Annons

Fysisk hjälp med Lightroom/NAS/Lagring för bästa uppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)

andymetal

Aktiv medlem
Hej Fotovänner!

Jag har nyligen köpt en iMac efter att ha tröttnat på alla problem med PC. Efter ca 100 timmars support/sökningar I trådar så känner jag att jag måste vända mig till någon mer profesionell person, som känner till Lightroom-uppbyggnad med mappar etc samt hur man på bästa sätt staller in NAS för enkel backuphantering etc.
Jag har inte tid att ägna mer timmar för att leta mig igenom bästa möjliga lösning med min nuvarande utrustning utan hade gärna sett att någon vänlig själ kommer hem till mig och hjälper mig med detta? I utbyte staller jag gärna upp för dig på något sätt (fototips eller vad jag nu kan ge dig).

Finns det någon vänlig själ I Skåne som (jag bor I Höör) som skulle vilja komma hem till mig och hjälpa mig?

Vore evigt tacksam om Du som är kunnig hör av dig :)

Stort tack!

MVH
Andreas

Hej Fotovänner!

Jag har nyligen köpt en iMac efter att ha tröttnat på alla problem med PC. Efter ca 100 timmars support/sökningar I trådar så känner jag att jag måste vända mig till någon mer profesionell person, som känner till Lightroom-uppbyggnad med mappar etc samt hur man på bästa sätt staller in NAS för enkel backuphantering etc.
Jag har inte tid att ägna mer timmar för att leta mig igenom bästa möjliga lösning med min nuvarande utrustning utan hade gärna sett att någon vänlig själ kommer hem till mig och hjälper mig med detta? I utbyte staller jag gärna upp för dig på något sätt (fototips eller vad jag nu kan ge dig).

Finns det någon vänlig själ I Skåne som (jag bor I Höör) som skulle vilja komma hem till mig och hjälpa mig?

Vore evigt tacksam om Du som är kunnig hör av dig :)

Stort tack!

MVH
Andreas

Du vill kunna ta en backup på ditt bildarkiv till din NAS? Det behöver du i så fall inte blanda in Lightroom i.

Eller är det Lightrooms katalog (inga bilder utan bara din katalogisering samt information om ändringar i bilder) du vill ta en backup på?

Jag utgår ifrån att du känner till att Lightroom inte fungerar i nätverk.

Du vill kunna ta en backup på ditt bildarkiv till din NAS? Det behöver du i så fall inte blanda in Lightroom i.

Eller är det Lightrooms katalog (inga bilder utan bara din katalogisering samt information om ändringar i bilder) du vill ta en backup på?

Jag utgår ifrån att du känner till att Lightroom inte fungerar i nätverk.

Hej,

Nej man skall väl kopiera bilderna mappsystemet från finder alt utforskare (PC) och sedan kopiera .lrcat och den andra filen I lightroom-mappen.

Jag kan köra Lightroom med katalogen på mitt NAS med min PC, men inte MACen, skall visst gå att komma runt detta.

Nu vill jag främst ha hjälp med att sätta upp NASet och konfiguerar detta på bästa sätt, samt få tips på hur jag kan förbättra mitt lagringssätt med smidiga backuper, gärna per auto, samt hur jag enkelt kan bygga ut med mer minne framöver då jag fotar en hel del.

Finns du I Skåne, må tro?

Varmt välkommen till Macvärlden!

Kanske sätta in en annons i Köp & Sälj under Jobb finnes?

Som jag ser det går arbetet ut på att:

*ställa in så att datorn kommer åt NAS:en
*ställa in så att LR gör backup på sin katalog
*installera Crashplan, gratis på datorn (eller annan backupmjukvara, ej TM!)
*ställa in så att Crashplan gör backup på backuperna av LR-katalogen, bildfiler samt ev andra användarfiler (dokument etc)
*säkerställa att det hela fungerar, genom att återställa bilder/LR-katalog från NAS:en

Det här är max 1-2 timmes jobb för den som gjort det förut.

Ett litet tips: det kan hända att den som passar för jobbet inte har möjlighet att närvara på plats. Det hela går att sköta på distans, men se till att personen du låter vara med och styra din dator är någon du litar på.

Någon som kan tipsa om nåt företag som erbjuder dessa tjänster?

Varmt välkommen till Macvärlden!

Kanske sätta in en annons i Köp & Sälj under Jobb finnes?

Som jag ser det går arbetet ut på att:

*ställa in så att datorn kommer åt NAS:en
*ställa in så att LR gör backup på sin katalog
*installera Crashplan, gratis på datorn (eller annan backupmjukvara, ej TM!)
*ställa in så att Crashplan gör backup på backuperna av LR-katalogen, bildfiler samt ev andra användarfiler (dokument etc)
*säkerställa att det hela fungerar, genom att återställa bilder/LR-katalog från NAS:en

Det här är max 1-2 timmes jobb för den som gjort det förut.

Ett litet tips: det kan hända att den som passar för jobbet inte har möjlighet att närvara på plats. Det hela går att sköta på distans, men se till att personen du låter vara med och styra din dator är någon du litar på.

Någon som kan tipsa om nåt företag som erbjuder dessa tjänster?

Perfekt! Du fattade poängen ;) Önskar fysiskt besök så blir det enklare att hänga med
Och lite mer hands on. Jag vill kanske ändra arbetssätt eller behöver utöka med lagringsutrymme.

Lånar din text och lägger ut en annons. Tack!

Mvh
Andreas

Dessutom vill Andreas komma åt bilderna och dess redigeringar från både sin mac & sin PC.
Det är inte alltid man får som man vill, men just i det här fallet så borde det gå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar