Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyrkantiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Jag får ofta en "wow"-känsla när jag ser fyrkantiga bilder monterade i lite maffigare ramar. Så i 2 olika omgångar har jag handlat just fyrkantiga ramar, en uppsättning från Dekorima och en från Ikea.

Men väl hemma så uppenbarar sig problemet - att få till bilder som jag tycker "passar" i ett fyrkantigt format. Så min fråga är: Har ni några knep när ni skall tänka om ofta avlånga(på bredden eller höjden) bilder till att bli fyrkantiga?

Själva bildutsnittet är ofta ganska litet, kanske 12x12 eller 10x10 och ramen med passepartout etc ofta runt 3ggr så stor.

Jag inser själv att grundproblemet är psykologiskt från min sida - men det gör inte problemet mindre :)

Mvh Lazze - 'Hip To Be Square'
 
Jag har skitsvårt att fota för ett annat format än det jag ser vid fotograferingen. Har inte haft svårt att växla mellan rektangulära och kvadratiska format mellan kameror, men jag märker att jag har svårt att anpassa komposition till annat än det rådande formatet.
 
kvadratiska bilder

Håller helt med föreg. om att komposititionen lätt blir rektangular. Jag kan dock tycka att många bilder gör sig bättre i kvadratiska format, det brukar jag se om jag efterbehandlar dom i photoshop. Här är ett exempel som jag anser gör sig bätte i det här formatet:
 

Bilagor

  • ramliten.jpg
    ramliten.jpg
    38.1 KB · Visningar: 775
jag tror mycket har att göra med de "gyllene reglerna" för fotografering, att vi vill placera objektet 1/3 till sidan av centrum, resp 1/3 upp, då fungerar det bättre med rektangulärt. Vad tror ni?
 
Jag beskär ofta mina bilder till kvadrat.
vet inte riktigt varför men jag gillar formatet & det känns som man presenterar bilden på ett snyggt sätt. Naturligtvis är det en smaksak;0)) & det finns säkerligen dom som inte alls gillar det.

Smakprov;0)
 

Bilagor

  • forum.jpg
    forum.jpg
    39.4 KB · Visningar: 760
Att gyllene snittet inte skulle fungera i kvadratiskt format hållar jag inte med om. Samma "tumregler" gäller där. Ögat i kattbilden ligger f.ö. åt gyllenesnittet till (eller tredjedelsregeln) i sidled.

Edit: Jag gillar också kvadratiska formatet bättre än 2:3. 4:5 som jag kör med i storformataren är en bra kompromiss men jag tror 6x7 skulle passa mig bättre.

Jag har så djupt inrotat i själen att utnyttja formatet att jag har svårt att göra som Lotta nedan:
 
Jag komponerar i stående format och tänker bort övre delen vid avtrycket. Plåtar ofta kvadratiskt även med dslr..

Gyllene snitt är inget problem i kvadrat. h
 
Gyllene snitt är inget problem i kvadrat.

Nej, det var bara en teori från min sida, men den sprack ju rätt snabbt.....:eek:)

Jennelis bild var riktigt läcker!
 
Ziden skrev:
...
Men väl hemma så uppenbarar sig problemet - att få till bilder som jag tycker "passar" i ett fyrkantigt format. Så min fråga är: Har ni några knep när ni skall tänka om ofta avlånga(på bredden eller höjden) bilder till att bli fyrkantiga?
...
Mvh Lazze - 'Hip To Be Square'
Mitt tips är att vrida kameran så att du fotar höjdformat, jag brukar ha lättare att beskära sådana bilder. Man kan också backa en smula från motivet för att få mer luft runtomkring.
 
Om man har en enögd spegelrefelx (SLR) borde man ju kunna lägga in en mask på mattskivan så att man bara ser kvadratiska bilder i sökaren.
 
Tack för alla goda tips & råd!

Skall ta mig i kragen o köra en omgång till med mina potentiella fyrkantiga bilder

Mvh Lazze
 
Re: en till exempel

Hawaiii skrev:
Inget gyllene snitt här inte.....
Vi räknar lite.

Bredden på bilden är 400px.

Om vi vill vara riktigt matematiska hamnar skärningen enligt GS på 400x0,62=248 pixlar.

Vad sker om vi drar ut en stödlinje till 248 pixlar från vänsterkanten?

(Ta inte illa upp för att jag nyttjat ditt fina kattportätt, jag sitter med feber och försöker låta bli att arbeta...)
 

Bilagor

  • gs.jpg
    gs.jpg
    7.2 KB · Visningar: 656
En liten reflektion om GS.

När jag började fota kring 1997 så var bilderna mediokra på flera sätt. När man följer dem i tidslinjen närmare idag så ser man att nästan alla bilder nyttjar GS på något sätt i bilden - o detta utan att jag medvetet tänker på det.

Mvh Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.