Annons

Gör Nikon "oäkta" zoomar?

Produkter
(logga in för att koppla)

cros

Medlem
Jag har sedan ca 1 år en begagnad Nikon zoom 35-200/3.5-4.5 (AIS). Är som helhet nöjd med denna zoom, även om det givetvis inte går upp mot fast optik. Upptäckte dock till min förvåning att om det fokuseras vid bränvidden 200 mm håller den inte fokus om jag zoomar ner till 35 mm, dvs om jag vid fokus på 200 mm tex avläser avsåndet 2.0 m på objektivet, kan jag avläsa ca 2.5 m vid 35 mm (fokuserat), vid oförändrat faktiskt avstånd mellan kamera och motiv. Skall det vara så ("oäkta" zoom) eller har jag fel på mitt objektiv?
 
Jag hade uppfattningen att de flesta billigare zoomar skiftade fokus vid zoomning. Egentligen är det väl inget problem, fasta brännvidder skiftar ju fokus vid objektivbyte så :)
 
Det låter i mina ögon som om du bör vända dig till någon av nikon verkstäderna i sthlm (eftersom du bor här).
Nikon Svenska AB i Upplands Väsby.

Eller sthlms Auktoriserade Nikon verkstad som Heter: "Lasses Kamera service", Björknäs torg 1 ute vid Nacka trakterna.

Dom kan säga dig om det lönar sig att lämna in för koll.

Var objektivet så när du köpte det beg?
Om det var hos ett förtag så GÅ TILLBAX!
om inte så får du nog bekosta en service och justering själv.

Vet ej vad det objektiet kostar nytt (om det säljs fortfarande). Billig optik är stöt-känsligare och behöver således oftare justering och kontroll.
Men även mitt gamla 35-70 /2,8 har varit inne för rep men pg av stötar.
 
Det förvånar mig inte att det inte fokuserar rätt hela vägen. På professionella videokameror måste man då och då justera backfokus manuellt för att behålla skärpan hela vägen i zoomem.

Med tanke på priset på de objektiven så förvånare det mig inte att ett stillbildsobjektiv kräver omfokus. (De videoobjektiv jag refererar till kostar minst 30000kr och kan kosta det tiodubbla).

Testade precis vår EF35-105/3.5-4.5 och den måste också fokuseras om. Troligen är det inbyggt i konstruktionen för att få ner priset och ändå inte försämra funktionen nämnvärt.
 
Väldigt många zoomar har fokusskift. Nikons manuella zoomar brukar dock inte ha så stort fokusskift. Troligen har objektivet fått en stötskada.
 
Har efter ytterligare koll nu upptäckt att det dessutom ej går att fokusera på oändligt vid 35 mm. Något har uppenbarligen hänt. Det var ej så när jag köpte det. Kommer att lämna in det för justering :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.