Annons

Går detta att reklamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag beställde förut ett gäng fotoalmanackor från en viss fotofirma och blev väldigt missnöjd med just en av bilderna. Jag skickade tillbaka allting och begärde få det reklamerat.
Idag fick jag tillbaka samma kalendrar med en notering om att det var fel på mina kamerainställningar och att utskriften motsvarade uppladdad bild.
Jag bifogar här bilden jag skickade in och bild på kalenderbilden jag fick tillbaka. Eftersom jag inte har något kalibrerad skärm kan jag inte säga att min bild är perfekt och inte alls är så mörk och full av rödstick som leveransen var.
Vidare har jag ingen erfarenhet av vilka bilder man brukar reklamera och inte, och isåfall hur mycket rabatt man kan kräva på beställningen (iom. att försök till reklamation redan gjorts från min sida).

Jag är mycket tacksam för tips från folk som har rutin med den här typen av saker.

Mvh Henrik

Bilagor

• before.jpg
    before.jpg
    8.4 KB · Visningar: 415
  • lev.jpg
    lev.jpg
    9.9 KB · Visningar: 402
Någon här med kalibrerad skärm kan väl hjälpa till och säga om du har rätt eller fel?

Om de har gjort fel så har du ju lättare att hävda din rätt, nu har du ju inget att sätta emot.

Jag kan tillägga att jag körde ctrl+P på precis samma bild jag skickade in och det motsvarande mina förväntningar precis. Bifogade t.om. bilden och pekade på hur de skulle skriva ut den. Fick dock ingen kommentar på det utom att dom snodde bilden.

Har du inte kalibrerat skärmen och använt någon profil från företaget att kolla din bild mot kan du ju knappast reklamera.

Dom kan ju inte veta hur din bild ska skrivas ut.

Är det ett proffslabb eller är det bara ett "vanligt".
Är den huvudsakliga målgruppen vanliga svenssons får man nog räkna med en del försämringar.
Gemene man är ju i regel inte så noga.

Det är ett företag med vanliga svenssons som målgrupp. Klart man får förvänta sig en försämring men då är frågan hur stor denna försämring får vara.

Det är ett företag med vanliga svenssons som målgrupp. Klart man får förvänta sig en försämring men då är frågan hur stor denna försämring får vara.

Visst finns det gränser, men det kan ju lika gärna vara din skärm som spökar.

Kan du inte välja "manuell kontroll av bilder", när du laddar upp.
Brukar finnas för ett par kronor extra per bild. Då kollar dom så att det inte ser helt tokigt ut.

Konsumentköplagen: När är varan felaktig?

# säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
# den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.

I fotolabbets köpvillkor står inget om att anpassa till deras färgprofil eller att de använder någon obevakat autokorrigering på samtliga bilder. Det finns ingen grund för mig som konsument att förvänta mig en såpass avvikande bild mot den jag skickar in.
Det är också fult av dem att ignorera referensbilden som jag senare skickade in och samtidigt skylla på att mina kamerainställningar är fel när uppenbarligen detta inte är fallet.

Står det verkligen ingenstans på sidan att det kanske inte blir som det ser ut för dig?

Konsumentköpslagen ska ju ge returrätt inom 2månader, eller vad det nu är. Fråga någon ombudsman.

Tyvärr får man räkna med sånt här när man använder svenssonlabb.
Proffslabb brukar ge ut sin softproof-profil så att du ser hur bilden kommer su ut på varje skrivare, men även det förutsättar att du har kalibrerat din skärm rätt.
En skärm är dock inte sådär feljusterad från början.

Håller med om att det är dålig stil att du inte kan reklamera. Det är en spottstyver för dem.

Det är ju bara tramserier. Beroende på vilken färgprofil som du skickade in bilden i, så kan det bli lite rödstick om labbet inte klarar att hantera AdobeRGB t.ex. Men det förklarar inte den djupblå nyansen på himlen. Detta är ett klart fall av autojustering (bör väljas bort om möjligt). Jag testar labb varje år och det har hänt att en del bilder kommer tillbaka så som din gjorde. Det är alltid de billiga som ställer till det för sig, förmodligen mycket pga just priset och därmed volymen som passerar. Att bilden skulle motsvara den inskickade är en lam ursäkt. Jag antar att det gick några dagar mellan du skickade in och de fick tillbaka. De kan knappast spara bilderna, med tanke på inflödet. Ett riktigt labb hade bara tagit denna reklamation rakt av.

Klart det är en spottstyver för dem, de försöker bara få mig att tro det är mitt fel att de inte kan sköta sina jobb.
Nu får man ta och ringa dem igen och denna gång prata med någon annan än reklamationstanten som sitter i något call center och bara vidarebefordrar adressuppgifter.

Tack för svaren bullen och Jeppe!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar