Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fyrkantiga bilder, canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus1234

Medlem
Hejsan!

Jag har en fråga som jag hoppas någon där ute har svar på. Det är nämligen så att jag skall börja lite smått med produkt fotografering här och bilderna jag ska ta ska vara 500pix x 500pix bilderna jag tar idag blir 3888pix x 2592pix. Nu till min fråga. Kan man ställa in kameran så den tar fyrkatiga bilder? Blir så bökigt att redigera annars. Jag har en Canon EOS 400D.

Tackar så hjärtligt på förhand!

//
Magnus

Min 400D levererar också bilder med fyra kanter på, fast de är olika långa.

Nä, kameror i den här stilen har inte kvadratiska format, även om vissa (som 1Ds Mark III) kan simulera andra format än sitt naturliga. Du får vackert tänka dig vad du ska få med på den färdiga bilden, så att du lämnar utrymme vid sidorna på den rektangel du ser i sökaren.

Hej!!!

Visst kan du få kvadratiskt format på dina bilder inge problem alls?
Gå in i DPP dubbel-klicka på bilden tryck sedan tools uppe i fältet, och välj 1:1 så får du "fyrkantiga" bilder!!!

Med då måste du ju exponera därefter, eller snarare beskära bilden på ett ungefär redan när du tar bilden,

Så bara gör vad du tänkt göra och kör via DPP, sså blir det "CANON" bra(förlåt jag var tvungen)
finns ju den funktionen även i PS, men den har jag inte behagat att leta efter där?

Ha de gött

M

Min 400D levererar också bilder med fyra kanter på, fast de är olika långa.

...

Fan Persson, här sitter man i godan ro och tänker stänga av datorn men så ser man ett sånt här litet guldkorn och blir då på gott humör innan Vista och jag hinner somna :)

Trådskaparn, i övrigt har det redan sagts behövliga kloka ord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar