Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fysikalisk framkallning
- Trådstartare popper
- Start datum
JanneO
Aktiv medlem
Fysikalisk framkallning användes på reproanstallterna förr i världen. Jag provade på skoj för sådär en 50 år sedan. Jag fick dålig skärpa har jag för mig. Detta är ett recept som jag hittade.
först fixering i alkaliskt fix. Sedan noggrann skölj och framkallning med följande framkallare som kam ske i dagsljus.
A-lösning torr Natriumsufit 190 g
Silvernitratlösning 10% 75ml
vatten till 1 liter
B-lösning torr Natriumsulfit 20 g
Metol 20 g
Vatten till 1 liter
Innan användning blandas 150 ml A med 30 ml B.
Framkallaren slits och måste bytas då och då.
I Boströms fotokemi och Bäckströms handbok står en del om fysikalisk framkallning.
Jag använde med större framgång en sk halvfysikalisk framkallare med Parafenylendiamin. Det receptet hittar jag inte nu.
först fixering i alkaliskt fix. Sedan noggrann skölj och framkallning med följande framkallare som kam ske i dagsljus.
A-lösning torr Natriumsufit 190 g
Silvernitratlösning 10% 75ml
vatten till 1 liter
B-lösning torr Natriumsulfit 20 g
Metol 20 g
Vatten till 1 liter
Innan användning blandas 150 ml A med 30 ml B.
Framkallaren slits och måste bytas då och då.
I Boströms fotokemi och Bäckströms handbok står en del om fysikalisk framkallning.
Jag använde med större framgång en sk halvfysikalisk framkallare med Parafenylendiamin. Det receptet hittar jag inte nu.
JanneO
Aktiv medlem
Boströms fotografisk kemi kom på mitten av 50-talet tror jag och handlade o som, namnet antyder, Om framkallning av film mm.
Bäckströms fotografisk handbok var standardverket om fotografi. Fanns i två upplagor från Natur&Kultur. En från 30-talet och en från 50-talet..
Bäckströms handbok tror jag man kan hitta antikvariskt fortfarande men Boströms bok är nog svårare.
Bäckströms fotografisk handbok var standardverket om fotografi. Fanns i två upplagor från Natur&Kultur. En från 30-talet och en från 50-talet..
Bäckströms handbok tror jag man kan hitta antikvariskt fortfarande men Boströms bok är nog svårare.