Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömsle.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
Så blev det av att mitt och en kompis gömsle kom på plats. Vintern har satt käppar i hjulen för oss men nu skall här börjas med åtelutfodring för rovfågel. Tillståndet är klart genom länsstyrelsen och har sökt fram till och med den 31 mars. Det goda till fåglarna hämtar jag hos en slaktare som är godkänd leverantör.

Gömslet är byggt på 2 lastpallar med en kombination av reglar, plywood och träpanel från en kasserad bastu. Taket har papp med ett rejält lager tjära på och det mesta är skruvat ihop för enkelt byte av någon del vid behov. En del skruvar, pappspik, träolja och färg har gått åt. Har även gjort klart för att kunna ha el i gömslet. Kostnaden för material plus tillståndet har stannat på cirka 3.500:-, att vi har haft skoj under byggtiden räknas som bonus, ingen utgift (c:

Så nu i veckan skall det bli grand premiär och förväntade gäster allt eftersom bör kunna bli duvhök, sparvhök, rödglada, ormvråk, tornfalk och kanske havs/kungsörn. Att diverse kråkfåglar lär dyka upp får man ta med jämnmod, likaså en eller annan mickel.

//R
 

Bilagor

  • Gömsle1.jpg
    Gömsle1.jpg
    73.1 KB · Visningar: 1,226
  • Gömsle2.jpg
    Gömsle2.jpg
    84 KB · Visningar: 1,285
  • Gömsle3.jpg
    Gömsle3.jpg
    82.4 KB · Visningar: 1,514
  • Gömsle4.jpg
    Gömsle4.jpg
    73 KB · Visningar: 1,199
Ser riktigt bra ut! Ser fram emot att få se lite bildresultat sen! Har ni tänkt ha nån värmekälla i gömslet eller är det klä på sig som gäller? Jag brukar använda en oljelampa och några värmeljus och får rätt OK temperatur relativt fort. Gäller att ha dem på golvet så att man får lite cirkulation också. Annars blir det snabbt kyligt om fossingarna!

mvh,
Edvard
 
Absolut skall det bli spännande att sitta där, har aldrig haft tillgång till ett gömsle innan så det var lika bra att ta det i egna händer. Och visst så lär det komma lite bilder sedermera.

Här är lite mer bilder från början tills gömslet stod klart: http://www.limewood.eu/Hideout.htm

//R
 
Nej, inte än men förhoppningsvis blir det i kommande vecka. Vi beslöt oss för att låta det stå en vecka i ro för att de fåglar som finns där skall få tid till att vänja sig vid ett nytt "hus" på deras domäner och förhoppningsvis förstå att det är inget att oroa sig för.

Sedan har diverse andra oväsentliga saker typ arbete kommit emellan (c: Men lovar att håller er uppdaterade genom denna tråd.

//R
 
Tyvärr så har den för oss i Skåne ovanlig långlivade vintern satt käppar i hjulen för oss. Eftersom vi skall ta det mesta ifrån ett godkänt slakteri av vilt och lamm och som är godkänt till åtelutfodring så måste vi ha elstängsel med dubbla trådar för att kunna lägga ut käket. Vi har inte kunna slå ned några stolpar än pga tjälen men snart tror vi och har förövrigt sökt och även fått tillstånd April ut för utfodring.

En trafikdödad räv och ett skinn med huvud från ett rådjur som det inte behövs nämnda krav för att lägga ut har vi haft men för lite för att hinna locka dit så mycket än. Några vråkar och en eller glada men de få gånger som jag och en annan kompis satt där så var det ett riktigt skitljus tyvärr.

Men helt klart finns det potential där så vi ser framtiden ann med tillförsikt.

//R
 
Låter kul! Visste inte att det var så petigt med hur och var man får lägga ut, eller är det inte eran mark?
lycka till
//palmen
 
Tack!

Marken tillhör min kompis men kravet är från länsstyrelsen/Skåne och bör vara lika över hela landet.

När det gäller slaktavfall från tamboskap så skall detta vara veterinärbesiktat pga de mediciner som ges till dem. Vissa av dessa vill de så långt det går förhindras spridas i naturen då t.ex antibiotika. Stängslet är för att vildsvinen inte skall kunna komma åt detta kött trots besiktningen av det. Vilt behövs inte nämnda åtgärder men vad jag förstått så skall ändå tillstånd sökas.

//R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.