Lite vedpinnar till diskussionen...
+ (för 5D)
350D är faktiskt mer krävande för objektivets centrum än 5D (dvs den del som 350D ser).
(Tekniknotis: Varje pixel på en 350D "läser av" en yta från objektivet som är ca 21% mindre än vad 5D:n gör, om min matematik stämmer
- (mot 5D)
Däremot kommer du förstås att få se egenskaper av dina objektiv du kanske inte sett förut - eventuell oskärpa närmare kanterna, vinjettering, kromatisk aberation.
+
... men sätt saker i proportion. Det handlar ju inte om fel som - även för "dåliga" objektiv - gör bilderna TOTALT obrukbara förutsatt att du gillade objektivet på din 350D. Hade det inte varit för att många av oss är pixel peepers (mig själv inkluderat) hade få reagerat. Visst kan man hitta fel i objektiv - när man söker. Men problemen är oftast väsentligt mer irriterande i skala 200% på skärmen, än utskrivet i A5/A4-format.
+
5D har väldigt fin kontroll på bruset. Jag fotar inte ofta med ISO3200, men det händer - och bilderna blir faktiskt användbara. Senast fotade jag alla inomhusbilderna på ett bröllop med den inställningen. Kunden är supernöjd.
+
5D ger dig bättre möjlighet att leka med skärpa/oskärpa. Du får kortare skärpedjup med en fullformatskamera vilket gör det enklare att t.ex. separera en person ifrån sin omgivande miljö (dvs det är lättare att få framförliggande och bakomliggande miljö att hamna utanför fokus medan personen i fråga är skarp).
+
5D är lite större (=bra) och har bättre inställningsknappar än 350D:n. Personligt förstås.
-
5D:n saknar blixt (apropå jämförelsen 30D)... men har en Direct Print-knapp. Snacka om konstiga prioriteringar på Canon! Jag hatar inbygda blixtar men ser inget fel i att ha en för de 2% av tillfällena man upptäcker att blixt tyvärr behövs och inte har med sig någon extern klump.
+/0
Det pratas mycket om 5D:ns stora kontrastomfång (/dynamiskt tonomfång/DR) och fina färgåtergivning men då jag själv testat kamerorna (i studio) mot varandra är min åsikt att den praktiska skillnaden är mindre än man kan tro dvs båda kamerorna är bra. Visst finns skillnaden, inte minst är den mätbar (DR), men visuellt är den svårare att beskriva. Med en bra RAW-konverterare (i bemärkelsen en RAW-konverterare med rättvisa kameraprofiler) är skillnaden i färgåtergivning ganska liten. Och då menar jag inte vid någon äpple/päron-jämförelse utan en kontrollerad jämförelse med så lika inställningar och objektiv som möjligt.
* Många skillnader mellan digitalkameror kan härledas till skiftande kvalitet på RAW-konverteraren och dess kameraprofiler. Exempelvis skapar Canons egen Digital Photo Professional (DPP) större skillnader mellan kamerorna än vad det verkligen är (trots jämförbara inställningar).
Övrigt...
17-40/4 på en 5D är inte optimal i kanterna* (jag har själv det objektivet) men om du bländar ner så vinner du tillbaka en del. Trots detta använder jag gladeligen kombinationen, men visst hoppas jag att Canon uppgraderar sina objektiv med större hänsyn till oss pixel peepers
* Inget du kommer att gråta över för utskrifter mindre än A4. (Jag vet dock att andra tycker motsatt.)
Vänta till efter Photokina om du orkar. Det kan säkert hända en del intressant där, både på kamera- och objektivsidan.
// Petter