Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå från Canon 5d till 6d

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Hej

Har haft min Canon 5d i över 6 år. Den har tjänat mig väl, men anser att utvecklingen med mindre brus, vikt och storlek är så pass värd att jag vill byta upp mig.

Det jag har svårt att avgöra dock är att om jag ska nöja mig med en 6d, eller om jag ska gå ner på knäna och köpa en 5d mk3.

Till saken hör att jag inte filmar med min systemkamera, knappt alls faktiskt. Köper hellre en GoPro eller liknande om jag vill börja filma. Videoredigering är det mest tidsödande jag någonsin ramlat över.

Vad tror ni, kommer jag att bli missnöjd att gå från 5d till 6d?

Vad tror ni, kommer jag att bli missnöjd att gå från 5d till 6d?

Inte en chans! Det 5D3 gör bättre än 6D är primärt att fokusera när det går undan (betydligt fler korslagda punkter och fräsigare AF program), men eftersom du är väl inarbetad på en hederlig 5D så lär du uppskatta den jämförelsevis modernare AF modulen i 6D. Och den är visst en jäkel på att låsa i riktigt mörka miljöer (bättre än 5D3). Tror det är en klockren uppdatering faktiskt...

Jag gick från 5D till 6D. Allt som allt är 6D bättre än 5D på allt utom att joysticket har ersatts med en joypad. Du får heller inte en knapp dedikerad för att ändra vitbalans. Fotograferar du i råformat spelar det ingen roll.
Jag installerade även en mattskiva med rutnät. Mycket uppskattat.

Bäst av allt måste ändå vara att du slipper att damma sensorn varje månad.

Ett tips är att läsa flera omdömen, i tidningen Digital Foto's stora Kameraspecial 2014 (hänvisat till tidigare), anser deras team att 5D håller bättre klass på bilderna än 6D och du får också en bättre byggkvalite. MEN för den skull är 6D ingen dålig kamera, så att inte diskussionen hamnar fel.

/Ulf

Ett tips är att läsa flera omdömen, i tidningen Digital Foto's stora Kameraspecial 2014 (hänvisat till tidigare), anser deras team att 5D håller bättre klass på bilderna än 6D och du får också en bättre byggkvalite. MEN för den skull är 6D ingen dålig kamera, så att inte diskussionen hamnar fel.

/Ulf
Du råkar inte ha lust att ta en bild på just den delen från Kameraspecial 2014 och skicka till mig? Är intresserad av motiveringen. Du finner mina kontaktuppgifter <-------

/Ulf

Kan det vara så att 5D i detta fall är 5D MkIII?

Du råkar inte ha lust att ta en bild på just den delen från Kameraspecial 2014 och skicka till mig? Är intresserad av motiveringen. Du finner mina kontaktuppgifter <-------

Absolut, jag kan lägga upp resultatet här, det är ett helt mittuppslag som bara handlar om bildkvalite och kamerans förmåga att hantera färger, brus etc, det är åtta fullsensor som ingår i testet (3x Canon, 4x Nikon och 1x Sony). Tror att tidningen finns fortfarande i handeln, verkligen köpläge för den som funderar på ny fullsensor? Det är fem kameror som får full pott, dvs 5/5 stjärnor. 1D-X, Nikon D4, Mkiii, Nikon D800 och Nikon D600.

/Ulf

Absolut, jag kan lägga upp resultatet här, det är ett helt mittuppslag som bara handlar om bildkvalite och kamerans förmåga att hantera färger, brus etc, det är åtta fullsensor som ingår i testet (3x Canon, 4x Nikon och 1x Sony). Tror att tidningen finns fortfarande i handeln, verkligen köpläge för den som funderar på ny fullsensor? Det är fem kameror som får full pott, dvs 5/5 stjärnor. 1D-X, Nikon D4, Mkiii, Nikon D800 och Nikon D600.

/Ulf
Skulle nog ogillas av redaktionen.

/Ulf

Jag tror detta är samma tidining som vid testet av 5D Mark 2 särskilt ville lyfta fram att den var lämplig för sportfotografering tack vare sin snabba och säkra autofokus. Det kan hända att redaktionen har förändrats genom åren men jag skulle nog dubbelkolla med flera källor innan slutsatsen om att 5D3 håller högre klass på bildfilerna. Det man hört och läst om är ju egentligen tvärs om, åtminstone vad gäller brus/bandning i lyfta skuggor och på höga ISO.

Sen är det förstås andra parametrar att tänka på, så som färgbalans, profiler, sensorn och färgfiltrets egenskaper som tillsammans kan bidra till ett bättre utgångsläge i bildfilen. Det är möjligt att 5D3:an är lite säkrare där...

Innan du köper 6D, fundera över tre alternativ till:
1. 5DII beg - dubbla pixelantalet, bättre TFT skärm än din 5D. f u wifi samma prestanda i stort som 6D. Begpris nu ca 8000:-
2. 1DsIII - samma sensor som 5DII men riktigt vass AF och största sökaren i Canons sortiment, nu begpris på under 15.000:-
3. Om 5D fungerar än, varför inte vänta 1-2 år på att 5DIII ersätts och faller i pris. Då får du bättre sensor, bättre byggkvalitet, avsevärt bättre AF. Detta blir ett mycket större steg upp i prestanda än att gå till 6D. Enda nackdelen är den icke-utbytbara mattskivan för MF med ljusstarka objektiv.

