** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fyrkantiga objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tawi

Aktiv medlem
Det diskuterades tidigare idag fyrkantiga objektiv på 99mac.com (diskussionen). Tyvärr tycker jag inte att det kom fram några "vettiga" kommentarer. Så nu är mina frågor till er med fotokunnande;

1. Finns det fyrkantiga objektiv idag, i så fall var, vilket märke osv.

2. Till fasta objekiv, i kompaktkameror/små digitalkameror tex. så skulle det kunna tänkas vara platssparande. Men är det något som skulle kunna fungera i även systemkameror/zoomobjektiv?

3. Man säger ju att det alltid ger bäst skärpa i mitten av ett objektiv, och sämre ut mot kanterna, skulle det förvärras om man kapade kanterna för att göra objektiven mer kompakta/fyrkantiga?

4. Skulle man få konstiga optiska effekter i kanterna på ett fyrkantig lins?

5. Sista frågan, det som nämdes på 99mac är att det skulle vara mycket svårare rent tekniskt att tillverka en fyrkantig lins och även fästa den i kameran. stämmer det?

5. Det finns kvadratiska och rektanmgulära glasögon.

Jag antar att vitsen med att göra en rund lins är att linselement roteras för fokusering, samt att när slipning/svarvning av glaset såär en roterande kropp och därmed rund lättare att få till rätt optiska egenskaper för. Det var inte allt för länge sedan branschen lärde sig att gjuta optiskt glas och då kan de göras i valfri form.

Den mest ekonomiska linsen borde rimligtvis vara en som är 3:2 istället för rund, med tanke på bildformatet. Samtidigt kan en rund lins även användas för 4:3 och 1:1, så länge ljuset täcker filmen helt.

Slutsatsen efter detta ressonemang är att det förmodligen är enklare och därmed billigare att göra runda linser, som kan användas till fler tillämpnigar.

/Roland som får fyrkantiga ögon av Fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar