Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Går det att beräkna hur stort skärpedjupet är?
- Trådstartare A L
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Du kommer att få tusen svar som pekar på diverse beräkningsmotorer på nätet, men innan dess hoppas jag att jag hinner svara: NEJ!
Det går bara om du vet precis hur stort du tänker publicera bilden, vid vilket avstånd du tänker stå när du betraktar den, hur bra syn du har, hur hög upplösning publiceringsmediet tillåter, hur mycket sfärisk aberration objektivet ger, och så vidare.
Har du alla dessa parametrar så går det. Men i realiteten kan du bara göra en skaplig avvägning och därmed gissning, och den baseras nog bäst på erfarenheter, tror jag.
Två objektiv med samma brännvidd och samma ljusstyrka kan ge helt olika skärpedjup, för att bara peta i en endaste felkälla.
Hur man gör? Såhär: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field#DOF_formulas
Det går bara om du vet precis hur stort du tänker publicera bilden, vid vilket avstånd du tänker stå när du betraktar den, hur bra syn du har, hur hög upplösning publiceringsmediet tillåter, hur mycket sfärisk aberration objektivet ger, och så vidare.
Har du alla dessa parametrar så går det. Men i realiteten kan du bara göra en skaplig avvägning och därmed gissning, och den baseras nog bäst på erfarenheter, tror jag.
Två objektiv med samma brännvidd och samma ljusstyrka kan ge helt olika skärpedjup, för att bara peta i en endaste felkälla.
Hur man gör? Såhär: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field#DOF_formulas
Senast ändrad:
SixBySix
Aktiv medlem
Sabud
Aktiv medlem
wfrank
Aktiv medlem
Martin må ha rätt från ett optiskt tekniskt perspektiv, nämligen att olika objektiv med samma bländare och brännvidd kan ge olika upplevelser av "samma sak", och inte minst ang. hur blurret ser ut bakom objektet. Men DOF-kalkylatorer finns det gott om ändå, och dom ger ett bra hum om ungefär vilka mått vi talar om. Det har jag alltid tyckt varit värdefullt och svarar tex på frågan "vad kan jag vänta mig (ungefär) för skillnad om jag ställer mitt 35mm objektiv på F/1.4 mot F/4 när jag vill ta ett fint porträtt på 1 meters avstånd med min fullformatskamera?". "Kommer bara ögonfransarna få skärpa eller kan jag räkna med näsan och andra ögat också?" Tex.
En app är nog bästa sättet att skaffa sig detta hum. Jag har en till iPhone som kostar som en GB-glass men det finns gratis också, även till Android. Sen finns det siter också.
Det dom aldrig lämnar svaret på, däremot, är hur "cool" eller "mjukt" blurret blir bakom (och framför). Det är beroende på en massa saker som tex avstånd mellan olika delar i bilden, optik-yada-yada och inte minst smak.
En app är nog bästa sättet att skaffa sig detta hum. Jag har en till iPhone som kostar som en GB-glass men det finns gratis också, även till Android. Sen finns det siter också.
Det dom aldrig lämnar svaret på, däremot, är hur "cool" eller "mjukt" blurret blir bakom (och framför). Det är beroende på en massa saker som tex avstånd mellan olika delar i bilden, optik-yada-yada och inte minst smak.
Lucanus
Aktiv medlem
Och i så fall; Hur gör man?
Skärpedjupet finns egentligen inte. Alla bilder som man tar är skarpa enbart på ett ställe - skärpeplan. Skärpan avtar åt båda håll (framåt och bakåt), med stor bländaröppning avtar den snabbt och med liten bländaröppning avtar den långsamt. Det vi kallar skärpedjupet är bara något som vi accepterar eller uppfattar som acceptabelt skarpt, därför kan man inte beräkna hur stort skärpedjup är.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Skärpedjupet finns egentligen inte. Alla bilder som man tar är skarpa enbart på ett ställe - skärpeplan. Skärpan avtar åt båda håll (framåt och bakåt), med stor bländaröppning avtar den snabbt och med liten bländaröppning avtar den långsamt. Det vi kallar skärpedjupet är bara något som vi accepterar eller uppfattar som acceptabelt skarpt, därför kan man inte beräkna hur stort skärpedjup är.
Finns egentligen skärpa?
Kan ett riktigt skarpt objektiv anses ha mer skärpa även en liten bit hitom eller bortom skärpeplanet än vad ett mindre skarpt objektiv har i skärpeplanet?
Petter ...
Åland
Aktiv medlem
Finns det verkligen ingen EU-definition för skärpa??
När det gäller objektivskärpa måste det väl vara där objektet är så skarpt som det klarar av att prestera.
Eller blir objektivet subjektivt? Hmhm. Olika för lika?
Djupt vatten nu.
Finns någonting över huvud taget? Längre än ett ögonblick? (Som också måste definieras.)
Allt förändras.
Svammel.
Förlåt.
//Johan
När det gäller objektivskärpa måste det väl vara där objektet är så skarpt som det klarar av att prestera.
Eller blir objektivet subjektivt? Hmhm. Olika för lika?
Djupt vatten nu.
Finns någonting över huvud taget? Längre än ett ögonblick? (Som också måste definieras.)
Allt förändras.
Svammel.
Förlåt.
//Johan
bengt.ka
Aktiv medlem
Det finne egentligen inget skärpeplan. Bilden som objektivet projekterar är egentligen sfärisk. Det betyder att den endast kan vara perfekt skarp i en punkt. detta kan sedan utnyttjas så att skärpan är lite oskarp i mitten för att i stället vara skarpast lite längre utanför. På detta vis får man något som ser skarpt ut över ett litet större område, skärpedjup.
Trannel94
Avslutat medlemskap
Två länkar Från Enrico Savazzi som berättar om skärpedjup. Han sysslar annars med macrofoto och dessa finns från den sidan.http://savazzi.freehostia.com/photography/depthoffield.htm http://savazzi.freehostia.com/photography/macrodof.htm
Lucanus
Aktiv medlem
Finns egentligen skärpa?
Kan ett riktigt skarpt objektiv anses ha mer skärpa även en liten bit hitom eller bortom skärpeplanet än vad ett mindre skarpt objektiv har i skärpeplanet?
Petter ...
Tänk om en bild är tagen med den bästa möjliga skärpa som tekniken tillåter idag men bilden betraktas av någon som inte har skarp syn?????