Jag tror detta är samma tidining som vid testet av 5D Mark 2 särskilt ville lyfta fram att den var lämplig för sportfotografering tack vare sin snabba och säkra autofokus. Det kan hända att redaktionen har förändrats genom åren men jag skulle nog dubbelkolla med flera källor innan slutsatsen om att 5D3 håller högre klass på bildfilerna. Det man hört och läst om är ju egentligen tvärs om, åtminstone vad gäller brus/bandning i lyfta skuggor och på höga ISO.

Sen är det förstås andra parametrar att tänka på, så som färgbalans, profiler, sensorn och färgfiltrets egenskaper som tillsammans kan bidra till ett bättre utgångsläge i bildfilen. Det är möjligt att 5D3:an är lite säkrare där...

Tycker också att man skall dubbelkolla, det var poängen med mitt inlägg...inte att en åsikt är mer 'rätt' någon annan. MKii med 4 bps, låter inte heller som någon 'sportkamera'?

/Ulf

Korrigering av en besserwisser :) Det är inte samma sensor i 1Ds3 som i 5D2. Dessutom har den (1ds3) lägre ISO, går inte att skruva högre än 3200.

Nja, i grunden samma, men sannolikt annan brusreducering även i råfiler då 1Ds serien är gjord för att dra varje uns upplösning ur sensorn. Eftersom målgruppen är studiofotografer har man sannolikt valt att strypa ISO då man inte vill ha klagomål på bildkvalitet (detta är min gissning). Att Canon skulle bygga en helt ny sensor med exakt samma upplösning till 5DII som 1DsIII ter sig osannolikt - men det är ju en glidande skala - "vad är egentligen en ny sensor?".

Nja, i grunden samma, men sannolikt annan brusreducering även i råfiler då 1Ds serien är gjord för att dra varje uns upplösning ur sensorn. Eftersom målgruppen är studiofotografer har man sannolikt valt att strypa ISO då man inte vill ha klagomål på bildkvalitet (detta är min gissning). Att Canon skulle bygga en helt ny sensor med exakt samma upplösning till 5DII som 1DsIII ter sig osannolikt - men det är ju en glidande skala - "vad är egentligen en ny sensor?".

Dom må ha samma upplösning men det är olika sensorer. Och det skiljer trots allt 1.5 år mellan 1Ds3 och 5D2:ans lansering. 5D2:ans sensor och även tillhörande färgfilter är bättre optimerad för högre ISO.

Men det blev mycket OT nu.

Inte en chans! Det 5D3 gör bättre än 6D är primärt att fokusera när det går undan (betydligt fler korslagda punkter och fräsigare AF program), men eftersom du är väl inarbetad på en hederlig 5D så lär du uppskatta den jämförelsevis modernare AF modulen i 6D. Och den är visst en jäkel på att låsa i riktigt mörka miljöer (bättre än 5D3). Tror det är en klockren uppdatering faktiskt...

Håller helt och fullt med ovanstående och jag vill passa på att tillägga att möjligheten att ta bilder med hjälp av sin smartphone (Android iOS) är en väldigt trevlig funktion i 6D. Den möjligheten finns mig veterligen inte i 5Dmk3.

Jag är inte missnöjd med mitt byte från 5D till 6D, det jag uppskattar mest är hur mycket bättre brusegenskaper 6D har.

Behöver du inte snabbheten i autofokusen och kan undvara en del "reglage" så är säkerligen 6D ett mycket bra val och riktigt prisvärt.
6D har ju modernare sensor än 3:an så om du gillar att ljusa upp mörka partier i efterbehandling så funkar det bätre med 6D än 3:an som tidigare åker på bandning och andra fula artefakter.
Sen kan du ju alltid byta upp dig till mk4 när den kommer, om nu Canon lyckats klämma i en up to date sensor vid det laget :)

lg

Behöver du inte snabbheten i autofokusen och kan undvara en del "reglage" så är säkerligen 6D ett mycket bra val och riktigt prisvärt.
6D har ju modernare sensor än 3:an så om du gillar att ljusa upp mörka partier i efterbehandling så funkar det bätre med 6D än 3:an som tidigare åker på bandning och andra fula artefakter.
Sen kan du ju alltid byta upp dig till mk4 när den kommer, om nu Canon lyckats klämma i en up to date sensor vid det laget :)

lg

Fast i gengäld så fokuserar 1DsIII överlag bättre i det dåliga ljuset, f u mittpunkten. Frågan blir, f u bruset och wifi vilket som ger störst skillnad mot 5D - 1DsIII eller 6D? Vad som prioriteras kan bara TS svara på. Återigen finns 5DII beg för ett avsevärt lägre pris än 6D ny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar