Advertisement
ANNONS
Annons

Går ni efter BLFs prislista?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kraxabraxa

Aktiv medlem
Har fotat en kompis barn till självkostnadspris, lärorikt för mig och billigt för henne.

Igår satt jag med BLF:s prislista och kollade för skoj skull hur mycket kompisen skulle ha betalat enligt deras rekommendationer.

Jag antar att BLF inte har med momsen i sina priser, så utan moms hamnade arbetet på 6750 (inklusive = 8437,50). I det priset är inkluderat 2 timmars fotografering, ca 5 timmars bildbehandling plus arkivering och lagring.

Min fråga är nu: Är detta vad det kostar om man går till en porträttfotograf eller går de efter andra rekommendationer?

MVH

Ulrika

Hej.
Jag försöker gå efter prislistan när jag gör jobb åt företag eller säljer arkivbilder. Porträtteringar har jag paketpris på och är inte ens i närheten av BLF. Jag skulle inte få många privatkunder om jag tog 8000kr....
Jag tar 2000 kr inkl. moms för en porträttering (45 min-1 tim) med ca 30 bilder på CD och 3-4 förstoringar.
Ha det gott!
//
Nina

Tack för ditt svar, Nina. Det var som jag misstänkte, om man går efter BLF när man har med privatpersoner att göra får man nog inte så många kunder.

//Ulrika

Av ren nyfikenhet.. hur gör du dina förstoringar? Skriver du ut dom själv hemma eller beställer du från t ex. frontweb eller något liknande.. ;o)

Nu kommer jag här med en korkad fråga :D

BLF, är det bara en "fysisk" prislista eller finns den på nätet också? vart kan man köpa den om den inte finns på internet?

Vad jag förstår och hittar på deras sida så går den endas att köpa? dvs att ingen nätupplaga finns,

Kraxabraxa skrev:
Min fråga är nu: Är detta vad det kostar om man går till en porträttfotograf eller går de efter andra rekommendationer?

BLF:s prislista är ju mest riktat till uppdrag för press/media. De har också mycket få porträttfotografer anslutna. Flertalet porträttfotografer är med i SFF eller i PYO som har sina prisrekommendationer och prisunderökningar.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar