Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går ej att importera från kameran i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

NotHere

Medlem
Hej
Lightroom visar aldrig några filer och låser sig tills jag kopplar ur kameran ur USBn. Har testat att både installera om och att återställa inställningarna. Har även testat olika kameror och olika USB-portar.
Verkar nästan som problemet kan vara i Windows? Väldigt tacksam för hjälp!

4ZdMteq.jpg

Bilagor

• CantImport.jpg
    CantImport.jpg
    29.6 KB · Visningar: 47
Vilken kamera o vilken version av LR?

Är det raw filer?

Har det fungerat tidigare?

Fungerar det fint om du föröver dinafiler från kameran till en mapp på datorn?

Går det bra att importera denna mapp på datorn till LR?

Vilken kamera o vilken version av LR?

Är det raw filer?

Har det fungerat tidigare?

Fungerar det fint om du föröver dinafiler från kameran till en mapp på datorn?

Går det bra att importera denna mapp på datorn till LR?

Ver. 2015.1.1, Testat med både D610, RX100 och mobilen.

Varken RAW eller JPG ploppar upp.

Har använt programmet i ca 2 år utan detta problemet. Minns inte att jag ändrat något.

Kan komma åt filerna från 'Den här datorn' och flytta dem manuellt därifrån.

Importen funkar från alla andra ställen.

Klurigt!

Om jag förstår det rätt så om du ska importera från kameran till LR så kommer det inga filer och LR hänger sig. Om du istället stänger ner LR och importerar till en mapp i windows så fungerar allt och du kan också importera denna mapp till LR.

Det ser ju då ut som windows kan hantera kameran via USB och LR kan importera, men inte direkt från kameran. Har tyvärr ingen lösning, får lämna det till någon annan

Klurigt!

Om jag förstår det rätt så om du ska importera från kameran till LR så kommer det inga filer och LR hänger sig. Om du istället stänger ner LR och importerar till en mapp i windows så fungerar allt och du kan också importera denna mapp till LR.

Det ser ju då ut som windows kan hantera kameran via USB och LR kan importera, men inte direkt från kameran. Har tyvärr ingen lösning, får lämna det till någon annan

Japp det stämmer.
Gogglade mig fram till några med liknande problem. Ibland verkar det fungera att koppla ur andra enheter som stör. Men det gjorde det inte för mig.
En lösning verkar kunna vara minneskortsläsare, så en sådan är påväg.

Läste nånstans att om Windows temp-mapp är ovanligt stor så kan det medföra problem, en lösning skulle kunna vara att tömma temp-mappen. Det skadar ju inte att försöka i alla fall.

Läste nånstans att om Windows temp-mapp är ovanligt stor så kan det medföra problem, en lösning skulle kunna vara att tömma temp-mappen. Det skadar ju inte att försöka i alla fall.

Tack så jättemycket! Det var lösningen på problemet :)
Och jag som googlade och höll på i flera timmar utan att hitta någon lösning. Mycket tacksam!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar