** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Gömslen

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Någon som vet något om gömslen och var det går att få tag på. Har sökt på "gömslen" men kommer ingen vart.
Skulle behöva nåt lätt och enkelt till att fota fåglar.

Det jag funderar på som inte fotar så mycket från gömsle är att helt enkelt köpa det där skogsgröna tvåmannatältet (som jag ändå behöver) och använda det cammonät jag har sedan tidigare över.. Jag behöver ett man kan ligga ned i men som ändå inte är för tungt att flytta..

Inte lika litet som det som photax sälger men långt mer bekvämt för en stor kropp..

Jag vill kunna ligga i ur och skur med mitt trangia, vänta ut skitvädret och bara plocka de fina ögonblicken som smultron längs favoritstigen:)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Det jag funderar på som inte fotar så mycket från gömsle är att helt enkelt köpa det där skogsgröna tvåmannatältet (som jag ändå behöver) och använda det cammonät jag har sedan tidigare över.. Jag behöver ett man kan ligga ned i men som ändå inte är för tungt att flytta..
Mvh Niclas,

Låter inte fel. Photax verkar ju å andra sidan blixtsnabbt att sätta upp. Bekvämlighet är ju annars viktigt så inte knäna går ur led.

PierreS skrev:
Låter inte fel. Photax verkar ju å andra sidan blixtsnabbt att sätta upp. Bekvämlighet är ju annars viktigt så inte knäna går ur led.

Om det är bekvämlighet du ska ha så är Photax inte så bra. Jag är 171 cm över havet och tycker att det gömslet är för litet.
Kolla i stället in "Mossy Oak Outhouse Gömsle" säljs hos Wildo.

http://www.wildo.com/

Det är större, (har köpt ett själv) jag kan stå rakt i det vilket inte går att göra i Photax gömsle. Det är billigare, 1500 kr just nu.
Har gluggar på 3 sidor och en stor öppningsbar dörr på ena sidan.
Fälls upp på samma sätt som Photax gömsle, lite tyngre, men bara marginellt.

Mvh,Ingemar...

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=3186&G=800&P=795

Jag har länge kikat på Helsports tält. De har fin kvalitet och ett pris långt under de dyraste. (Fast ändå inte alls billiga)..

Det tält som finns i länken är av kupolmodell och jag kommer nog att välja en modell där jag kan låta stativet stå med kameran riggad i gluggen även när man ligger och sover.

Ventilationsgluggarna går nog att modifiera lite så att objektivet passas in.. satsar på det iaf:)

MVH Niclas,

Jag har ett s k dome hide från Wildlife Watching Supplies och det är väl OK när man väl fått upp det, men jag irriterar mig lite på stängerna. Varje stång är uppdelad i 10 st segment med en genomgående gummistropp som ska hålla ihop dem. Tyvärr så har de en tendens att åka isär när man försöker trycka dem igenom tyget. Hade tältet varit tillverkat av nylon så hade det säkert löpt bättre, men tyget på mitt gömsle korvar sig och när man ska dra ut det så åker segmenten isär.

Efter lite funderade har jag och bekant tillverkat en ny stång som består av tre st 1.5m långa segment som man sätter ihop med gängade hylsor. Det funkar mycket bättre, men stålstängerna väger mycket mer och är ganska otympliga, så man går inte gärna långt ifrån bilen.

Nu har jag beställt ett Ameristep Doghouse (googla för mer information). Det ska vara ett s k pop-up-gömsle. Återstår att se hur många svärord som går åt för att fälla ihop det.

Hej Kjell!
Ameristep Doghouse verkar intressant, återkom gärna med rapport när Du fått det!
(var har Du beställt det?)
Ulf

Jovisst. Mobilt är det, funkar gör det. Men blöt blir både du och din utrustning om det är "fel" väder.

Då är ett gömsle, typ tält, att föredra. Det bästa är om man kan ha det stå permanent ett tag så viltet blir vant med dess närvaro i naturen.

/M

Jag beställde Ameristeps gömsle från skogma ca 1400 spänn inklusive moms och frakt. Jag tror att det är samma som wildo säljer för 1500 kr. 195 cm högt och 2x165 i basyta. Fälls upp på 5 sekunder och ihop på 10 sek enligt leverantör.
Känner jag mig själv rätt så tar det 10 sekunder att fälla upp det och 20 minuter att få ihop det igen ;)

Många tack för tipsen.
Jag försökte googla på gömsle men fick bara upp sånt som "långt in i själens djupaste gömslen" osv .

Nu har jag fått hem mitt gömsle. Det tog mycket riktigt 10 sekunder att få upp det. Att få ihop det har jag gett upp efter att ha försökt i ca 45 minuter. Bruksanvisningen är oduglig vad mig anbelangar. Jag har knycklat ihop det så att det går halvvägs ner i påsen och inte hoppar upp av sig själv.
puh

PierreS skrev:
Nu har jag fått hem mitt gömsle. Det tog mycket riktigt 10 sekunder att få upp det. Att få ihop det har jag gett upp efter att ha försökt i ca 45 minuter. Bruksanvisningen är oduglig vad mig anbelangar. Jag har knycklat ihop det så att det går halvvägs ner i påsen och inte hoppar upp av sig själv.
puh

Hade problem jag med i början.. men är du gjort det ett par gånger så sitter det =)

/Nicklas

Jag tror att du har samma gömsle som mig.När du fäller ihop gömslet, vrid metallbågen så att det blir som en åtta, sen är det bara att lägga ihop de två cirklarna mot varandra. Fungerar perfekt för mig, hoppas att detta kan hjälpa dig.

Taiga

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar