ANNONS
Annons

Går det att ändra foto-formatet? Mindre långsmalt? Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

pesco

Aktiv medlem
Skulle rama in några bilder från nya kameran och var tvyungen att beskära dem...bilderna förlorade mycket på det.

Går det att ändra formatet så att det är mer kompatibelt med standarden? Som också är standard för köperamar.

Vilken standard på köperamar?

Vanligast är 2:3 i systemkameror och 4:3 i kompaktkameror men det finns många undantag.

Svjv går det inte, utan man får beskära i efterhand. Det finns ju dock ramar som passar alla möjliga format och även de som passar bilder som har 2:3 sidoförhållande som D90 har. Sedan finns ju alltid möjligheten att använda en passepartout, vilket i 99 fall av 100 framhäver och förhöjer bilden ännu mer. Då beställer (eller skär) man bara passepartoutn efter ramen och bilden som ska monteras.

Vad är standard för köperamar?

För att nu ta några vanliga storlekar:

10x15
13x18
18x24
24x30

Olika proportioner, ju större desto mer kvadratiska....

Finns det någon som kan förklara varför ramar alltid tillverkats i storlekar som 13x18, 18x24, 30x40 och 50x70. Småbildsformatet har väl alltid varit haft proportionerna 2:3 och passar perfekt till 10x15, 20x30, 30x45 och 50x75. Men ramarna är i helt andra mått, varför?

Finns det någon som kan förklara varför ramar alltid tillverkats i storlekar som 13x18, 18x24, 30x40 och 50x70. Småbildsformatet har väl alltid varit haft proportionerna 2:3 och passar perfekt till 10x15, 20x30, 30x45 och 50x75. Men ramarna är i helt andra mått, varför?

Ett av den moderna tidens mysterier. Presis som med billig grillkorv och korvbröd. Korvarna är förpackade 10 st i ett paket och bröden 12 st. Dvs, för att få det hela att gå gämt ut behöver du 6 paket korv och 5 paket bröd. Varför? / FiCa1

Som jag ser det så är småbild för långsmalt, ramarna har mer harmoniska proportioner. Altså de storlekar du nämner, det går givetvis att få tag på 2:3-ramar också.

Formaten 13x18 etc. kommer från den tid då glasplåtar och bladfilm var det som ateljékamerorna laddades med. Måtten är med andra ord kvarlevor från en svunnen tid.

Annars är det väl 3:2 för kompaktkameror.
4:3 är tv-standard.
Nej, de flesta kompaktkameror kör 4:3 -- t ex har en Canon Ixus 100 just 4000x3000 pixlar. Dock har vissa "proffsigare" modeller 3:2, t ex Panasonic LX3 (3648x2376). Även dslr från t ex Olympus har 4:3 (vilket ju har gett systemet dess namn).

Nej, de flesta kompaktkameror kör 4:3 -- t ex har en Canon Ixus 100 just 4000x3000 pixlar. Dock har vissa "proffsigare" modeller 3:2, t ex Panasonic LX3 (3648x2376). Även dslr från t ex Olympus har 4:3 (vilket ju har gett systemet dess namn).

Det är inte självklart att bildförhållandet styr vilka siffror det blir.
Min EOS 50 borde då bli 4:3 (4752 x 3168) men bilderna blir i bildförhållande 2:3. dvs 10x15 och inte 11x15 som på min Ixus 90, dvs 3:2

Nån som kan förklara detta ingående välkomnas.

Det var min reaktion också när jag började rama in bider för några år sedan. Tänk dock på att man ofta vill ha en passepartout runt bilden. Då blir formaten mer logiska.

30 x 40 minus 5 cm på vardera sidan är 20 x 30 = 2:3.

50 x 70 minus 5 cm på vardera sidan är 40 x 60 = 2:3.

Men visst saknar man en del format i standardutbudet

Går det att ändra formatet så att det är mer kompatibelt med standarden?
Även om det gick (vilket det ju gör med en del kameror) så skulle det inte hjälpa dig för det skulle i så fall bli beskuret jämfört med vad du ser i sökaren och då är du tillbaka där du är nu. Så det bästa för dig är nog att beskära efteråt, antingen med sax eller ett efterbehandlingsprogram.

Därför att det finns filmformat med proportioner från 1:1 (mellanformatet 6x6 m fl) till 9:16 (APS). Panoramaformaten oräknade. Vilket filmformat, eller pappersformat, man än använde har man ofta fått beskära papperet vid kopiering. Dessutom är det ju inte alltid man vill använda hela negativet.

Olle

Ett av den moderna tidens mysterier. Presis som med billig grillkorv och korvbröd. Korvarna är förpackade 10 st i ett paket och bröden 12 st. Dvs, för att få det hela att gå gämt ut behöver du 6 paket korv och 5 paket bröd. Varför? / FiCa1

Här kan jag iallafall komma med ett svar från den tiden jag arbetade på en korvbrödsfabrik och ställde exakt samma fråga... 12-packsbröden existerade eftersom "man äter ett par bröd medans man grillar korven". Håller väl själv inte helt med om det, snarare så att man käkar en kall grillkorv medans man väntar.

Men för att komplicera det hela fanns det ju dessutom 5-pack (ta två brödpaket per paket korv), 16-pack (käka upp fyra korvar utan bröd) och 20-pack (ta två korvpaket per paket bröd).

Att det såg ut just så hade med förpackningstekniska skäl att göra. Man packade manuellt med två eller tre korvbröd i varje hand (dvs 4-5 korvbröd per packperson) och så olika antal personer vid varje packbord för att få till rätt storlek. Exempelvis så i de där skumma 12-packen så satt man sex stycken och la fyra korvbröd var i varannan påse...

Svar på din fråga? :)

Här kan jag iallafall komma med ett svar från den tiden jag arbetade på en korvbrödsfabrik och ställde exakt samma fråga... 12-packsbröden existerade eftersom "man äter ett par bröd medans man grillar korven". Håller väl själv inte helt med om det, snarare så att man käkar en kall grillkorv medans man väntar.

Men för att komplicera det hela fanns det ju dessutom 5-pack (ta två brödpaket per paket korv), 16-pack (käka upp fyra korvar utan bröd) och 20-pack (ta två korvpaket per paket bröd).

Att det såg ut just så hade med förpackningstekniska skäl att göra. Man packade manuellt med två eller tre korvbröd i varje hand (dvs 4-5 korvbröd per packperson) och så olika antal personer vid varje packbord för att få till rätt storlek. Exempelvis så i de där skumma 12-packen så satt man sex stycken och la fyra korvbröd var i varannan påse...

Svar på din fråga? :)

Tack för ditt klargörande!!
Detta har jag undrat över länge.

Där ser man. Mycket man kan lära sig om man är fotointresserad.

/johan

Det var min reaktion också när jag började rama in bider för några år sedan. Tänk dock på att man ofta vill ha en passepartout runt bilden. Då blir formaten mer logiska.

30 x 40 minus 5 cm på vardera sidan är 20 x 30 = 2:3.

50 x 70 minus 5 cm på vardera sidan är 40 x 60 = 2:3.

Självklart, så måste det ju vara! Jag har också funderat, men inte tillräckligt mycket, tydligen.

Tack för det, saken är utredd.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar