herodes
Aktiv medlem
Jag har haft 350D sedan i fjol och är nöjd med en och använt L objektiv.
Nu smyger sig "uppgraderingsfebern" efter det första året.Min tanke är då att gå till 5D.
Fler funktioner, mer pixlar mm.
Har läst en del trådar att om man t ex inte ska skriva ut störren än A4 är det mycket svårt att se skillnad. Är man däremot pixelgranskare finns skillnader i skärpa o annat.
Om man t ex beskär/croppar vid vilken beskärnningsgrad syns skillnaden?
Är interpolering att fullgott alternativ, själv är jag tveksam til interpolering, men jag kan ju ha fel.
Är det bättre att köpa topp gluggar till 350D än att satsa pengar på en 5D?
Om jag ändå vill satsa på en 5D och behöver:
- macro
- vidvinkel (inomhus, stadsfotografering,natur)
- "walkaround" eller "semester objektiv" om man så kallar det dvs om man vill försöka klara sig med en glugg en vecka där långzoom inte är aktuellt
- långzoom (max 500mm? vettigt??)
- fast lång brännvidd för fåglar, djur o annat
¨
Vad har ni för förslag till gluggar?
Jag förmodar att med "skräpgluggar" kastar jag mina 5D pengar i papperskorgen.
Det jag menar är 5D kanske kräver mer än 350D
i fråga om glugg kvalité för att komma till sin rätt.
Det här blev långt, men jag tycker att frågan är relevant, nämligen är det värt pengarna att uppgradera kamera eller ska man satta på gluggar till 350d?
Nu smyger sig "uppgraderingsfebern" efter det första året.Min tanke är då att gå till 5D.
Fler funktioner, mer pixlar mm.
Har läst en del trådar att om man t ex inte ska skriva ut störren än A4 är det mycket svårt att se skillnad. Är man däremot pixelgranskare finns skillnader i skärpa o annat.
Om man t ex beskär/croppar vid vilken beskärnningsgrad syns skillnaden?
Är interpolering att fullgott alternativ, själv är jag tveksam til interpolering, men jag kan ju ha fel.
Är det bättre att köpa topp gluggar till 350D än att satsa pengar på en 5D?
Om jag ändå vill satsa på en 5D och behöver:
- macro
- vidvinkel (inomhus, stadsfotografering,natur)
- "walkaround" eller "semester objektiv" om man så kallar det dvs om man vill försöka klara sig med en glugg en vecka där långzoom inte är aktuellt
- långzoom (max 500mm? vettigt??)
- fast lång brännvidd för fåglar, djur o annat
¨
Vad har ni för förslag till gluggar?
Jag förmodar att med "skräpgluggar" kastar jag mina 5D pengar i papperskorgen.
Det jag menar är 5D kanske kräver mer än 350D
i fråga om glugg kvalité för att komma till sin rätt.
Det här blev långt, men jag tycker att frågan är relevant, nämligen är det värt pengarna att uppgradera kamera eller ska man satta på gluggar till 350d?