Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå över till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
ja då var det väl dags då...
jag har fotat endast med mamiya rz2 dom senaste åren och har vant mig vid den. att hitta en digitalkamera som kan ge mig samma trevliga fotoupplevelse tror jag inte finns. jag gillar den stora sökaren i mellanformats kameror. det är skönt att kunna titta i sökaren utan att behövs anstränga ögot lika mycket som man behöver i tex småbildskameror. men jag är trött på film, framkallning och förvaring av negativ. jag vill slippa dessa kostnader. då är frågan vilken kamera som gäller. jag vill ha en digital kamera som kan ge mig lika bra resultat som min mamiya, när det gäller skärpa, färgtoner osv. visserligen så kan man ju fixa till bilden efteråt i photoshop, phaseone osv. men det är ju viktigt att orginalet, grunden är bra. pengar är inte direkt något hinder. fast att betala 100,000kr från canon eos 1d vill jag inte göra. det lutar år canon 10d. den har fått mycket pris och beröm. jag har hört att sigma har en digitalkamera som också ska vara väldigt bra. vad jag har hört så ska hudtonerna vara bättre i sigma än canon. men själv så vet jag inte, jag har inte testat. jag har funderat på ett digital bakstycke till mamiya rz2 men känner mig osäker. hur är tamros objektiv jämnfört med canons?
jag undrar vad ni har för synpunkter...

tacksam för svar :)

Oj, det var många frågor på en gång.
Jag undrar om du har tittat här på forumet på de andra trådarna? Där finns ofta väldigt bra information. Sökfunktionen är utmärkt om man inte vill surfa på forumets rubriksystem.

Om du vill ha mellanformatets kvalitet så lär du få skaffa en Ds (11Mpix).
Alla 6 Mega DSLR inkl. Sigmas 9 (egentligen 3)Mega ligger något under mellanformat i upplösning och detaljrikedom.

Antar att det är nya Sigma SD-10 du syftar på, läs lite om den i forum & tester. Det finns några hakar med den som gör att åtminstone jag tycker att du istället bör fundera på 10D...

Jag är intresserad av Sigman om priset på den pressas kraftigt, nu är jag dock tveksam på att det gör det...

hmm jo det var nog den jag tänkte på. hmm.. jag vill ha canon 1ds men 100,000kr känns lite väl.
hmm... canon 10d verkar vara det rätta för mig. fast jag gillar inte att köpa en kamera och veta att det finns en ännu bättre. jag kanske slår till på 1ds i stundens hetta.

EricSthlm skrev:
hmm jo det var nog den jag tänkte på. hmm.. jag vill ha canon 1ds men 100,000kr känns lite väl.
hmm... canon 10d verkar vara det rätta för mig. fast jag gillar inte att köpa en kamera och veta att det finns en ännu bättre. jag kanske slår till på 1ds i stundens hetta.
Canon EOS 1Ds kostar bara 86-87.000:-

Iskall

Den Digitala Revolutionen är ju i sitt klimax nu.
Priserna på DSLR har gått kraftigt nedåt.

En idé är att börja med 10D, ha is i magen och invänta nästa generation DSLR med högre upplösning. Jag blir inte förvånad om det snart händer något på den fronten. En "konsumentsensor" í en billigare kamera än 1Ds.

Om pengar inte skulle vara något hinder skulle ett digitaltbakstycke kanske passa bäst. Vänta ett år till så kanske bra bakstycken har kommit ned till 100 000kr. Att gå över till digitalt gör ju att man slipper framkallningskostnaden men förvaringskostnaden blir nog väldigt hög. Jag vet inte hur de som kör digitalt gör men kopiera till minst 2st CD-skivor och kopiera om dem till nya skivor minst vart 5:e år behövs nog för hembrända skivor. Om man väljer att spara undan till hårddiskar som man lagrar undan så måste man räkna med att kopiera till nya typer av hårddiskar efter också kanske 5 år då de gamla typerna inte kommer att kunna installeras i de nya datorerna.

Undrar vad det kostar att behålla sina högupplösta bästa bilder digitalt under 50 år...

JanOlofHärnström skrev:
Sigmas 9 (egentligen 3)Mega

Sigman har 3.4mp i tre lager för att kunna registrera varje färg för sig..och den har en upplösning som ligger ungerfär i nivå med 6mp-kamerorna..sen har den andra problem..brus m.m.

Nya SD10 har mindre brus (samma upplösning)..åh andra sidan så ser inte bilderna alls lika skarpa ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar