Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gällande Tamron 28-75 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
28mm @ 7.1 100% crop (oskärpt) Här var dock avståndet längre till "motivet", ca 40-50meter
 

Bilagor

  • tamron3.jpg
    tamron3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 604
100% crop tagen med Tamron 28-75 på bländare 4,5.Plåtad i jpg med Pentax istD som har låg skärpning i kameran.(28mm)
 

Bilagor

  • eimgp2176.jpg
    eimgp2176.jpg
    48 KB · Visningar: 529
Får ni ordning på problemen?
Funderar själv på och skaffa detta objektiv....

Vad tycker ni om det?
 
Jag är nöjd med mitt, skarpt och ljusstarkt. Bra alternativ eller komplement, Sigma 18-50 2,8 som oftare sitter på kamreran.
 
Vet inte om det tillför diskussionen något, men jag tog en bild för jämförelse.
Avstånd till gröna skylten där jag lagt fokus är 175-200meter. Tamron 28-75/2.8 vid 28mm och f/2.8, 1/500, ISO 100. Handhållet.
 

Bilagor

  • 28mm.jpg
    28mm.jpg
    44.9 KB · Visningar: 447
Arne S skrev:
Vet inte om det tillför diskussionen något, men jag tog en bild för jämförelse.
Avstånd till gröna skylten där jag lagt fokus är 175-200meter. Tamron 28-75/2.8 vid 28mm och f/2.8, 1/500, ISO 100. Handhållet.

Tack för den bilden, om jag fotar med f/2.8 vid 28mm (fokus ca 100m) så blir allt suddigt. Mitt objektiv måste vara helt fel, alternativet även min Canon 350D.
Har provat med ett annat Tamron 28-75 för ca 4 veckor sedan, även då blev bilden helt suddigt vid f/2.8 vid 28mm. La fokus ca 100-150m från kameran.
/Roger.
 
johan_w skrev:
hur blir kvalitén med större bländartal?

Har du lagt in senaste firmwaret i kameran?

Jag ska reklamera objektivet, bilden blir hyfsat bra vid 28mm. 1/250, f/8.0 Jag la fokus på bilen. ca 50m från kameran
 

Bilagor

  • tam2.jpg
    tam2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 434
Testade tre 28-75:eek:r på min 10D med uselt resultat. Den tredje gluggen + kamerahuset skickades till Tamron, Tyskland där gluggen kalibrerades för mitt kamerahus och problemet är löst.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Testade tre 28-75:eek:r på min 10D med uselt resultat. Den tredje gluggen + kamerahuset skickades till Tamron, Tyskland där gluggen kalibrerades för mitt kamerahus och problemet är löst.

/Johan
Johan! tog det lång tid innan du fick tillbaka kameran/objektivet från Tyskland? Funkar kameran bra med andra objektiv? Det är väll bara objektivet som kalibreras, eller?
/Roger.
 
stenaker skrev:
Johan! tog det lång tid innan du fick tillbaka kameran/objektivet från Tyskland? Funkar kameran bra med andra objektiv? Det är väll bara objektivet som kalibreras, eller?
/Roger.

Det är objektivet det pillas med, inte kameran. Vill minnas att jag hade tillbaka den efter ca en månad och den funkar bra med de andra objektiven jag har.

Antingen tar du det med generalagenten (Focustrading, Sverige) själv eller via handlaren som sålde objektivet.

/Johan
 
Jag har testat mitt Tamron 28-75/2,8 en del på grund av att jag också upplevt att skärpan i alla lägen inte är den bästa.Vid mina prov mot en bokhylla visade det sig att skärpan var bäst vid 28mm och sämst vid 75mm. Bländar man ner några bländarsteg så är skärpan bra även vid de längre brännvidderna. Jag har haft objektivet för justering hos Tamron i Tyskland två gånger utan resultat i mitt tycke. Jag har även jämfört med Sigma 28-70/2,8 och där var skärpan lika dålig vid största bländaren! Testerna har jag gjort med D100. Jag har flyttat kameran vid ändring av brännvidden så att jag får samma utsnitt av bokhyllan. Är det rätt att göra testet på detta sätt? Så här blev resultaten.
 

Bilagor

  • tamron 28-75,75mm 2,8 part.jpg
    tamron 28-75,75mm 2,8 part.jpg
    53.6 KB · Visningar: 329
Matsk skrev:
Jag har testat mitt Tamron 28-75/2,8 en del på grund av att jag också upplevt att skärpan i alla lägen inte är den bästa.Vid mina prov mot en bokhylla visade det sig att skärpan var bäst vid 28mm och sämst vid 75mm. Bländar man ner några bländarsteg så är skärpan bra även vid de längre brännvidderna. Jag har haft objektivet för justering hos Tamron i Tyskland två gånger utan resultat i mitt tycke. Jag har även jämfört med Sigma 28-70/2,8 och där var skärpan lika dålig vid största bländaren! Testerna har jag gjort med D100. Jag har flyttat kameran vid ändring av brännvidden så att jag får samma utsnitt av bokhyllan. Är det rätt att göra testet på detta sätt? Så här blev resultaten.
Mats! Hur långt är det mellan kameran och böckerna?
/Roger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.