Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömslen

Produkter
(logga in för att koppla)

s.w.nature

Medlem
Hej
Jag håller på att bygga ett transportabelt gömsle.
Nu undrar jag om det är någon som vet var man kan få tag på lämpligt tyg till gömslet, helst i kamoflage. Jag funderar på nån typ av markisväv.
Är det någon som vet?
 
Bryr sig djur verkligen om huruvida gömslet är kamoflerat eller ej?

Hur kamoflerade är jakttorn? fågeltorn? transkådarboxar? bilar?

Om någon har uppgifter om att ett kamoflerat gömsle är bättre vore det kul att få reda på det och i så fall vilka djur som bryr sig.

Glada hälsningar!
Stina
 
Jag tror inte man behöver kamouflera gömslet, däremot fotografen. De flesta djur, även t ex älgar som knappt ser något, är väldigt observanta på rörelser. Så man bör nog ha ett gömsle som döljer så mycket som möjligt av den som finns i det. Sen misstänker jag att det inte spelar någon större roll om gömslet är täckt av kamouflagenät eller rosa plysch.
 
Det är inte så att djuren bryr sig om det är kamoflerat eller inte, men däremot människor som vistas i närheten. Ser de då att det står ett gömsle kanske de kommer fram och på så vis stör djuren som man fotograferar, samt att de kanske ska hålla på att lägga sig i vad man gör.
 
Förut hadde engelsons ett mycket fint slitstarkt tyg i kamo. Men färgen på gömslet spelar egentligen ingen större roll.De ser mera objektivet som sticker ut(fåglar).En "attrapp" kan funka om man lämnar gömslet ett tag, har själv gjort så med viss framgång. En vinter matade jag in dom bla.
 
Senast ändrad:
Ska man fota vilda djur och inte bara sjöfåglar, måsar, gäss och ekorrar så är ett gömsle en god ide. Dock skyddar det inte mot människans lukt som ofa först upptäcks av djuren :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.