Annons

Fyller ansiktsigenkänning någon funktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
Fyller ansiktsigenkänning någon funktion för digitala kompaktkameror?

Kompaktkameror har i regel så små sensorer att de redan vid största bländare har mycket långt, eller oändligt, skärpedjup. Man kan alltså på goda grunder ifrågasätta autofokus över huvud taget för kompaktkameror så rimligtvis borde ansiktsigenkänningen, som automatiskt flyttar autofokuspunkten, också vara onödig.

På en systemkamera eller annan kamera med stor sensor kan jag tänka mig att det kan vara användbart med ansiktsigenkännande autofokus eftersom skärpedjupet i regel är mycket kortare.

Men är ansiktsigenkänningen också kopplad till exponeringsautomatiken, så att kameran ser till att ansiktena är korrekt exponerade? Jag har, utan framgång, försökt provocera en Canon Ixus till att såväl felfokusera och felexponera med hjälp av ansiktsigenkänningen så min slutsats är att ansiktsigenkänningen förmodligen inte fyller någon funktion.

Att stänga av autofokusen och i stället ställa in en lämplig kombination av brännvidd, fokusavstånd och bländare för att få önskat skärpedjup är ett klassiskt knep för att snabba upp långsamma digitala kompaktkameror men inte alla kameror har möjlighet till manuella inställningar (inte Ixusarna, t.ex.). Däremot brukar man kunna slå av ansiktsigenkänningen och på så vis snabba upp kameran rejält. Om ansiktsigenkänningen inte fyller någon funktion vare sig när det gäller fokusering eller exponering så borde det vara helt riskfritt att slå av den för gott.

Anders
 
Ansiktsigenkänningen är nog främst tänkt för de som har nog med problem att hitta avtryckaren och zoomreglaget på kameran.

Har sett många bilder från kompaktkameror där ansikten är långt ifrån i fokus och där kanske ansiktigenkänning hade hjälpt. Dessutom är det ganska vanligt med underexponerade ansikten i motljus och där kanske ansiktigenkänningen hjälpt (om den nu är så avancerad att den kan välja att slå på blixten).

För oss lite mner avancerade fotografer är dock ansiktsigenkänningen inte till mycket hjälp eftersom vi vet hur en kamera fungerar och kan bättre själva anpassa inställningarna för olika situationer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.