Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det bränna stillbilder på video-cd??

Produkter
(logga in för att koppla)

JorgenBjorck

Ny medlem
Hej!

Jag har en digitalkamera, en cd-brännare och en dvd-spelare. Tyvärr klarar inte min dvd-spelare av att visa JPEG bilder. Men jag misstänker att det finns andra möjligheter att visa stillbilder på spelaren. Tex via Video-cd?

Har ni några förslag på hur man kan visa stillbilder på dvd-spelaren utan att den klarar JPEG-bilder?

Vilken programvara behöver jag isåfall för att kunna bränna skivor i det formatet?

Mvh Jörgen

Med brännarprogrammet Nero kan du fixa bildspel i vcd samt göra menyer så att du lätt kan hitta bilderna.

Var dock uppmärksam på att bildkvaliten på en TV inte blir det bästa, allra mest om man har en äldre apparat.

Larsa

Det finns en hel del program ute på nätet. Utöver de som program som redan nämnts finns även Ulead DVD Picture Show, som trots namnet även fixar att skapa VCD. Om du har tillgång till en DVD-brännare kan du även använda Pinnacle Studio 8. Det är egentligen till för redigering av hemvideo, men funkar fint med stillbilder. Ger en suverän kontroll över bildövergångar och bakgrundsmusik...

mvh Janne

Visst, det är jättekul med alla spännande bildövergångar och sånt... Problemet är väl det att det bränns ner till ett enda långt spår. Blir lite jobbigt när man måste tajma in vid berättande. Finns det så att man kan få en bild per spår så man själv kan bläddra? Finns det då även möjlighet att lägga ljud till varje bild?

Abhraxxas skrev:
Problemet är väl det att det bränns ner till ett enda långt spår. Blir lite jobbigt när man måste tajma in vid berättande. Finns det så att man kan få en bild per spår så man själv kan bläddra? Finns det då även möjlighet att lägga ljud till varje bild?

Ja, jag har för mig att ett program som heter PicturesToExe fixar det. Jag är osäker, men tror att man med det programmet kan fixa en CD.

En annan länk i sammanhanget som kan vara interessant är denna, som jag snubblade över alldeles nyss.

mvh Janne

Loj skrev:
Det finns en hel del program ute på nätet. Utöver de som program som redan nämnts finns även Ulead DVD Picture Show, som trots namnet även fixar att skapa VCD. Om du har tillgång till en DVD-brännare kan du även använda Pinnacle Studio 8. Det är egentligen till för redigering av hemvideo, men funkar fint med stillbilder. Ger en suverän kontroll över bildövergångar och bakgrundsmusik...

mvh Janne

Jag har försökt fixa till bildspel med musik i Pinnacle Studio, men jag har upplevt att kvalitén på bilderna har blivit mycket försämrade! Gör jag nåt fel? På vilket sätt ska man spara den färdiga produktionen för bästa bildkvalité?

Mvh,
Marcus

POKI skrev:
Jag har försökt fixa till bildspel med musik i Pinnacle Studio, men jag har upplevt att kvalitén på bilderna har blivit mycket försämrade! Gör jag nåt fel? På vilket sätt ska man spara den färdiga produktionen för bästa bildkvalité?

Mvh,
Marcus

Under fliken "Make Movie" uppe till vänster kan du välja "Settings" och där justera kvaliteten.

Men de kvalitetsförsämringar du anger kan emellertid ha olika orsaker. TVns bildfrekvens spelar roll. Huruvida filmen är "interlaced" eller inte påverkar också. En "interlaced" (vad heter det på svenska?) TVbild byggs upp två separata bilder, som vardera omfattar varannan pixelrad i bildskärmen. Det försämrar kvaliteten en hel del.

Min erfarenhet är att detaljrika partier med hög kontrast är svårast att få helt flimmerfria i ett bildspel. Det går, men det är en hel del finarbete...

mvh Janne

Abhraxxas skrev:
Visst, det är jättekul med alla spännande bildövergångar och sånt... Problemet är väl det att det bränns ner till ett enda långt spår. Blir lite jobbigt när man måste tajma in vid berättande. Finns det så att man kan få en bild per spår så man själv kan bläddra? Finns det då även möjlighet att lägga ljud till varje bild?

Jag har testat att göra lite video-cd:s med bilder och använder Nero till detta. Jag upplever inte att bilderna blir till ett enda långt spår utan kan själv bläddra med fjärren. Hur det är med ljudet vet jag inte....har aldrig testat!

Johanpa skrev:
Jag har testat att göra lite video-cd:s med bilder och använder Nero till detta. Jag upplever inte att bilderna blir till ett enda långt spår utan kan själv bläddra med fjärren. Hur det är med ljudet vet jag inte....har aldrig testat!

Nej, det visade sig ju funka... Förra gången jag testade måste jag haft Nero ala bronstiden...

Det ska nog inte vara så svårt att få ljud till, frågan är ifall man kan få det att byta stycke i musiken samtidigt som bilden...

The Ghost skrev:
Jag har provat flera program det enda som jag tycker håller en bra kvalite är WinDVD Creator 2
http://www.intervideo.com/jsp/WinDVDCreatorPlatinum_Profile.jsp

Man kan ladda ner en demo så testa så får ni se.

Seeyaa/Stefan
Hej!
Ska testa detta program! Har använt Ulead DVD PictureShow 2 som fungerar fint vad det gäller bildkvalitet (med senaste patch!), men som har en stor svaghet i att få bakgrundsljudet att synka med bildspelet efter bränning till DVD. Om bildspelet är 10 minuter, slutar musiken långt innan och börjar om igen! Detta trots att det i Preview läget är ok!
/Nilseric

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar