Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att sälja ett Tokina AT-X 400AF f/5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett gammalt Tokina AT-X 400AF f/5.6 för Minolta i fint skick från 90-talet som ligger och samlar damm.

Finns det något värde i en sådan glugg på begagnatmarknaden? Funderar på att sälja det, men det kanske inte är värt besväret...

/Jonas
 
Hej!

Nu ska jag inte vara spydig men det är väl bara att lägga ut det på blocket och testa, det är väl inga konstigheter, eller....

Jag köpte en sådan till Nikon för ca 5 år sedan tillsammans med en Nikon N5005 för 1000 spänn. Strax senare såg jag ett sådant objektiv på Schönherrs för 3500 spänn. Det är väl inte fantastiskt bra men det duger om man fotar under "snälla" omständigheter och kan tänka sig att efterbearbeta lite i PS.

Jag har lite bilder på min hemsida tagna med den gluggen och en D50, www.fortakort.weebly.com

Hans
 
du kan väl kanske få en femhundring eller något sånt, vissa tycker ju de är kul att hänga på sony nex och liknande med adapter. Men kvaliteten på de där är väl sådär lagom på en högupplöst digital sensor, så något större bruksvärde har de nog inte längre. Vet att Schönherrs har ett sådant 400mm, eller om det var Vivitar, och de ville ha 700 spänn för det har jag för mig.
 
du kan väl kanske få en femhundring eller något sånt, vissa tycker ju de är kul att hänga på sony nex och liknande med adapter. Men kvaliteten på de där är väl sådär lagom på en högupplöst digital sensor, så något större bruksvärde har de nog inte längre. Vet att Schönherrs har ett sådant 400mm, eller om det var Vivitar, och de ville ha 700 spänn för det har jag för mig.

Dumheter, det är ett riktigt fint objektiv som passar utmärkt även på modernare kameror. Det är ju som sagt en fördel med Sony att det är helt bakåtkompatibelt.

Jag sålde mitt sådant för ett halvår sen för 3700. Hade massor av förfrågningar pådet så det är eftertraktat. Finns en aktuell tråd här bredvid med fråga om tele till nex. Läs den.


/Mats
 
Tilägg till det jag skrev nyss eftersom jag hastade iväg det inlägget med mobilen när jag var på bio.

Tokina ATX 400 är som sagt eftertraktat och du borde få mer än 3 000 kr för det om du säljer det här på FS.

Här är lite recension på Dyum
http://www.dyxum.com/lenses/Tokina-AT-X-400-AF-400-SD-F5.6_lens196.html

Här ör ite recensioner på FS
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=667

Det rankas inte så högt av någon anledning, men jag tycker det presterar betydligt bättre än så.
Den här lemuren har jag fotat med det objektivet.

Tråkigt att höra okunniga inlägg som säger att det är skit som man kan få en femhundring för på blocket. Om man inte vet vad man snackar om så måste man inte slänga ur sig felaktigheter.

Det är hyggligt ljusstarkt för en 400mm, smidigt format, välbyggt i metall med ett integrerat skjutbart motljusskydd, fokuserar exakt och hyggligt snabbt, men det är ju skruvdriven AF så det beror på vilken kameramodell man har och och är kompatibelt med precis alla Sony Alpha systemkameror.

Skaffa en Sonykamera och behåll objektivet vetja!


/Mats
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen. Tycker själv att objektivet alltid funkat perfekt och verkligen levererat mer än det kostat. Känns väldigt gediget byggt, och bra skärpa.

Ska ta mig i kragen och lägga upp en annons... Kanske kan bli ett bidrag till mitt nästa inköp av en Nikon TC-20 III Telekonverter.

Att jämföra/blanda ihop det med ett Vivitar tar jag som en förolämpning mot objektivet. Det är verkligen att jämföra äpplen och päronskrutt...

/Jonas
 
Tilägg till det jag skrev nyss eftersom jag hastade iväg det inlägget med mobilen när jag var på bio.

Tokina ATX 400 är som sagt eftertraktat och du borde få mer än 3 000 kr för det om du säljer det här på FS.

Här är lite recension på Dyum
http://www.dyxum.com/lenses/Tokina-AT-X-400-AF-400-SD-F5.6_lens196.html

Här ör ite recensioner på FS
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=667

Det rankas inte så högt av någon anledning, men jag tycker det presterar betydligt bättre än så.
Den här lemuren har jag fotat med det objektivet.

Tråkigt att höra okunniga inlägg som säger att det är skit som man kan få en femhundring för på blocket. Om man inte vet vad man snackar om så måste man inte slänga ur sig felaktigheter.

Det är hyggligt ljusstarkt för en 400mm, smidigt format, välbyggt i metall med ett integrerat skjutbart motljusskydd, fokuserar exakt och hyggligt snabbt, men det är ju skruvdriven AF så det beror på vilken kameramodell man har och och är kompatibelt med precis alla Sony Alpha systemkameror.

Skaffa en Sonykamera och behåll objektivet vetja!


/Mats

jaja, jag blandade ihop med det äldre Tokinat, jag hade fel, jag är dum, slå mig, sparka på mig, men bra att du rättade mig då.
 
jaja, jag blandade ihop med det äldre Tokinat, jag hade fel, jag är dum, slå mig, sparka på mig, men bra att du rättade mig då.

Nä, vill inte klanka ner eller spela översittare. Bara att det kan bli lite fel råd och dåligt resultat om trådskaparen följer rådet och säljer det på blocket för en femhundring, det var därför jag hoppade in med min åsikt i frågan.

Jag gillade Tokinan väldigt mycket. Hade roligt med min son som körde det på A580 medan jag körde 1050-500 på A850 när vi tilbringade en dag på skansen förra året. Tokinan levererade mycket bra bilder, men eftersom jag redan har en annan telezoom av bra kvalitet kändes det lite överflödigt för mig. Formatet och känslan i Tokinan är dock mycket bra och som sagt, det är eftertraktat så jag tror inte det är något problem att sälja det.


/Mats
 
Nä, vill inte klanka ner eller spela översittare. Bara att det kan bli lite fel råd och dåligt resultat om trådskaparen följer rådet och säljer det på blocket för en femhundring, det var därför jag hoppade in med min åsikt i frågan.

Jag gillade Tokinan väldigt mycket. Hade roligt med min son som körde det på A580 medan jag körde 1050-500 på A850 när vi tilbringade en dag på skansen förra året. Tokinan levererade mycket bra bilder, men eftersom jag redan har en annan telezoom av bra kvalitet kändes det lite överflödigt för mig. Formatet och känslan i Tokinan är dock mycket bra och som sagt, det är eftertraktat så jag tror inte det är något problem att sälja det.


/Mats

ska hålla mig till Canonråd, där kan jag. Hehe, allvarligt talat, ibland slinter det här på trådarna, nu jag tydligen, men är ju allvarligt ingen rättssäkerhetsfråga, alltid några som har bättre koll och rättar, det är ju bra.
 
Tror att det kan vara en bra Traderaprodukt. har för mig att en del Nikonanhängare blev smått förbannade när man la ner produktionen av deras egen 400 5,6 en gång för länge sedan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.