Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå till första sidan i en tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag brukar använda mig av "visa senaste inlagda" för att snabbt få överblick över vad som är aktuella ämnen i forumet.

Det verkar inte finnas något sätt att gå till första inlägget i en tråd från den vyn utan oavsett om man klickar på tiden för senaste inlägget eller rubriken för tråden så hamnar man på sista inlägget.

Borde det inte vara mer logiskt om rubriken på inlägget tog en till första inlägget i tråden och klockslaget länkade till sista inlägget?

Lite irriterade att man även på relativt nya trådar måste börja scrolla direkt för att förstå vad det handlar om.
 
De små orangea trianglarna kanske kan vara nåt. Den till vänster, vid trådrubriken leder till första nya inlägget. Den till höger, under klockslaget leder till senaste inlägget.
 
De små orangea trianglarna kanske kan vara nåt. Den till vänster, vid trådrubriken leder till första nya inlägget. Den till höger, under klockslaget leder till senaste inlägget.
Öh va?
Antingen förklarar jag som en kråka eller så har du snurrat till det.
Väljer man i menyn; "Forum" / "Visa senast inlagda" så kommer man till en vy där det, räknat från vänster, finns trådrubrik, forumkategori(?), liten orange trekant samt klockslag.

Länken till forumkategorin går precis till just den aktuella forumkategorin men alla de andra tre länkarna går till sista inlägget i tråden, åtminstone i min Firefox-version av webläsare
 
Jag brukar använda mig av "visa senaste inlagda" för att snabbt få överblick över vad som är aktuella ämnen i forumet.

Det verkar inte finnas något sätt att gå till första inlägget i en tråd från den vyn utan oavsett om man klickar på tiden för senaste inlägget eller rubriken för tråden så hamnar man på sista inlägget.
Nja, klickar man på ämnesnamnet kommer man faktiskt till trådens första inlägg -- om tråden är längre än en sida. Åtminstone funkar det så i den version av Firefox jag använder.

Men om alla inlägg ryms på samma sida kommer man, konstigt nog, till det sista inlägget, precis som du skriver. Jag gissar att detta bara är ett förbiseende från kodknackarens sida som kommer att rättas till nu när du påpekat det!
 
Nja, klickar man på ämnesnamnet kommer man faktiskt till trådens första inlägg -- om tråden är längre än en sida. Åtminstone funkar det så i den version av Firefox jag använder.

Men om alla inlägg ryms på samma sida kommer man, konstigt nog, till det sista inlägget, precis som du skriver. Jag gissar att detta bara är ett förbiseende från kodknackarens sida som kommer att rättas till nu när du påpekat det!

Satt precis och irriterade mig på att det fungerade så. Jag kom från "Visa senast inlagda" och öppnade denna tråd, fick autoscroll ned till sista meddelandet (notera att tråden bara är en sida just nu).
 
Jag brukar använda mig av "visa senaste inlagda" för att snabbt få överblick över vad som är aktuella ämnen i forumet.

Det verkar inte finnas något sätt att gå till första inlägget i en tråd från den vyn utan oavsett om man klickar på tiden för senaste inlägget eller rubriken för tråden så hamnar man på sista inlägget.

Borde det inte vara mer logiskt om rubriken på inlägget tog en till första inlägget i tråden och klockslaget länkade till sista inlägget?

Lite irriterade att man även på relativt nya trådar måste börja scrolla direkt för att förstå vad det handlar om.


Det vore en solklar förbättring om det fanns tre alternativ:

1) Gå till trådens början, vilket oftast är fallet med en tråd man inte läst tidigare. (Klicka på trådens rubrik)

2) Gå till första olästa, oavsett på vilken sida detta är. Många trådar drar iväg flera sidor sedan man senast var inne, att gå till sista inlägget blir väldigt konstigt. (Klicka på den brandgula pilen)

3) Gå till sista inlägget. (Klicka på klockslaget)

Detta vore en mycket kraftig förbättring i tillgängligheten.
 
Tack för feedback och det är noterat men förbättringen kommer inte vara prioriterade i dagsläget. Det finns en allt för lång lista med saker som ligger före.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.