Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fysikalisk framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

popper

Medlem
Det finns en framkallningametod där man fixerar filmen först och sedan framkallar genom att tillföra silver från framkallningslösningen. Är det någon som prövat metoden eller känner till några recept?

Fysikalisk framkallning användes på reproanstallterna förr i världen. Jag provade på skoj för sådär en 50 år sedan. Jag fick dålig skärpa har jag för mig. Detta är ett recept som jag hittade.

först fixering i alkaliskt fix. Sedan noggrann skölj och framkallning med följande framkallare som kam ske i dagsljus.

A-lösning torr Natriumsufit 190 g
Silvernitratlösning 10% 75ml
vatten till 1 liter

B-lösning torr Natriumsulfit 20 g
Metol 20 g
Vatten till 1 liter

Innan användning blandas 150 ml A med 30 ml B.

Framkallaren slits och måste bytas då och då.

I Boströms fotokemi och Bäckströms handbok står en del om fysikalisk framkallning.

Jag använde med större framgång en sk halvfysikalisk framkallare med Parafenylendiamin. Det receptet hittar jag inte nu.

Boströms fotografisk kemi kom på mitten av 50-talet tror jag och handlade o som, namnet antyder, Om framkallning av film mm.
Bäckströms fotografisk handbok var standardverket om fotografi. Fanns i två upplagor från Natur&Kultur. En från 30-talet och en från 50-talet..

Bäckströms handbok tror jag man kan hitta antikvariskt fortfarande men Boströms bok är nog svårare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar