Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det koppla tex D3100 till dator för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade en lite idé så här på natten, trötthet brukar kunna ge många men kanske inte de bästa idéer :)

Min kamera (första DSLR) som är en Nikon D3100 har tyvärr ingen HDR-funktion och en rätt lågupplöst skärm.
Vad jag funderade på var om det skulle funka att köpa en lite sån där minibärbar dator, koppla in den och med något program styra fotograferingen samt ändra EV. Och i samma veva få en aning högre upplösning att se på när man komponerar fotografier.

Kände att det var en bra idé som ifall det går redan är gjort.
Någon här kanske till och med provat detta själv?

Det finns ett program som heter NKRemote som klarar det. Om det klarar just din kamera vet jag inte, men det fungerar i alla fall både på D300 och D7000.
Lite prizy bara...

D3100 stöder inte tethered shooting, så du kan inte fjärrstyra/samla in bilder i realtid via USB.

Gillade inte tanken att det inte skulle funka så jag gav inte upp.
Efter lite olika sökningar på allas vår Google så stötte jag på ett program vid namn Nikontrol 3K, och det gjorde ungefär vad jag hade hoppats på.

Man kan genom datorn säga åt kameran att ta kort, man kan ställa in Time lapse och man kan välja vart fotografierna ska sparas.

Inställningar går visserligen inte ändras men då det verkar som att programmet är helt nytt (och det är en kille + hans flickvän som skapat det hemma) så finns ju potential och även lite användningsområden.

Programmet fungerade för mig nyss när jag provade att koppla kameran till datorn.

Hej Christian, gör detta att du får in bilden direkt i datorn och kan se den på skärmen ?
Kopplar du med USB ?
Mvh

Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar