Annons

Fyrar...

Produkter
(logga in för att koppla)
No hard feelings!

Jag har kollat in dina bilder och ser fram emot fler :)

Jag skall som sagt - för den intresserade - hålla min portfolio uppdaterad med vad jag gör. Men än sålänge skall jag bara leta lämpliga fyrar, som jag fotar för att minnas dem.

När höststormarna drar igång vil jag veta vart jag skall ge mig av.

Om jag skulle bli "fyrfotograf" så skulle jag kika på ett PC-objektiv, alternativt andra lösning i större format. Tycker det är synd och estetiskt icke tilltalande med fyrar som ser ut som lutande tornet i Pisa.

Men alternativet är att fota med tele på långt avstånd, då syns knappt perspektivstörtningen men samtidigt komprimeras motivet.

Hur blir det när man rätar upp störtande linjer i PS? Hur långt kan man "stretcha" bilden utan att det ser konstigt ut? Undrar en analog kille.

/Erik

Sumpen skrev:
Hur blir det när man rätar upp störtande linjer i PS? Hur långt kan man "stretcha" bilden utan att det ser konstigt ut? Undrar en analog kille.
Det går rätt bra om man har ett bra utgångsmaterial och inte skall ha så stora kopior. För bildskärmspublicering kan man nog shifta precis lika mycket som med ett shiftobjektiv för småbild.

Men man måste tänka på att komponera väldigt löst, det går åt mycket bildkanter när man börjar dra i dem.

Man förlorar en hel del i skärpa så man får lägga på en rätt fet oskarp mask efter.

Personligen köpte jag ett PC-objektiv igår, det är kul att ha det rätt redan på diat.

Senast ändrad:
Hmm, horisonten var inte helt rak på originalet men blev faktiskt mindre böjd efter perspektivförändringen. Det jag gjorde var att luta bilden åt höger och sedan drog jag ut den på höjden för att få rätt proportion på fyrtornet. Men det blir en del försök i Photoshop innan man blir nöjd.

Kul att fyrar kan ge upphov till så mycket tankar och resonemang... :)

Anders: Denna fyr, finns den vid Singö norr om Åkersberga, eller är det annat Singö?

arleklint skrev:
Kul att fyrar kan ge upphov till så mycket tankar och resonemang... :)

Anders: Denna fyr, finns den vid Singö norr om Åkersberga, eller är det annat Singö?

Javisst är det kul, detta Singö ligger i norra Roslagen 1 mil norr om Grisslehamn.Det finns ett Singö norr om Åkersberga också. Fyren som heter Understens Fyr ligger ca 8 sjömil nordost om Singö ute i Ålands hav. Tyvärr måste man ha besökstillstånd av marinbasen i Muskö då det finns en del militära anläggningar på ön, man måste bestämma exakt datum för besök och detta kan vara svårt då man är väldigt beroende av väderleken för att ta sig dit ut. Det finns heller inga reguljära transporter dit ut, så det är egen båt som gäller. Men det är ett fantastiskt ställe och fyren är Sveriges näst högsta på 39 meter. Jag har sommarställe på Singö med egen båt så det underlättar självklart.

Rekognosering nr2 - Landsort

Kommande helg kommer jag att ge mig ut till Landsort på ön Öja i Stockholms södraskärgård för att studera denna fyr.

Ligger fyren bra till?
Finns övernattningsmöjlighet senare i höst?
o.s.v

Återigen tack för alla tips, här i forumet och på mail :)

Senast ändrad:
Jag funderade på när vindhastigheten statistiskt sett är som störst, men fann - i mina första försök - inte något på nätet.

Dock kanske följande rekord ger ett tips:
40 m/s Ölands södra grund 17 oktober 1967

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar