Annons

Fyrverkeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Måttligt vidvinkel, stativ, B-läge och sikta där du tror att raketerna briserar.
Blända ner till 5,6 - 8 - 11 beroende på filmkänslighet och låt slutaren vara öppen under några brisader, variera tiden för bilderna.
 
Tog nyårsafton 1995 en serie diabilder över ett fyrverkeri som stadens största företag bjöd oss på. Jag använde naturligtvis stativ till min Minolta Dynax 7000i och zoom 70-210.
Bländarvärde 5,6 och en exponeringstid på ca 15 sek (tror jag).
Trots att jag tog ganska många bilder och varierade tiden något blev de flesta bilderna så bra att företaget köpte dem i byte mot en stor sats grova raketer som vi sköt upp påföljande nyår.
Svårigheten var att bedöma hur högt raketerna skulle nå när själva kaskaden kom.
Jag kollade in den första raketen i sökaren och låste kameran på stativen när den exploderade. Därefter inväntade jag nästa och tog bilden.
En av bilderna finns på min hemsida.
Lycka till - och Gott Nytt År!
/Tommy
 
En tumregel är att välja ett bländarvärde som är roten ur filmkänsligheten:
ISO 100 ==> bländare 10 (11)
ISO 400 ==> bländare 20 (22)

Slutartid: lite som man tycker

Utan stativ är det kört.
 
Själv vågar jag säga att 1600asa film
f5-6 funkar utmärkt, hamnar runt 1/60-1/125s
Går då å köra utan stativ,
Bifogar bild på resultatet.

// Calle
 

Bilagor

  • malmö festivalen 403.jpg
    malmö festivalen 403.jpg
    43.8 KB · Visningar: 512
Har du inte så mycket pengar att röra dig med så finns det ju mindre bordsstativ att köpa för 100-200:-

Då måste du dock tänka på att ha något stadigt att ställa det på samt att använda självutlösaren. Annars blir det suddigt.
T.ex. så kan du använda räcket på en gångbro eller liknande.

Ställ in kameran på manuellt fokus och ställ det på oändlighet, autofokus funkar inge vidare.
Prova olika slutartider från kanske 4 sekunder upp till 15 sekunder, inte för lång slutartid för då blir det så grötigt med alla krevader på bilden.

Jag tänkte mig ut med min Canon 300D samt Tamron 28-75/2.8 imorgon. Har ett Soligor-stativ för runt 500-600:- om jag minns rätt, detta funkar bra för mig.
 
Gott nytt år på er alla!
Det lyckades jag åstadkomma med min Minolta A1. Är ganska nöjd med tanke på att det är första gången jag fotograferar fyrverkerier och första gången jag försökte mig på en 30sekunders slutartid.

Detta är en "croppad" bild av den riktiga. Laddar upp hela bilden så fort jag är på jobb. Sitter med modem nu och det tar lite tid att tanka upp 2,5 MB på ett modem =)

Hur får man himlen så svart som möjligt. Min verkar vara lite färgad av någon anledning. Visserligen var hela himlen upplyst av fyrverkerier men ändå.
 

Bilagor

  • pict0488.jpg
    pict0488.jpg
    45.9 KB · Visningar: 397
Senast ändrad:
Lionheart skrev:
Hur får man himlen så svart som möjligt.
Brukar kallas att "sätta svartpunkten". I Photoshop finns tre pipetter i fönstret för både kurvor och nivåer (Bild->Ställ in). Välj den svarta och klicka på det som ska vara svart.

Det handlar om att forma nedre delen av histogrammen för de tre färgerna så de blir likadana. För bättre kontroll flyttar man därför undre punkten manuellt till en liknande position för de tre färgerna i nivåer. Din bild blir t ex bättre med R 10 G 10 B 20.
 
Nyårsnatt

Hej,

Här är en bild åt det hållet, om än inte en direkt fyrverkeribild -- bara som ett exempel (inklusive en disig måne):

Tagen ett par minuter efter tolvslaget nyåret 2004 i Högsbohöjd, Göteborg. Olympus E-1, Zuiko Digital 14-54, 14mm/2.8 (motsvarar 28mm vid 35mm), ISO 400, 1/2 sekund, kameran på ett Manfrotto 679 enbensstativ (stödd mot ett balkongräcke). Bilden är helt ofixad (bortsett från att den är nerdragen till 1280x960), och med E-1:ans samtliga standardinställningar för vitbalans (auto), skärpa, färgmättnad mm.

www.leyman.net/photos/P1011608_shq_downsized.jpg

Observera att min site inte är någon fotosite -- jag använder där bara en mapp för att tillfälligt lägga upp enstaka bilder, som denna.

hälsningar, /Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.