Annons

Fyrar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Hej på er..

Jag har under en längre tid haft en bild i huvudet som jag skulle vilja göra. Jag skull evilja ge mig ut till en fyr och fotografera denna under en riktig ordentlig höststorm. Vattnet kastas mor fyren som sprider sitt sken... kanske i mörker.

Kanske denna idé kan utvecklas till ett litet projekt där olika fyrar fotograferas i olika vädersituationer. Det handlar inte om att dokumentera fyrar, det är mer att göra spännande bilder med fyrar som gemensam nämnare.

Min fråga:
Har någon fotat fyrar? Känner ni till bra fyrar som är fina och placerade nära vattnet? Har ni på annat sätt idéer kring detta? Vill ni vara med?

:) de flesta fyrar ligger i anslutning till vatten, det är liksom deras funktion....skämt å sido det finns en bok om svenska fyrar om jag inte minns fel som jag tror kan hjälpa dig på traven, dock vet jag inte vem som skrivit eller vad den heter, sen är här en kille på fotosidan som plåtat en del fyrar minns jag också.

det hade varit ett skoj projekt måste jag erkänna.

Ligger alla vid vattnet.. det hade jag ingen aaaning om :))

Som du förstår menar jag att den skall ligga så pass nära att vattenkaskadrar kastas mot den vid storm.

Jag skall snoka reda på fyrbilderna här på fotosidan.

Hej!

Jag har plåtat en del fyrar, har lagt upp ett galleri med bilder på fyrar jag besökt under sommaren. Jag har fler fyrbilder på min sida http://medlem.spray.se/singo/ om du vill kolla. Problemet är att ofta ligger fyrarna på utsatta platser vilket gör dem svårtillgängliga under dåligt väder typ storm. Men det låter som ett kul projekt. Magnus Rietz heter fotografen som gjort boken Svenska Fyrar, du kan också besöka Svenska fyrsällskapets hemsida www.fyr.org.

Senast ändrad:
Kolla i en bra bokhandel, där lär du kunne hitta en fin bok med bilder av fyrar.

Minns inte fotografens namn men han är välkänd.

Ska du fotografera fyrar...

..ska du titta på mästaren inom "fyr-fotograferingen" Philip Plisson, han har tagit mängder av fyrar de flesta i dramatiska väderlekar. Titta på: http://www.plisson.com/ tyvärr endast på franska men du kanske är språkbegåvad. Annars är det rätt lätt navigerat ändå.

Lycka till!

Chad Ehlers visade en gång fina fyrbilder i Foto eller Aktuell Fotografi. Jag vill minnas att han hade gjort en bok med fyrbilder från amerikanska västkusten.

Jag tackar för all givande information. Jag gör lite forkning kring lämpliga fyrar och lovar återkomma på fotosidan med bilder!

Jag väntar med spänning på höststormarna :))

Jo, nog ligger fyrar vid vattnet, oftast vid havet. Det vill säga, ofta är själva fundamentet nära vattnet - men inte alltid. Ibland ligger de en bit upp på land där det finns en lämplig knalle så man inte behövde bygga så mycket på höjden (t.ex i Mölle, men det finns fler sådana). Tyvärr är det så att alla fyrar av betydelse (=imponerande format och kraftig ljuskälla) är h ö g a eller har i alla fall fyrhuset högt ovan vattnet. Du får hoppas på en riktig sjutusandj....ar storm för att vågorna skall nå upp en hyfsad bit på fyrtornet. Skall det bli något vatten synligt i lampljuset bör du be om minst 35 sekundmeter. men efter denna otroliga sommar ökar ju chansen rejält för en blåsig höst, marken är ju rejält uppvärmd och det borde kunna bli potenta lågtryck. Lycka till, jag ser fram emot att få se bilderna.
Us

tog en liten funderare.........

dom flest fyrarna i sverige är väl nersläckta nu för tiden....

om du vill ha vattnet upp över fyrhuset så blir det nog problem, jag tror jag vet vilken bild du tänker på.....men vi har trots allt en del fyrar där det borde funka t.ex gustav dahlen som ligger ute vid landsort om jag inte är snett på det.....stockholms skärgård o ut en bit......

problemet där är att den ligger mitt ute i vattnet o 35 sekundmeter då medför trolig sjösjuka eller andra otrevligheter.....

mölle eller kullaberg rättare sagt sveriges högst belägna fyr då får det blåsa mycket :) typ lokal monsum kombinerat med tyfon eller så.

om jag inte minns fel så finns det en bok för sjöfart som heter typ svenska fyrar eller nått sånt, kolla i sjökort kan man ju också.....

tänker du göra det på västkusten eller ostkusten ??

Jag föredrar ostkusten eftersom jag bor i Sthlm, men krävs det kan jag väl resa till västkusten, eller gotland/öland.

Efter kontakt med Sture Björnson, som gav mig namn oach mailadress på kontaktperson i Svenska Fyrsällskapet, samt införskaffande av en skärgårdskarta, samt boken Svenska Fyrar kan nu min planering starta upp på allvar:)

En första fyr vid Stavsnäs skall "rekas" ikväll.

Tack för alla tips!

Förra året, eller möjligen 2000, hade Foto ett reportage om en svensk som fotat alla svenska fyrar. Han hade till och med fått sjöfartsverket att hjälpa till med att tända någon för fotograferingen. Tror att han kom med en bok också.

Detta innebär inte att du inte skall fota dina fyrar, du gör ju det på ditt sätt och förmedlar din berättelse. Men kolla gärna upp andra bilder för att inspireras, men det är ju dina bilder.

Jag har köpt boken "Svenska fyrar" av Magnus Rietz just för att inspireras.

Ja, jag skall göra fyr-bilderna på mitt sätt.

Glad Fyr

Trevligt att se hur snabbt Du gått till verket. Men att försöka göra något bättre än Magnus Rietz
Svenska Fyrar är en stor uppgift! Han drog ju med sig eget elverk för att få belysning på fyren!

Några av mina fyrbilder finns på www.sture.fotosidan.se samt på www.fyr.org

Lycka till!

Att påstå att jag skall göra något bättre än Magnus Rietz eller dig skulle vara förmätet.

Jag vill bara se vad jag kan göra av just kombinationen höststorm/fyr.

Jag gör detta för att det roar mig. Jag tror inte jag kan göra det bättre än någon annan

Fyr

Så bokstavligt och allvarligt behöver Du inte ta det!

Det var inte meningen att Du skulle uppfatta det så. Det är det svåra med e-posten: man hör inte tonfallet i det som sägs och då kan det leda till missförstånd.

Varken Du eller jag kan matcha Magnus i fyrfotografering. Men vad har det för betydelse:

Det viktiga är väl att vi trivs och har trevligt med våra projekt.

Kommer att följa Dina förehavanden med intresse.

Själv drar jag till Ven!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar