ANNONS
Annons

Gå från D80 till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

jaracing

Aktiv medlem
Jag har sökt men inte riktigt funnit svar på mina funderingar. Har en D80 idag som funkar bra, men funderar på att uppgradera till en snäppet värre D90. Ni som redan gjort det vad tycker ni? är det värt det eller är snäppet upp inte så stort? kanske man ska kliva på en D300 eller vad säger ni? Fördelen med en D90 är ju att batterigrepp,fjärr mm passar från min D80. Att kunna filma är inte så viktigt, de jag saknar är bla LV,3fps+,bättre skärm,mindre brus mm.

Jag har gjort det och man kan nog konstatera vad jag kan förstå:

- att sensorn är modernare och därmed har betydligt bättre brusegenskaper vid högre ISO-tal än vad D80-n har

- att du knappast vinner mycket på att gå till D300 för den nya sensorn i D90 har väl rent av visat sig slå D300´an i många tester

- att basic funktioner i övrigt är ganska lika med några få undantag som t.ex. Live View och Video

Om man bortser från Video-möjligheten skulle jag säga att den stora fördelen är sensorns brusegenskaper vid höga ISO-tal och möjligen Live View.

Jag använder både D80 och D90 fortsatt och skillnaderna i många sammanhang är försumbar om alls en märkbar men ska jag fota inomhus (text sportbilder på barnen) blir det D90-an för där känns det lättare att dra upp ISO-talet!

Jon

Kan inte annat än hålla med Jon enligt ovan!
Bättre brusegenskaper. Så om du gillar att plåta i lite tuffare ljussituationer... Annars, är D80 en kamera som håller väl så bra.

Köpte en D 90 idag. Har länge tvekat mellan 90 och 300. Jag tycket i motsats till JonR att det blev ett verkligt lyft. Var i första hand ute efter brusegenskaperna men även LCD monitorn är bättre. Dessutom, som du nämner, kan jag använda alla mina " D80"-tillbehör, vilket allt som allt innebär en besparing ( inkl.prisskillnad på hus) på ca 8000 för mig.
Köp D 90 även om du inte kommer att känna dig lika proffsig som om du köper D 300.
/rolf

PS. Glömde nämna att D 300 har lite fler dedikerade knappar, kolla hur stort behov av dessa du har samt hur stort brhov du har av vädertätning av HUSET.
DS
/rolf

Ja det lutar åt en D90, funderar på kittet med 16-85mm. För att sedan kompletera med ett 70-300mm. Sen har jag ju ett fast 50mm redan.

Sitter också med en D80 som jag är väldigt nöjd med. Har funderat på byte till D90 men lämnat de tankarna sedan jag kände på en D90 på Media Markt. Det som främst avgjorde var att AF verkar vara precis lika seg som på D80. Har märkt åtskilliga gånger att AF inte riktigt hänger med på D80 när ett motiv dyker upp snabbt. Jag kände givetvis även på D300 och D700 och dessa hade betydligt rappare AF än D80 och D90 samt såvitt jag kunde bedöma likvärdiga AF-prestanda sinsemellan. Testade dock endast med ett objektiv (16-85) men eftersom jag själv äger ett sådant så kändes min högst ovetenskapliga jämförelse relevant och korrekt. Särskilt som jag testade samtliga ovan nämnda kameror med just det objektivet.

Sitter också med en D80 som jag är väldigt nöjd med. Har funderat på byte till D90 men lämnat de tankarna sedan jag kände på en D90 på Media Markt. Det som främst avgjorde var att AF verkar vara precis lika seg som på D80. Har märkt åtskilliga gånger att AF inte riktigt hänger med på D80 när ett motiv dyker upp snabbt. Jag kände givetvis även på D300 och D700 och dessa hade betydligt rappare AF än D80 och D90 samt såvitt jag kunde bedöma likvärdiga AF-prestanda sinsemellan. Testade dock endast med ett objektiv (16-85) men eftersom jag själv äger ett sådant så kändes min högst ovetenskapliga jämförelse relevant och korrekt. Särskilt som jag testade samtliga ovan nämnda kameror med just det objektivet.

Jag tycker inte dom är sega,,, men allt är ju retivt. Har förstått att AF är bättre på D 300 så om det är viktigt för trådskaparen så skall han ju välj den, själv upplevde jag inte skilnaden så markant, Dessutom var brusegenskaperna det primära för mitt val, faktiskt före ekonomin och statuskänslan. Det beror naturligtvis även på dina huvudsakliga motiv.

