Annons

Gåshagabilder Fredag 2e Juni 2006...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonmpa skrev:
Nu blev jag riktigt nyfiken på en sak, kan någon som inte som jag och Monica dras med synfel räta upp bilden så vi alla får se hur den skulle sett ut, gör hur ni vill, men det vore skoj och se om det går att räta upp bilden ordentligt eler hur?
Mvh Johnny Nilsson
Skippa sarkasmen tack..
 
Nu använde jag Measure tool och lade linjen längs den röda linjen på båten. Då blev det upprätning med 1.52 grader.
 

Bilagor

  • 4002.jpg
    4002.jpg
    54.8 KB · Visningar: 306
Till Scratchen: det jag skrev var väl ingen spydighet, snälla du, det var ju bara att jag var nyfiken på resultatet hon fått fram som nu Kalle kom med och jag är inte omöjlig, jag ser att den blev helt "kliniskt" rak, tack för det Kalle. aha! du menar att jag var lite uppkäftig när jag skrev vore kul att se om nån utan synfel kan räta upp bilden, men det var väl ingen spyighet, isåfall ytterst mild sådan. Mvh Johnny Nilsson
 
Nej, Johnny var inte sarkastisk tycker jag. Den som inte har dålig syn kan inte förstå hur vi med icke-hökögon har det.
Dålig syn är inte bara närsynthet utan även astigmatism. Och som i mitt fall, jag saknar även djupseende.
Jag är ofta nyfiken på hur mina bilder egentligen ser ut. ;-)
 
mohei skrev:
Nej, Johnny var inte sarkastisk tycker jag. Den som inte har dålig syn kan inte förstå hur vi med icke-hökögon har det.
Dålig syn är inte bara närsynthet utan även astigmatism. Och som i mitt fall, jag saknar även djupseende.
Jag är ofta nyfiken på hur mina bilder egentligen ser ut. ;-)

då ska jag säga dig att det är härligt djup och fina färger i dina bilder!


(sorry, kunde inte låta bli)
 
mohei skrev:
Bild - Rotera arbetsyta - Fritt val...
Klicka i CW och skriv 2 i rutan för Vinkel.
Sedan Beskärningsverktyget. Dra ut en ruta och passa in den på bilden. Jag brukar dra runt rutan och passa in ena kanten mot horisonten. Då ser jag om det är rakt nog. Annars är det bara att Rotera någon grad hit eller dit.

Photoshop CS2 har en funktion som heter "Linskorrigering" under "Filter->Förvrängning" menyn. Där kan du dra ett streck längs en rak yta o fixa vinjettering etc också!(smidigt värre)

Upprätningen känns ok på sista inlägget med bilden!(Monicas upprätning)...
 
Vr98olli skrev:

Upprätningen känns ok på sista inlägget med bilden!(Monicas upprätning)...

(med min metod)
det är mitt favorittrix i PS..

measure tool efter horisonten och sen Rotate Canvas>Aribitrary(med min metod)

just a hint
 
harryett skrev:
(med min metod)
det är mitt favorittrix i PS..

measure tool efter horisonten och sen Rotate Canvas>Aribitrary(med min metod)

just a hint


Skaffa CS2(vet kostar multum om man inte får de via skola eller liknande) för funktionen jag beskrev ovan är grymt bra, du får även möjlighet att skala upp bilden så du slipper beskära den p.g.a kanterna som uppstår om du nu vill det.

Du kan även ta bort/lägga till vinjettering, fixa bort distortion i bilder etc. på ett mycket smidgit och välkontrollerat sätt!
 
Vr98olli skrev:
Skaffa CS2(vet kostar multum om man inte får de via skola eller liknande) för funktionen jag beskrev ovan är grymt bra, du får även möjlighet att skala upp bilden så du slipper beskära den p.g.a kanterna som uppstår om du nu vill det.

Du kan även ta bort/lägga till vinjettering, fixa bort distortion i bilder etc. på ett mycket smidgit och välkontrollerat sätt!

såklart!

det fiffiga med min teknik är ju att det är så simpelt.. det fungerar i nästan alla (om inte alla) PS-varianter.
Jag har PS7 och det begränsar mig inte på något sätt. Crop tool har jag under (C) och skala ctrl+"+" eler ctrl+"-"
det har jag inga problem med ;)
 
vad rolig bilden blev när du gjorde så där med den, jisses vad för knasiga saker i positiv mening man kan göra med en bild Mvh Johnny Nilsson
 
Johnny, jag hoppas du inte misstycker men jag gjorde lite justeringar på din uprätade bild. Gillar du det så kan du hyfsat enkelt göra samma sak i ett bildbehandlingsprogram. Jag drar inte några förhastade slutsatser angående vad du har för program i din ägo men vilket lite mer avancerat som helst borde duga, det finns testversioner av de flesta program annars.

I Photoshop har jag:

1. ändrat lite i färgbalansen från rött/gult till blått/cyan en aning bara.

2. minskat saturationen i det gula, för att ta bort det sista av det gula i båtens för samt ökat saturation i de andra elementen himmel/vatten=blått och skogen bakom grönt.

3. lite extra tjong i den blå himmlen.

Mvh. Fredrik
 

Bilagor

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    46.1 KB · Visningar: 157
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.