Flash Gordon
Aktiv medlem
Behöver du inte snabbheten i autofokusen och kan undvara en del "reglage" så är säkerligen 6D ett mycket bra val och riktigt prisvärt.
6D har ju modernare sensor än 3:an så om du gillar att ljusa upp mörka partier i efterbehandling så funkar det bätre med 6D än 3:an som tidigare åker på bandning och andra fula artefakter.
Sen kan du ju alltid byta upp dig till mk4 när den kommer, om nu Canon lyckats klämma i en up to date sensor vid det laget
lg
Har du verkligen belägg för bandning i 5DMKIII. Det är sant för 5DMKII när man lättar mörka partier för mycket.
I 5DMKIII har jag inte stött på problemet än. Kan ju bero på att 5DMKIII också exponerar bilden bättre än 5DMKII. Kör båda kamerorna parallellt så jag har god chans att jämföra.
En kamera är mer än bara en sensor precis som en bil är mer än bara en motor.
Om 6D eller en 5DmkIII passar en bäst beror på andra faktorer än bara sensorn.
Eftersom du nu verkar vara en Nikon användare förstår jag sista repliken om om "up to date sensor".
Frågan är väl då snarast vilken erfarenhet du bygger på när du jämför 6D och 5DMKIII. Har du provat?
Jag vågar nog lova dig att om du skriver ut bilder i A2 och låter ett antal experter jämföra vilken av bilderna som kommer från vilken kamera kommer de inte se skillnaden. Lägg gärna in en D800 också och de kommer fortfarande inte kunna gissa bättre än slumpen.
Handhavande, ergonomi och AF är andra viktiga punkter som helt verkar glömmas bort.