/rolf

JARACING

Borde kommentera ditt objektivval.
16-85 är kanon. Skitsparpt men nackdelen är att det är ganska ljussvagt, men eftersom det har VR tjänar du ett par bländarsteg om inte motivet rör sig för mycket. Dessutom i förhållande till D 80 kan du skruva upp ISO minst två steg.
Lycka till

/rolf

Jag har D80 sedan två år. Var när D300 kom väldigt inne på att uppgradera till den, men det rann ut i sanden. När D90 lanserades kändes det som ett bättre val för mig, mycket av det D300 har i billigare och lättare förpackning, nästan exakt samma deal som gjorde att jag valde D80 framför D200 när det köpet begav sig. Men så inser jag att jag fotar nästan dagligen med D80 och sällan kan skylla på kameran... Så nu har det också runnit ut i sanden känns det som.
Så nu får jag nog hoppas att D400 chockar mig till köp, annars får D80n hålla bra många år till.

"Sparpa" objektiv är ju jättebra såklart. Lägger hellre pengar där, klart mycket bättre investering.

Får jag låna tråden litet?
Står och väger mellan D80 och D90. Kan man försvara att lägga ut 2000 kr mer för ett kit D90+18-55VR istället för ett kit D80+18-105? Båda paketen begagnade i nyskick. Videofunktionen har jag ingen nytta av. Det som lockar mig mest med D90 är LCD-displayen och LW för knepiga vinklar. De goda brusegenskaperna är också positiva, men det känns som att jag inte ska hetsa upp mig jättemycket över dem då jag använt P&S de senaste åren. Så allt kommer ju ändå vara ljuspr bättre i halvdunkel belysning än vad jag har det nu.

Märk väl att min budget är väldigt begränsad då jag är student. Försvinner de där 2000 kr till en D90 så kommer jag knappast ha råd till mer än att köpa ett fast Nikkor 50 mm/1.8. 18-105 känns ju mer flexibelt som "vardagsobjektiv".

Puh. Omöjlig fråga att svara på nästan

Ja du eftersom jag redan har en D80, funderar jag på om det är värt att byta till en D90. Skulle jag inte haft de, så skulle jag inte tvekat en sekund på att köpa den nyare D90.

Får jag låna tråden litet?
Står och väger mellan D80 och D90. Kan man försvara att lägga ut 2000 kr mer för ett kit D90+18-55VR istället för ett kit D80+18-105? Båda paketen begagnade i nyskick. Videofunktionen har jag ingen nytta av. Det som lockar mig mest med D90 är LCD-displayen och LW för knepiga vinklar. De goda brusegenskaperna är också positiva, men det känns som att jag inte ska hetsa upp mig jättemycket över dem då jag använt P&S de senaste åren. Så allt kommer ju ändå vara ljuspr bättre i halvdunkel belysning än vad jag har det nu.

Märk väl att min budget är väldigt begränsad då jag är student. Försvinner de där 2000 kr till en D90 så kommer jag knappast ha råd till mer än att köpa ett fast Nikkor 50 mm/1.8. 18-105 känns ju mer flexibelt som "vardagsobjektiv".

Puh. Omöjlig fråga att svara på nästan

Hänger inte med dina tankegångar Att PS skulle innebära att kamerans brusegenskaper är oväsentliga. Kör själv både CS4 och LR och som jag skrev tidigare i tråden var just 90;ans brusegenskaper den huvudsakliga anledningen till att jag bytte,
Eftersom 90 % av mina bilder ligger inom 18 - 50 (SIGMA 2.8) skulle JAG satsa på 18-55 kittet och sedan idogt spara till ett 70-300 som jag tycker ger mycket för pengarna.

/Rolf

Hänger inte med dina tankegångar Att PS skulle innebära att kamerans brusegenskaper är oväsentliga. Kör själv både CS4 och LR och som jag skrev tidigare i tråden var just 90;ans brusegenskaper den huvudsakliga anledningen till att jag bytte,
Eftersom 90 % av mina bilder ligger inom 18 - 50 (SIGMA 2.8) skulle JAG satsa på 18-55 kittet och sedan idogt spara till ett 70-300 som jag tycker ger mycket för pengarna.

/Rolf
Undrar om han inte menar att han använt point and shoot-kamera tidigare så oavsett vad han väljer så blir det ett stort lyft mot tidigare.

Det stämmer! Ursäkta om jag uttryckte mig dåligt, det var allt för sent på kvällen.
Precis, en D80 kommer (likväl som en D90) vara ett enormt steg från P&S. Skillnaden mellan D80 och D90 på ISO 1600 räcker inte som anledning för mig med min begränsade budget att lägga massa pengar på D90n.

Var och kikade på D90 & D300 idag samt lite optik. Känslan i D300
är riktigt schysst snabb och fin. Blir att fundera lite nu, så får vi se vad de blir.

Idag vart de ett inköp, en D300 ny i kartong till ett väldigt bra pris. Därför vart de den istället för en D90. Nu e de bara att börja läsa lite böcker, ska bli riktigt kul.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar