Annons

Gå bakåt i utvecklingen och köpa analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag är sedan snart ett halvår nöjd ägare till en 300D samt lite optik. Använder dels kameran som hobby men också i mitt jobb som ljuskonsult för att dokumentera provbelysningar och färdiga jobb. Faktum är att jag tycker det är så roligt med en systemkamera att jag funderar på att komplettera med en analog dito, dels för att det vore skoj att testa att fota med dia, men också som backup (om man står i -15 grader en sen kväll i Ö-vik och ska dokumentera en provbelysning av en fasad och digitalarn av nån anledning inte vill vara med, t.ex. för att batterierna är slut eller minneskorten ligger hemma i Jönköping) i jobbet.

Vad jag förstått kan man med tur fynda lite på den analoga begagnatmarknaden. Blir det en analog blir det naturligtvis en Canon, så att jag kan använda den optik jag redan har och kommer att köpa i framtiden(- Sigma 18-55 som väl enbart är för digitalare) osv.

Nu undrar jag vad man ska tänkas köpa? Jag har väldigt dålig uppfattning om analoga hus och skulle gärna vilja veta vad som kan tänkas vara vettigt. Jag vill ha en hyfsat gedigen kamera, så en EOS 3000 känns kanske inte så lockande. Prislappen får inte vara för hög, men några tusenlappar har jag väl råd med, köper man privat beror det väl också lite på vad det är för tillbehör med osv.

Ett alternativ skulle ju också kunna vara att kaxa till sig och köpa en begagnad mellanformatskamera eller nåt, men här talar man väl om helt andra summor?

Vad anser NI, kära kunniga fotografer?
 
Jag skulle köpt ett begagnat hus. Typ max 2000-3000:-.

Man klarar sig gott med ett 300v och då handlar det väl snarast om < 2000:-. Vill du lyxa till det så finns det nog gott om 30-hus till rimlig peng.

Verkar som utbudet på bra begagnade Canon (analoga) är mycket stort.
 
Hej.
Jag har sjalv en 300d och har tidigare funderat lite pa att kopa ngt begagnat analoghus (fast nu blir det nog inte sa, for jag har inte tid).
Jag kikade mest efter EOS600 eller 650 hus, vilka verkade vara ratt stabila och uppfyller de viktigaste kraven, EF-fattning, Av-, Tv- och M-installning (vad mer behover man?).
 
Jag skulle prioritera ett relativt nytt hus. Så att sannolikheten att det fungerar vid behov ökar då du ska ha det som ett reservhus...
 
skulle föreslå ett eos5 hus som du kan hitta med vertgrepp för en sådär 2500:-

Mvh/Thomas
 
Håller med Tomas tidigare i tråden, köp en EOS 5 begagnat, du får en riktigt bra kamera för en väldigt liten slant. De brukar inte kosta mer än 2500 -3000 kr vid privat begagnatköp. Tror det är svårt att hitta en en mer prisvärd kamera för tillfället. Den enda nackdelen är kanske att den inte har E-TTL. Men utifrån ditt tänkta användningsområde så ser jag inte att det har någon betydelse....dumt att dundra på med blixt när man skall fotografera belysning, blir ju inte riktigt rättvisande....

Per, varför skall man köpa en aps-systemkamera? Frågan är inte kritisk, utan mer nyfiken. Har aldrig använt mig av en sådan, finns det några uppenbara fördelar framför en vanlig systemkamera (135-format)?


Mvh

Jalle
 
Det är helt sjukt vad folk är kära i Eos 5. Håller med föregående talare, vad är fördelen? 30/33 är ju en bättre kamera, men det känns nästan som att man skulle få minder pengar för ett 33 hus med batteripack än en eos 5??

Vad skulle jag få för mitt 33 hus med batteripack om jag skulle sälja det nu tex?
Nån som är intresserad?
 
PatrikAdolfsson skrev:
Hej,

Skulle ni valt eos 5 framför eos 30/33 ?

Och varför?


Jag får följande med EOS 5:

* Spotmätning

* Större omfång på ljusmätningen (5=EV -1-20, 33= EV 1-20)

* Utbytbar mattskiva

* bättre dynga i den inbyggda blixten, högsta ledtal 17, EOS 33 högsta är 13.

* blixtsync på 1/200 sek, dock ej FP-sync.

* Större sökare än på 33an

* Snabbare filmmatning, 5 bps.

* Kortaste slutartid 1/8000 sek (när man nu har nytta av det :)


Därmed inte sagt att det är en mycket bättre kamera än EOS 33, den har ju en del fördelar den med, E-TTL, 7 punkters AF och en mer avancerad ljusmätare...

Jag är inte så säker på att 33an är en "bättre" kamera än 5an, men naturligtvis nyare. Tycker de är ganska likvärdiga egentligen.Har ingen större erfarenhet av att använda 33an, så jag borde kanske inte ifrågasätta den.

Mvh

Jalle
 
Senast ändrad:
tack för svar. Såvitt jag tolkar det är det EOS 5 eller 30/33 jag bör överväga. Tar gärna fler argument för/emot de olika modellerna. EOS33 finns ju att köpa ny, så den kan jag hitta info om på t.ex. Cyberfoto. EOS 5 finns inte längre på marknaden eller?
 
TorO skrev:
EOS 5 finns inte längre på marknaden eller?

EOS 5 finns endast på begagnatmarknaden... Har för mig att 30/33:an var någon sorts ersättare till 5:an, men det kan vara att jag har fel.

Jag har själv en 33:a och är otroligt nöjd med den. Det verkar som om du har fotat en del och jag tror att du skulle känna dig ganska "hemma", med en 33:a. Jag har aldrig använt en 5:a, endast haft den i handen, och antagligen är det en mkt bra kamera, men jag föredrar 33:an med fin ljusmätning och E-TTL

Det här var min synpunkt på det hela...
 
30:an har ögonstyrning. Är inte säker om man kan använda glasögon, men i alla fall kan man ställa in dioptern...
 
En fin EOS600 kan man hitta för under tusenlappen. INGET slår den pris/prestandakombinationen, tro mig...
 
en liten varning bara, gamla hus med dyra batterier!!! jag hade en 650 för många år sedan och den hade en förmåga att sluka batterier. På den tiden var dom ganska dra, vet inte vad dom kostar i dag iofs.600 var mycket bättre men ändå ganska törstig på ström. tror att dom nyare är lite snålare med strömmen och det kan vara värt lite extra för detta.

//J
 
EOS 6xx drar lite ström även när den är avstängd. Tar man ur batteriet om den ligger oanvänd ett tag så räcker batteriet länge. Å andra sidan är det bara ett batteri. Många kameror har två (dyra) batterier.
 
Aviator skrev:
Har för mig att 30/33:an var någon sorts ersättare till 5:an, men det kan vara att jag har fel.


Nej, EOS 30/33 är snarare en vidareutveckling av EOS 50 än en ersättare till 5:an. Kolla gärna in Jesper Ekvalls utmärkta kameraöversikt och tabelljämförelse av Canonsystemet under "produkter" här på fotosidan.

Mvh

Jalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.