** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Gå från 30D till 70D - största skillnaderna (för stillbild då)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Är bra nära att ta belsutet att slå till på en EOS 70D snart, då min gamla 30D känns rätt föråldrad. Den tar fortfarande fina bilder, speciellt i ok ljus. Men den har sina små nackdelar som jag hoppas tiden har förfinat bort till stor del. Dels tycker jag ibland att AF:en är aningen osäker. Dels tycker jag den är rätt tråkig att fota över ISO 800. 1600 duger enbart om man kan garantera en stark exponering. 3200 (H-läget) är inte kul.

Vad är egentligen de största skillnaderna för stillbilder (30D kan ju inte ta video alls ens) som hänt sedan dess? Jag har ju hört en stor del av nyheterna som 70D har mot 60D, men har som inte varit insatt där mellan, så jag är inte helt säker.

AF har ju bytts ut nu sist iaf, och ska väl vara riktigt fin, och funka bra även till video då. 19 AF punkter mot mina enbart 9. Mycket större ISO-range, och jag gissar klart lägre brus och tråkigheter vid varje steg?

Vad mer? Live view har jag ju inte, och det kan säkert vara shysst ibland, och väldigt bra till video. Är det någon direkt skillnad på sökaren?

Snabbare och längre sekvenstagning finns ju nu, men jag fotar sällan där det behövs, så min 30D har räckt med sin speed.

En sak jag saknar är automatisk sensor-rengöring. Jag får tråkiga blobbar vid små bländare som är jäkligt svåra att få bort. Funkar det automatiska idag bra?

Det givna är ju massor med fler pixlar också, men det i sig är sällan enormt viktigt då jag inte gör stora utskrifter. Kan kanske börja med lite fler sen, men det är inte viktigt i sig nu.

Jag har säkert glömt massa saker jag inte ens har koll på. Så om någon vill vara snäll och hjälpa mig med vad som faktiskt är tydliga skillnader (som inte bara imponerar på pappret utan faktiskt märks av) vore det väldigt shysst. =)

Video ska bli kul att börja testa med sen såklart, men där är allt nytt, så det behöver vi inte ta här.

Jag har ingen EOS 30D att jämföra med, men jag har en EOS 40D. Och en EOS 70D, alltså.

Största skillnaden tycker jag är autofokusen. Bra mycket träffsäkrare hos EOS 70D. Marginellt högre bildfrekvens också, men där är det aningen större skillnad mot EOS 30D.

Antalet pixlar är faktiskt signifikant fler hos EOS 70D jämfört med EOS 30D/40D. Även om man inte gör stora förstoringar så har man större beskärningsmöjligheter med EOS 70D.

LIte bättre signal/brus-förhållande, men vänta dig inga mirakel.

Annars är det nog Live View och video-funktionerna som står ut hos EOS 70D. Helt klart trevligt att kunna styra autofokusen vid videoupptagning genom att peka på skärmen.

Skärmen är f.ö. betydligt bättre på EOS 70D. Skarpare och utfällbar. Det sistnämnda är trevligt för video men också mycket användbart för makrofoto.

EOS 70D kan också styra Canons EX-blixtar trådlöst med den inbyggda blixten. Det är en finess jag verkligen gillar.

Jag hade 20D några år, det är i princip samma kamera som 30D (samma sensor)
Kvaliteten lyfte när 40D kom med bättre bildkvalitet och fint fokussystem.
Upp till 70D är ytterligare ett lyft. Du kommer direkt att se skillnad på bilderna, både i bra ljus men framförallt i svagt ljus. Lite wow-effekt här och där.
Den vikbara pekskärmen är givetvis mycket användbar för video men även för stillbilder.
Många är väldigt lyriska över 70D.

Du har live view vilket är väldigt naja när man plåtar prylar och har kameran på stativ. Enkelt att fokusera manuellt.

Jag kan bara hålla med Jan Olof Härnström. Tog själv steget från 40d till 70d nyligen och är väldigt nöjd med resultatet. Du kommer säkert få, som Härnström skriver, "wow-upplevelser" här och där och för mig var skillnaden stor i hur de båda kamerorna presterar vad gäller brus och bildkvalité.

Bara hunnit prova lite än. Första riktiga testsessionen blir nog imorgon om vädret vill. Än verkar det mesta lovande, även om jag tycker AF-punkt-val är krångligare nu, när jag var van med den lilla tum joystick-grejen på 30D. Den var enormt smidigt för snabba AF punkt byten.

Måste läsa på mer om funktionerna i 70D och hur man gör allt smidigast. Brusnivån verkar iaf helt klart bättre, och AF-precisionen klart högre. Knappt hunnit granska bilderna i datorn än, men det är en tydlig ny dimension i bilderna. Mer tryck, mer skärpa. Renare.

Knappen mellan avtryckaren och främre inställningsratten växlar mellan tre olika varianter av automatiskt val av AF-punkt. Ofta fungerar det bra att välja en av dem. VIlken som passar bäst beror på motivet.

Annars är joysticken utbytt mot tilthjulet. Det är inte riktigt lika bra som joysticken, men duger hyfsat.

Att man tog bort joysticken tycker jag är en av de sämre sakerna med de tvåsiffriga EOS-modellerna efter EOS 50D.

Japp, kan bara hålla med. Detta kommer säkerligen fungera helt acceptabelt när jag lärt om mig så det känns naturligt. Men joysticken var verkligen bra, så synd att byta den.

Jag är van att alltid välja punkt själv, så ska experimentera med de andra lägena mer också. Kan säkerligen funka bra i många lägen. Men jag gillar att ha korta skärpedjup och fokus på specifika kanter eller hörn i mycket jag fotar, så då är det den gamla manuella punktvalsmetoden som funkar bäst.

Ja, om man har lite tid på sig att välja AF-punkt och sikta så är det eget val av AF-punkt oftast bäst.

Jag köpte dock min EOS 70D när jag märkte att EOS 60D inte riktigt dög för att fotografera fåglar. I somras gick ett fågelsträck rakt över vårt hus. Det handlade om gäss, och de landade på åkern strax bortom tomtgränsen, så de flög rätt nära och lågt. Om man ska fånga fåglar med AF så fungerar "zone AF" bättre än att man själv väljer en fokuspunkt.

Bilagor

• IMG_1512_small.JPG
    IMG_1512_small.JPG
    135.3 KB · Visningar: 48
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar