Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att få igång en Epson som stått ca 3 år?

Produkter
(logga in för att koppla)

Resistent

Aktiv medlem
Tänkte sparka igång min Epson Stylus Photo R1800. Den har stått oanvänd i ca 3 år. Den varnar för att cyan är slut, men när jag körde Auto Nozzle Check and Cleaning så skrev den inte ut några färger alls. Head Cleaning vill den inte köra förrän jag bytt cyan. Den är dessutom lite slapp i pappersmatningen så jag måste ha en tjock bunt papper för att den ska mata över huvud taget.

Frågan är om det är värt att kosta på den 1300 kr i bläck? Kommer den att funka då?

Är dessutom lite sugen på att skaffa en Canon istället då vi har en storformatare (iPF8100) på jobbet som skriver fantastiskt fint tycker jag. Borde väl finnas nån Canon i A3+ som skriver liknade kvalitet, eller?

Tacksam för råd och tankar.
 
Tänkte sparka igång min Epson Stylus Photo R1800. Den har stått oanvänd i ca 3 år. Den varnar för att cyan är slut, men när jag körde Auto Nozzle Check and Cleaning så skrev den inte ut några färger alls. Head Cleaning vill den inte köra förrän jag bytt cyan. Den är dessutom lite slapp i pappersmatningen så jag måste ha en tjock bunt papper för att den ska mata över huvud taget.

Frågan är om det är värt att kosta på den 1300 kr i bläck? Kommer den att funka då?

Är dessutom lite sugen på att skaffa en Canon istället då vi har en storformatare (iPF8100) på jobbet som skriver fantastiskt fint tycker jag. Borde väl finnas nån Canon i A3+ som skriver liknade kvalitet, eller?

Tacksam för råd och tankar.

Canon i9100 är en makalös skrivare , men tyvärr inte kompatibel med Windows 7 och uppåt.
Har du en maskin med XP så fungerar den alldeles utmärkt. Sanslös kvalitet på utskrifterna.
 
Tänkte sparka igång min Epson Stylus Photo R1800. Den har stått oanvänd i ca 3 år. Den varnar för att cyan är slut, men när jag körde Auto Nozzle Check and Cleaning så skrev den inte ut några färger alls. Head Cleaning vill den inte köra förrän jag bytt cyan. Den är dessutom lite slapp i pappersmatningen så jag måste ha en tjock bunt papper för att den ska mata över huvud taget.

Frågan är om det är värt att kosta på den 1300 kr i bläck? Kommer den att funka då?

Är dessutom lite sugen på att skaffa en Canon istället då vi har en storformatare (iPF8100) på jobbet som skriver fantastiskt fint tycker jag. Borde väl finnas nån Canon i A3+ som skriver liknade kvalitet, eller?

Tacksam för råd och tankar.

Hej !

Det går nog.

Jag skulle börja med att skaffa en eller två omgångar med billiga bläckpatroner,
och / eller någon sorts återfyllbar.

Ex:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+R1800+ink.TRS0&_nkw=epson+R1800+ink&_sacat=0

http://www.ebay.com/itm/NON-OEM-Ref...973152?hash=item2ee54496e0:g:1roAAOSwdIFX0S4V

http://www.cityinkexpress.co.uk/cheap-printer-cartridges/epson/stylus-r1800/r-series

och samtidigt ett eller flera cleaner:

Ex:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk....TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=epson+cleaner&_sacat=0

Tryck INTE igenom cleanern hårt.

Jag hr provat några olika, de verkar unigefär lika bra eller dåligt. Mest bra.
En variant är återfyllbara med cleaner.

Sen, när skrivaren är igång nya orginalpatroner eller varför inte
ett slangsystem:
https://www.fotospeed.com/Epson-R1800-Pigment-System/products/1321/


//MW
 
Tänkte sparka igång min Epson Stylus Photo R1800. Den har stått oanvänd i ca 3 år. Den varnar för att cyan är slut, men när jag körde Auto Nozzle Check and Cleaning så skrev den inte ut några färger alls. Head Cleaning vill den inte köra förrän jag bytt cyan. Den är dessutom lite slapp i pappersmatningen så jag måste ha en tjock bunt papper för att den ska mata över huvud taget.

Frågan är om det är värt att kosta på den 1300 kr i bläck? Kommer den att funka då?

Är dessutom lite sugen på att skaffa en Canon istället då vi har en storformatare (iPF8100) på jobbet som skriver fantastiskt fint tycker jag. Borde väl finnas nån Canon i A3+ som skriver liknade kvalitet, eller?

Tacksam för råd och tankar.


Jag har gjort detta själv för några år sedan. Är det så illa som du beskrivit, så funkar det inte med att köra cleaning med Epsons färg. Gör inte det för det är bara att slänga pengarna i sjön. Om du kollar på nätet kan du få en del tips för du är inte helt ensam om problemet.

Det smartaste är att köra ut en nozzle check med jämna mellanrum typ var 14:e dag innan man hamnat där du hamnat och om man inte använder skrivaren regelbundet. Har det gått så långt som här så hjälper det nog bara med att du tar bort skrivhuvudet från skrivaren och lägger detta i isopropylalkohol e.d. Jag fick igång min skrivare så den funkade ett tag till innan jag skrotade den med hjälp av den metoden. R1800 har väl funnits i 10 år nu så det kanske ändå är dags för något nytt och bättre. R1800 är ingen dålig skrivare för färgutskrifter men det finns bättre grejor idag om man vill skriva ut i svart/vitt också.
 
... R1800 har väl funnits i 10 år nu så det kanske ändå är dags för något nytt och bättre. R1800 är ingen dålig skrivare för färgutskrifter men det finns bättre grejor idag om man vill skriva ut i svart/vitt också.

Du har helt rätt i det du säger. Jag har beställt billiga piratpatroner (kul ord) och rengöringskit på eBay. Knappt 300 kr totalt, det kan jag kosta på den i ett återupplivningsförsök. Får jag inte igång den med det och kanske tar ut skrivarhuvudet som du beskriver så skaffar jag mig nåt nytt.

När jag ser utskrifter från nya skrivare så är det en liten, liten del av mig som hoppas att den inte startar ;-)
 
Jag har rengjort några Epsonskrivare som varit ordentligt igencloggade. Söker man på youtube finns massor av filmer med instruktioner och tips på dyra specialmedel. Själv använde jag remsor (ca 1 cm breda) av wettex disktrasor (den lite tjockare typen som är stel när den är torr). Jag dränkte in remsorna med Ajax fönsterputs och placerade under skrivhuvudet. Sen fick det stå och lösa upp färgen ett antal timmar. Proceduren upprepades ett antal gånger med nya remsor och mer fönsterputs.

Ett problem var att lösgöra skrivhuvudet. Man måste rycka ur elsladden i samband med att skrivaren startas och skrivhuvudet körs fram och tillbaka. Det går fort, så man kanske behöver pröva flera gånger.
Betr. medel för att lösa upp färgen testade jag allt möjligt. T-sprit, isopropanol, vatten diskmedel mm. Inget fungerade för att lösa skrivarfärg. Men Ajax fönsterputs var perfekt! (Testade med att "tvätta" på ett utskrivet foto med olika vätskorna). Att fönsterputsen fungerade tror jag beror på att det innehåller ammoniak. Principen för tillvägagångssättet framgår av denna film.
Om du vill ha lite utförligare beskrivning så kontakta mig via fotosidans meddelandefunktion så kan jag ringa upp dig.
 
Tusen tack för tipsen. Rengöringskitet borde anlända i slutet av veckan om postgudarna är med mig, och tänker att det kan ju vara bra att ha gjort detta innan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.