Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå över från startkitet. hjälp av val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

rajjejosefsson

Aktiv medlem
Har nu nikon 18-105 vr och ett 35mm 1.8 men vill inom framtiden upgradera till nytt å bättre. Kanske borde köra på ett tag till, tills ja vet mer vad ja gillar fota. men gillar att fota landskap väldigt mycket sen lite arkitektur och lite mindre objekt.

Ska iväg på resa till asien om 6 månader så förbereder mig lite på de.
 
Har nu nikon 18-105 vr och ett 35mm 1.8 men vill inom framtiden upgradera till nytt å bättre. Kanske borde köra på ett tag till, tills ja vet mer vad ja gillar fota. men gillar att fota landskap väldigt mycket sen lite arkitektur och lite mindre objekt.

Ska iväg på resa till asien om 6 månader så förbereder mig lite på de.

Gillar du att fota landskap så är en bra vidvinkelzoom trevligt att ha.
 
Vidvinkelzoom som sagt, kanske ett 12-24, Tokinas är prisvärt. Sigma har också något 10-20 eller liknade som brukar vara populärt. Kanske ett makro också om du vill fota små objekt, Tamrons nya 90/2,8 VC är riktigt trevligt. Du kan faktiskt klara dig ganska bra med ett 12-24, 35 och 90.

Tidigare som reskit uppsättning hade jag12-24 och nikons 60/2,8 det fungerade också fint om man vill resa med två objektiv.
 
Saken är ju om man skaffar ett bra vidvinkelsobjektiv vad ska ja då ha 18-105 till? allround? men vidvinkeln kommer förmodligen vara mycket bättre på sin sak. så blir lite klurigt detta.

hur ser ett bra set objektiv ut?

Vidvinkel normal och zoom, men vilka och prisvärt
 
Saken är ju om man skaffar ett bra vidvinkelsobjektiv vad ska ja då ha 18-105 till? allround? men vidvinkeln kommer förmodligen vara mycket bättre på sin sak. så blir lite klurigt detta.

Precis! Ett Sigma 10-20 mm kompletterar ju en allroundzoom som börjar på 18 mm alldeles förträffligt.

Om distorsionen som 18-105:an har inte besvärar dig så fortsätt med den. Själv tyckte jag att distorsionen var besvärande, framför att vid arkitektur, att jag valde att byta bort den mot en 16-85.
 
Precis! Ett Sigma 10-20 mm kompletterar ju en allroundzoom som börjar på 18 mm alldeles förträffligt.

Yes, ska kolla vidare på ett sådant, lika bra å köpa ett ordentligt sådan nog, får de lite billigare i usa.
Men sen undrar ja behöver man inte ett bra teleobjektiv då man vill nå det man inte kan nå eller kanske inte orkar nå? Märkte av detta lite när ja skulle fota en fågel ute på havet å fick klättra mig fram nästan för att få så bra bild som möjligt.
 
Men sen undrar ja behöver man inte ett bra teleobjektiv då man vill nå det man inte kan nå eller kanske inte orkar nå? Märkte av detta lite när ja skulle fota en fågel ute på havet å fick klättra mig fram nästan för att få så bra bild som möjligt.

Om man fotar fåglar finns det nästan ingen gräns för hur stora, tunga och dyra teleobjektiv som man anser sig behöva. Kolla bara in tråden om Tamrons nya 150-600 mm.
 
Har nu nikon 18-105 vr och ett 35mm 1.8 men vill inom framtiden upgradera till nytt å bättre. Kanske borde köra på ett tag till, tills ja vet mer vad ja gillar fota. men gillar att fota landskap väldigt mycket sen lite arkitektur och lite mindre objekt.

Ska iväg på resa till asien om 6 månader så förbereder mig lite på de.

Jag har testat en del olika vidvinkelobjektiv och Samyang 14mm f/2.8 är när det gäller optisk kvalitet en klar favorit. Att det har manuellt fokus har mindre betydelse med så kort brännvidd.
 
Jag har testat en del olika vidvinkelobjektiv och Samyang 14mm f/2.8 är när det gäller optisk kvalitet en klar favorit. Att det har manuellt fokus har mindre betydelse med så kort brännvidd.

okej, har också kollat lite på Tokina 11-16 f2.8.

Om man fotar fåglar finns det nästan ingen gräns för hur stora, tunga och dyra teleobjektiv som man anser sig behöva. Kolla bara in tråden om Tamrons nya 150-600 mm.

Kollat lite på 55-300 nikon verkar inte så fasligt dyrt heller
 
Senast ändrad:
Titta gärna på dina bilder och notera vilkea brännvidder du oftast använder, Om du använder 18mm oftare än 105, köp en vidvinkelzoom som ger dig mer omfång nedåt. Yat du oftare med 105mm, köp något med längre brännvidd. Använder ofta stötsa blänadre (lägsta värde), köp ett ljusstarkare.

Ungefär så.

Jag tycker att 18-105s bildkvalitet är rätt bra och att skillnaden inte blir jättestor om man bara går upp ett snäpp i prisklass.

Per.
 
Titta gärna på dina bilder och notera vilkea brännvidder du oftast använder, Om du använder 18mm oftare än 105, köp en vidvinkelzoom som ger dig mer omfång nedåt. Yat du oftare med 105mm, köp något med längre brännvidd. Använder ofta stötsa blänadre (lägsta värde), köp ett ljusstarkare.

Ungefär så.

Jag tycker att 18-105s bildkvalitet är rätt bra och att skillnaden inte blir jättestor om man bara går upp ett snäpp i prisklass.

Per.

är just nu inne på dessa men vet ej ännu om ja ska köra på telezom eller vidvinkel, känner att det är hugget som stucket att ja kommer behöva alla i slutändan.

10-24
18-105
70-300
 
Jag hade nog tagit ett 18-105 om du ska till Asien. Då får du ändå lite vidvinkel samt en zoom ifall du vill fota djur ex.
 
Jag hade nog tagit ett 18-105 om du ska till Asien. Då får du ändå lite vidvinkel samt en zoom ifall du vill fota djur ex.

Men då kör ja på det så får ja se efter resan istället då man fotar mer än vad ja i vanliga fall gör här hemma. har ju 35 1.8 för ljussvaga situationer. men den funkar väll bra som lite allround med?
 
Jag skaffade nikon 10-24 och tycker att den är riktigt bra. Ganska raktecknande och lite ca för en zoom, dessutom skarp och snygga färger.
 
Jag skaffade nikon 10-24 och tycker att den är riktigt bra. Ganska raktecknande och lite ca för en zoom, dessutom skarp och snygga färger.

okej, vet inte hur mycket vidvinkel som behövs för att fota arkitektur osv, en del av mig vill sälja 18-105 och köpa 16-85 då ja stör mig lite på hur de böjs in och böjs ut när ja fotar något som är rakt.
man kan ju inte få alt, hade velat ha 10-24 16-85 70-300 om ja fick välja idag men ja de blir lite dyrt på en gång.
 
okej, vet inte hur mycket vidvinkel som behövs för att fota arkitektur osv, en del av mig vill sälja 18-105 och köpa 16-85 då ja stör mig lite på hur de böjs in och böjs ut när ja fotar något som är rakt.
man kan ju inte få alt, hade velat ha 10-24 16-85 70-300 om ja fick välja idag men ja de blir lite dyrt på en gång.

Om du berättar var du bor, kanske någon hygglig FS-medlem kan låna ut en vidvinkelzoom så du får prova hur mycket som "behövs".

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.