om Anton....den kopisten var rätt säker.mcleicester skrev:
anton kopierar INTE sina bilder själv...det borde du olle veta som tycks vara nån slags corbijnspecialist...hans specifika stil har han sin sv/v-kopist att tacka för. och vad gäller färgkopiering har han aldrig någonsin haft tassarna i några färgkemibyttor, allt är kopistens förtjänst.
ollecarlsson
Aktiv medlem
Cred
Asså vad snackar ni om? Anton liksom andra jobbar ju fram sin grej exakt hur det skall vara. Sen om det är någon annan som vaskar är ju helt ointressant. Han vet ju exakt hur han vill ha det. För övrigt är ju Antons färgbilder helt meningslösa så jag finner inga skäl att glorifiera nåt hos kopisten. Jag tror för övrigt hans färgbilder existerar av ett enda skäl, kunderna kräver det. Jag hatar färg lika mycket som han. Gråskalan lever haha.
Asså vad snackar ni om? Anton liksom andra jobbar ju fram sin grej exakt hur det skall vara. Sen om det är någon annan som vaskar är ju helt ointressant. Han vet ju exakt hur han vill ha det. För övrigt är ju Antons färgbilder helt meningslösa så jag finner inga skäl att glorifiera nåt hos kopisten. Jag tror för övrigt hans färgbilder existerar av ett enda skäl, kunderna kräver det. Jag hatar färg lika mycket som han. Gråskalan lever haha.
Re: Cred
Jaha.ollecarlsson skrev:
Asså vad snackar ni om? Anton liksom andra jobbar ju fram sin grej exakt hur det skall vara. Sen om det är någon annan som vaskar är ju helt ointressant. Han vet ju exakt hur han vill ha det. För övrigt är ju Antons färgbilder helt meningslösa så jag finner inga skäl att glorifiera nåt hos kopisten. Jag tror för övrigt hans färgbilder existerar av ett enda skäl, kunderna kräver det. Jag hatar färg lika mycket som han. Gråskalan lever haha.
mcleicester
Avslutat medlemskap
dåligt uppövat bildseende?
olle frågade tidigare vem anton skulle varit idag om det inte vore för den kopieringsstil han utvecklat men i ärlighetens namn har inte anton utveklat nånting utan bara sagt bu eller bä till kopistens förslag på kopiering. men att kalla det hans egen utveklade kopieringsstil vore lika befängt som att säga att jag, som är en nolla på att t ex sy, skulle ha designat och sytt mina kavajer bara för att jag säger "ja, det är snyggt" eller "nej, det där passar inte mig" till skräddaren som syr upp dem till mig. får JAG ha mitt namn på mina kavajer? nä, det är skräddarens namn som står på den lilla lappen i nacken. det är det som skiljer proffsfotografvärlden åt från andra.
vad gäller antons färgfoton är de ju tagna på lika villkor och oftast vid exakt samma tillfälle som de sv/v och färgen till trots innehåller dessa bilder samma komposition och känsla och allt annat anton blivit så väl känd för. att inte förmå sig att kunna se det goda i hans bilder pga lite färg är ju i det närmsta sorgligt.
olle frågade tidigare vem anton skulle varit idag om det inte vore för den kopieringsstil han utvecklat men i ärlighetens namn har inte anton utveklat nånting utan bara sagt bu eller bä till kopistens förslag på kopiering. men att kalla det hans egen utveklade kopieringsstil vore lika befängt som att säga att jag, som är en nolla på att t ex sy, skulle ha designat och sytt mina kavajer bara för att jag säger "ja, det är snyggt" eller "nej, det där passar inte mig" till skräddaren som syr upp dem till mig. får JAG ha mitt namn på mina kavajer? nä, det är skräddarens namn som står på den lilla lappen i nacken. det är det som skiljer proffsfotografvärlden åt från andra.
vad gäller antons färgfoton är de ju tagna på lika villkor och oftast vid exakt samma tillfälle som de sv/v och färgen till trots innehåller dessa bilder samma komposition och känsla och allt annat anton blivit så väl känd för. att inte förmå sig att kunna se det goda i hans bilder pga lite färg är ju i det närmsta sorgligt.
stoltz
Aktiv medlem
ollecarlsson skrev:
Är du släkt med Calle Stoltz?
Inte vad jag vet...
StiffenStorm
Aktiv medlem
Re: dåligt uppövat bildseende?
Håller med till fullo!
mcleicester skrev:
att inte förmå sig att kunna se det goda i hans bilder pga lite färg är ju i det närmsta sorgligt.
Håller med till fullo!
Similar threads
- Svar
- 3
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 283
- Visningar
- 47 K
- Svar
- 34
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 37
- Visningar
- 11 K