Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att uppgradera CS5/ Student till CS6?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, har försökt utröna detta men blir inte klok??
Vi har studentversionen av CS5.
Vi hittar bara länk till nyköp av CS6 vilket kostar mer än CS5 kostade.
Går det inte att uppgradera för en reducerad kostnad?
Har förgäves försökt kommunicera med Adobe men helt utan resultat.
Tacksam för tips.

// Mats W

Det är väl Photoshop CC som gäller?

Just nu har de ju väldigt förmånligt erbjudande till och med 31 december. Photoshop CC och Lightroom 5 för 105:-/månad...vore väl billigare än det mesta i studentlicens väg?

Hej, det hoppas jag, har också CS5.

Cloud i all ära, men blir mycket pengar i längden. Om de håller kvar intro erbjudandet under lång tid blir det ungefär detsamma, brukar ju vara en uppgradering vartannat år a 2'-2,5'.

Det var inte lätt o hitta, men på adobes site, leta fram Creative Suite6 under köp delen, leta fram PS CS6, och när du väljer KÖP så kan du ändra till "Uppgradera" istället.

Hoppas denna fungerar:
https://www.adobe.com/se/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html

/Leif

Måste ju dock kommentera det där med att köpa CS6 vs att prenumerera på CC.

CS6 är ju redan nu 18 månader. Det redan nu lite som att köpa en version för gammalt.

Det kommer ju ingen Cs7 eller Cs8. Så taktiken som fungerade förr med att uppgradera varannan version ungefär är en återvändsgränd.

Oavsett vad man tycker om CC och om att prenumerera så är verkligen ett köp av Cs6 en dålig deal. Det är dyrt och föråldrat. Att betala motsvarande 28 månadshyror för ett så gammalt program - ja då ska man vara mycket övertygad om att det man köper har ett värde även efter den punkten.

Adobe har varit sjukt framgångsrika (ekonomiskt) i att lansera CC. Inte alla gillar det och jag förstår varför. Men de kommer verkligen inte att ångra sig.

Hej Mattias mfl. tack för tipset.
I går när jag surfade runt på Adobes hemsida såg jag aldrig det där erbjudandet.
När jag gick in på jobbet stod det över hela skärmen ! :)
Det får bli prenumeration.
Har dock ett litet agg till idén att administrera ett datorprogram varje månad, speciellt då jag nästan aldrig fotoshoppar på sommarhalvåret.
Man har liksom fullt upp ändå.
Men det är väl bara att ställa sig i fållan och gilla läget som resten av den stora massan?
Man får ju glädjas åt att man har ett uppdaterat program av senaste snitt i burken?

Tack för era svar och ha en riktigt fin julhelg på alla sätt.

// Mats W

CS6 är ju redan nu 18 månader. Det redan nu lite som att köpa en version för gammalt.

Om vi bortser från förbättrad interpolationsalgoritm och föbättrad Smart Sharpening, vilka andra påtagliga fördelar ser du för fotografer mellan CS6 och CC? (utgå från att ACR-uppdateringar hanteras i Lightroom 5.3).

Måste ju dock kommentera det där med att köpa CS6 vs att prenumerera på CC.

Det kommer ju ingen Cs7 eller Cs8. Så taktiken som fungerade förr med att uppgradera varannan version ungefär är en återvändsgränd.

Oavsett vad man tycker om CC och om att prenumerera så är verkligen ett köp av Cs6 en dålig deal. Det är dyrt och föråldrat. Att betala motsvarande 28 månadshyror för ett så gammalt program - ja då ska man vara mycket övertygad om att det man köper har ett värde även efter den punkten.

Adobe har varit sjukt framgångsrika (ekonomiskt) i att lansera CC. Inte alla gillar det och jag förstår varför. Men de kommer verkligen inte att ångra sig.

Redan CS6 innehåller fler funktioner än de flesta fotografer behöver. CS6 kommer inte att behöva uppdateras på länge. Det som finns nu räcker mer än väl som komplement till Lightroom. De flesta skulle faktiskt nog kunna klara sig med Pixelmator som komplement till LR, om de kör mac vill säga.

Om vi bortser från förbättrad interpolationsalgoritm och föbättrad Smart Sharpening, vilka andra påtagliga fördelar ser du för fotografer mellan CS6 och CC? (utgå från att ACR-uppdateringar hanteras i Lightroom 5.3).

Det mesta bra i CC är mycket riktigt i ACR och därmed i Lightroom. Så här tänker jag dock:

CC kan inte jämföras med CS6 idag. Det ska ses ur perspektivet att det garanterar alla nya verktyg alltid. Vad kommer att hända inom en framtid på 2-3 år? Det är den horisont man minst ska se om man överväger att pynta 2800kr för CS6.

Det borde alltså skilja mycket mellan ett Photoshop från 2012 och ett från 2016. I synnerhet i Camera Raw som gjort en rejäl resa de senaste åren. En resa jag räknar med fortsätter.

Exakt samma gäller i Lightroom. Köper du en ny kamera måste du uppgradera till Lightroom 6, 7 eller 8 när den dagen händer. Då tillkommer ytterligare investeringar.

Ytterst är dock inte min uppgift att övertyga någon annan om förträffligheten i CC. Dock tycker jag rådet att köpa CS6 är dåligt och nära kapitalförstöring. Det är för mycket pengar för att kunna bevara principen av att äga ett program. Idag känns det obehagligt men min gissning är att om 5 år kommer vi att säga saker som: "För 10 år sedan var man tvungen att köpa programmen. Man fick liksom betala 10 årshyror i förskott. Och sedan ville de ändå ha mer pengar vartannat år. Fattar inte att vi gick med på det."

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto